چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۱
کتاب روزنامه خاطرات ناصرالدین شاه قاجار منتشر شد

روزنامه خاطرات ناصرالدین شاه قاجار از ربیع‌الاول 1287 تا شوّال 1288ق. به انضمام سفرنامه کربلا و نجف، به کوشش مجید عبد امین منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «روزنامه خاطرات ناصرالدین شاه قاجار» حاصل استنساخ صفحات 198 تا 501 آلبوم شماره 95 از مجموعه آلبوم‌های بیوتات است که در بخش اسناد خطی سازمان اسناد ملی ایران بایگانی شده و متضمن یادداشت‌های روزانه ناصرالدین شاه در طی سال‌های 1285 تا 1288 هجری قمری است.
 
مطالب مندرج در این کتاب شامل وقایع ربیع الاول 1287 تا شوال سال 1288 قمری از جمله شرح شکارها و گشت‌وگذارهای یکی‌ دو روزه ناصرالدین شاه به اطراف تهران و اخبار دارالخلافه است.
 
اخبار جنگ پروس و فرانسه، با استناد به تلگراف‌های دریافتی و اخبار روزنامه‌های خارجی که برای نخستین بار در این کتاب عرضه می‌شود، یکی از بخش‌های جالب و جذاب کتاب بوده و اطلاعات دست اولی از این رویداد تاریخی در اختیار پژوهشگران قرار می‌دهد.
 
شرح سفرنامه ناصرالدین شاه به کشور عراق که در تاریخ به «سفر عتبات» شهرت یافته و گزارش عزل و نصب‌های اداری و حکومتی، زاد و میر و عروسی‌ها و وضعیت آب‌و‌هوایی شهر تهران از دیگر مطالب این کتاب است.
 
کتاب «روزنامه خاطرات ناصرالدین شاه قاجار» در 551 صفحه مصور، شمارگان 1100 نسخه و بهای 125هزارتومان از سوی انتشارات دکتر محمود افشار منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها