پنجشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۳
درصد کمی از سرطان‌ها به شکل ارثی منتقل می‌شوند

کتاب «اپیدمیولوژی سرطان»، اطلاعات کاربردی درباره عوامل کاهنده و افزاینده خطر ابتلا به سرطان و همچنین توصیه‌هایی برای پیشگیری، تشخیص به‌موقع و مراقبت‌های تغذیه‌ای ارائه می‌دهد.  

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، سرطان یک بیماری مرتبط با شیوه زندگی است. این عارضه بعد از بیماری‌های قلبی-عروقی، دومین عامل شایع مرگ‌ومیر در کشورهای توسعه‌یافته و سومین عامل مرگ در کشورهای کمتر توسعه‌یافته است. در ایران نیز این بیماری سومین عامل مرگ‌ومیر است و  سالانه بیش از 40 هزار نفر در ایران در اثر ابتلا به آن، جان خود را از دست می‌دهند. در حال حاضر سرطان عامل 12 درصد مرگ‌ومیر در سرتاسر جهان است. تخمین می‌زنند که حدود 15-10 درصد از مجموع تمام سرطان‌ها در سراسر جهان به علت ابتلا به بیماری‌های عفونی باشد. مهمترین عوامل زیست‌شناختی منتهی به سرطان عبارتند از: ویروس‌های هپاتیت B .C ، ویروس پاپیلومای انسانی، هلیکوباکترپیلوری، شیستوزومیا و ویروس HIV.
 
کتاب «اپیدمیولوژی سرطان» تألیف مشترک آرش رضایی، الهام کاشانی، مقدسه جهانشاهی، حامد جعفرپور، رضا علیپور و محمد طبرستانی، ضمن اشاره به فرایند سرطان‌زایی و معرفی سلول‌های سرطانی، در ادامه به مباحثی مانند تومورهای خوش‌خیم، تومورهای بدخیم، رابطه بین مواد غذایی و سرطان، شایع‌ترین عوامل خطر شناخته شده، علائم هشداردهنده سرطان، تشخیص زودهنگام، توصیه‌هایی برای پیشگیری، تداخلات داروهای ضدسرطان و مواد غذایی، مراقبت‌های تغذیه‌ای در سرطان پیشرفته و غربالگری می‌پردازد.
 

رابطه بین مواد غذایی و سرطان
«رژیم غذایی سالم و ترکیب مناسب مواد غذایی، خطر ابتلا به بسیاری از سرطان‌ها را کاهش می‌دهد. هزاران ماده شیمیایی در یک رژیم غذایی متعارف وجود دارد که حاوی مواد مهارکننده و تقویت‌کننده روند ایجاد سرطان هستند. عوامل پیشگیری‌کننده نقش مهمی در کاهش خطر ابتلا به سرطان دارند و عوامل تقویت‌کننده احتمال بروز سرطان را افزایش می‌دهند. آنتی‌اکسیدان‌ها، میوه‌ها و سبزی‌ها، فیبرهای غذایی، فولات، ویتامین D و کلسیم، غذاهای طبیعی، آب و سایر مایعات، برخی ادویه‌ها و تغذیه نوزاد با شیر مادر، ازجمله عوامل تغذیه‌ای هستند که خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهند. چربی‌ها، غذاهای آماده، فرآوری شده و نمک‌سود، پروتئین، نمک، غذاهای کهنه و کپک‌زده، شکر و غذاهای پرکالری نیز از عوامل تغذیه‌ای هستند که احتمال بروز سرطان را افزایش می‌دهند.»
 
بیشتر سرطان‌ها در افراد بالای 65 سال ظاهر می‌شود
براساس تحقیقات، عوامل متعددی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند که براساس محتوای کتاب حاضر به چند مورد از شایع‌ترین عوامل شناخته‌شده اشاره می‌شود: «- کهولت سن: کهولت سن، مهم‌ترین عامل ایجاد سرطان است و بیشتر سرطان‌ها در افراد بالای 65 سال اتفاق می‌افتد، اما درعین‌حال افراد در هر سنی، حتی در سنین کودکی نیز ممکن است به سرطان مبتلا شوند.
- دخانیات: استفاده از محصولات تنباکو و یا قرار داشتن پیوسته در معرض دود آن، خطر ابتلا به سرطان‌های ریه، حنجره، دهان، مری، مثانه، کلیه، حلق، معده، لوزالمعده و دهانه رحم را افزایش می‌دهد.
- کمبود فعالیت بدنی یا اضافه وزن: فعالیت بدنی کم و اضافه وزن ازجمله عواملی هستند که خطر ابتلا به سرطان‌های پستان، روده بزرگ، مری، کلیه و رحم را افزایش می‌دهند.


- رژیم غذایی نامناسب: مصرف غذاهای آماده (به دلیل استفاده از نگهدارنده‌هایی مانند نیترات‌ها و نمک)، غذاهای نمک‌سود شده، استفاده از مواد غذایی که به‌طور نامناسبی نگهداری شده‌اند، کمبود مصرف میوه و سبزی تازه و مصرف زیاد گوشت قرمز و گوشت‌های فرآوری شده (سوسیس و کالباس) و رژیم غذایی با فیبر کم از عوامل خطر بروز سرطان‌ها هستند.
- مشروبات الکلی: خطر ابتلا به سرطان‌های دهان، حلق، مری، حنجره، کبد و پستان را افزایش می‌دهد.
- برخی مواد شیمیایی و مصنوعات خاص: کار و تماس با آزبست (پنبه نسوز)، بنزین، بنزیدین، کادمیوم، نیکل یا وینیل کلراید در محیط کار می‌تواند موجب افزایش خطر ابتلا به سرطان شود.
- سابقه ابتلا به سرطان در خانواده (توارث): درصد کمی از سرطان‌ها به شکل ارثی منتقل می‌شوند. در برخی موارد، آزمایش‌های ژنتیکی برای افرادی که سابقه ابتلا به سرطان خاصی در خانواده آن‌ها وجود دارد، انجام می‌شود.»
 
نخستین چاپ کتاب «اپیدمیولوژی سرطان» در 159 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 59 هزار تومان از سوی انتشارات تیمورزاده نوین راهی بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها