چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۷
بررسی ماهیت عشق در جامعه مدرن

«آشوب ازلی عشق» در برگیرنده مقالاتی مهم و قابل تامل از دو جامعه شناس آلمانی است که به توضیح و تفسیر و تحیل ماهیت عشق در روزگار مدرن امروزی می‌پردازند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) خانواده موضوع مهمی در مباحث جامعه شناسی است. یکی از مولفه‌های موثری که در شکل گیری و پایداری یا انحلال خانواده اهمیت دارد، عشق است. دو جامعه شناس آلمانی در کتاب «آشوب ازلی عشق» در مقالاتی جداگانه به این موضوع پرداخته‌اند و از جنبه‌های متفاوت و امروزی و مدرن این مولقه را بررسی کرده‌اند. آن‌ها به تاثیرپذیری عشق از موضوعات مختلف اشاره کرده‌اند. به عنوان مثال بررسی کرده‌اند که بچه در موضوع عشق چه تاثیری می‌تواند برجای بگذارد یا اقتصاد چه نقشی در پایداری عشق می‌تواند داشته باشد.

الریش بک و الیزابت بک گرنشایم دو جامعه‌شناس آلمانی در این کتاب استدلال می‌کنند که یکی از ویژگی‌های مهم عصر جدید تصادم علایق بین عشق، خانواده و آزادی فردی است. خانواده هسته‌ای که مبتنی بر پایگاه‌های جنسیتی بوده است، با روی کار آمدن مفاهیمی چون رستگاری و حقوق برابر در حال فرو ریختن است. این موضوعی است که به‌راحتی نمی‌تواند به محیطی خارج از زندگی شخصی‌مان درز پیدا کند. پیامد این موضوع مطرح شدن آشوبی ازلی به نام عشق است. 

نویسندگان این کتاب استدلال می‌کنند که ماهیت عشق اساسا در حال تغییر است. عشق از یک سو فرصت‌هایی برای برقراری دموکراسی و از سوی دیگر آشوب و بلوایی را در زندگی خصوصی ایجاد می‌کند.

کتاب، پا را فراتر از ناکامی‌های زندگی خصوصی می‌گذارد که آن را جروبحث بر سر ارزش‌های خانوادگی نامیده است. 

نویسندگان به دنبال حفظ روابط صمیمی در خانواده‌های جامعه فردگرای مدرنی هستند که در آن روابط فئودالی بین زن و مرد در حال سست شدن و از بین رفتن است؛ روابطی که زمانی ضامن حفظ ساختار خانواده بود، هرچند به زیان زنان.

کتاب «آشوب ازلی عشق» نوشته الریش بک و الیزابت بک گرنشایم با ترجمه نبیل آزادی از سوی انتشارات کتاب پارسه به قیمت 53000 تومان منتشر شده است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها