سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
تغذیه، عاملی مهم در کنترل و درمان بیماری‌های قلبی

کتاب «راهنمای تغذیه در بیماری‌های سیستم قلبی-عروقی» اطلاعات و توصیه‌هایی برای کنترل و درمان انواع اختلالات مربوط به سیستم قلبی-عروقی شامل فشارخون، آترواسکلروزیس، بیماری‌های ایسکمی قلبی، نارسایی قلبی و پیوند قلب ارائه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، بیماری‌های قلبی-عروقی نه تنها سلامتی بیماران، بلکه همه جوانب زندگی آن‌ها را از ارتباطات اجتماعی و الگوی زندگی گرفته تا فضای خانوادگی، شغل و سطح درآمد، تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار در بروز بیماری‌های قلبی، پیروی از الگوهای غذایی ناسالم است. مطالعات نشان داده در جوامعی که دارای رژیم غذایی با کلسترول و چربی جامد کمتری هستند، میزان بروز بیماری‌های قلبی-عروقی کاهش می‌یابد و میزان چربی خون آن‌ها نیز کمتر می‌شود. همچنین رژیم غذایی نامناسب می‌تواند در ایجاد چاقی، افزایش چربی خون، دیابت و افزایش فشارخون موثر باشد که خود از عوامل زمینه‌ساز بروز بیماری‌های قلبی-عروقی است.
 
کاهش مصرف گوشت‌های قرمز و تأکید بر مصرف گوشت‌های سفید مانند ماهی و مرغ، خودداری از خوردن غذاهای سرخ شده و مصرف روغن‌های جامد، حیوانی و نباتی تا حد ممکن، گنجاندن روغن‌های مایع نظیر زیتون، کانولا در برنامه‌ غذایی روزانه، مصرف مغزها مانند گردو، بادام، پسته، فندق و ... به عنوان بخشی از چربی روزانه، کاهش مصرف نمک و فرآورده‌های غذایی شور، مصرف ماهی حداقل دو بار در هفته، محدود کردن مصرف غذاهایی مانند مغز، قلوه، کله و پاچه، استفاده از سیر و پیاز به‌عنوان طعم‌دهنده غذاها، استفاده از شیر و فرآورده‌های کم‌چرب آن، استفاده از نان‌های سبوس‌دار و فرآورده‌هایی که از غلات سبوس‌دار تهیه می‌شوند، دست کشیدن از غذا قبل از سیر شدن و افزایش مصرف سبزی و میوه در برنامه غذایی روزانه ازجمله توصیه‌های لازم در پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی-عروقی است.
 

کتاب «راهنمای تغذیه در بیماری‌های سیستم قلبی-عروقی» تألیف تامس پوجول، جرمی تی بارنز و کاترین ساچر است که به‌تازگی با ترجمه لاله پیاهو، یاسر خواجه بیشک، بلال مسافری، سیده لیلا رفیعی،‌مهدی یاغچیان و محمدباقر کبیر علوی، چاپ و منتشر شد. این اثر با هدف ارائه راهنمای تغذیه‌ای برای کنترل و درمان انواع اختلالات مربوط به سیستم قلبی-عروقی شامل فشارخون، آترواسکلروزیس، بیماری‌های ایسکمی قلبی، نارسایی قلبی و پیوند قلب تدوین شده است.
 
اسیدهای چرب ترانس و بیماری قلبی
«چربی‌های غیراشباع، نقطه ذوب پایین‌تری از چربی‌های اشباع دارد و سریع‌تر اکسیده می‌شوند و همچنین معمولا در دمای اتاق به حالت مایع نیستند. چربی‌های هیدروژنه، به منظور افزایش ماندگاری و ایجاد حالت جامد در محصولات غذایی به‌جای اسیدهای چرب اشباع استفاده می‌شوند و ممکن است حاوی اسیدهای چرب ترانس باشند. به‌نظر می‌رسد اسیدهای چرب ترانس موجود در رژیم غذایی، عملکردی مشابه اسیدهای چرب اشباع در بدن از خود نشان دهند، بدان جهت که سبب افزایش سطوح کلسترول تام و کلسترول LDL و حتی کاهش سطو کلسترول HDL شوند. مطالعات دیگر نشان می‌دهند که افزایش مقدار مصرف اسیدهای چرب ترانس، سبب افزایش تحریک پاسخ‌های التهابی شود که در فرایند آتروژنیک موثر هستند. در حال حاضر توصیه می‌شود که میزان مصرف اسیدهای چرب ترانس به کمتر از یک درصد کل انرژی دریافتی برسد.»

 
توصیه به دریافت فیبر در بیماران قلبی
«توصیه‌های موجود برای بیماران قلبی-عروقی در زمینه دریافت فیبر محلول به دلیل توانایی آن در کاهش LDL و کلسترول تام سرمی است. متاآنالیزهای صورت گرفته از مطالعات کارآزمایی بالینی نیز از این فرضیه حمایت می‌کند که رژیم غذایی غنی از فیبرهای محلول، سبب کاهش LDL و کلسترول تام می‌گردد. فیبرهای محلول می‌توانند از طریق چندین مکانیسم، سبب کاهش کلسترول تام و LDL سرم گردند. فیبرهای محلول سبب کاهش مقدار کل جذب لیپیدها می‌شوند. این فیبرها می‌توانند به اسیدهای صفراوی متصل شده و سبب افزایش ترشح اسیدهای صفراوی شوند که این امر سبب کاهش ذخیره کلی کلسترول بدن می‌شود که در نهایت بدن در پاسخ به کاهش مقدار کلسترول تلاش می‌کند.»
 
نخستین چاپ کتاب «راهنمای تغذیه در بیماری‌های سیستم قلبی-عروقی» در 150 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 35 هزار تومان از سوی انتشارات آلتین راهی بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها