یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۷
روان‌تنی، پدیده‌ای جهانی فرای فرهنگ و سیستم درمان

کتاب «آیا همه‌چیز در ذهن اتفاق می‌افتد؟» بیان می‌کند که ذهن فراتر از مغز و مفاهیم فیزیولوژیکی و زیستی است. ذهن گاه آشفته می‌شود و اضطراب تولید می‌کند و اضطراب است که بیماری را به‌وجود می‌آورد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، ذهن، مجموعه ای از توانایی‌های فکری است که شامل هوشیاری، تصورات، ادراک، تفکر، قضاوت، زبان و حافظه می‌شود و معمولاً آن‌را وجود توانایی هوشیار بودن و اندیشه تعریف می‌کنند. ذهن دربرگیرنده قدرت تصور، تشخیص و قدردانی است و مسئولیت پردازش احساسات و عواطف را برعهده دارد که منجر به عملکرد و نوع رفتار افراد می‌شود. از دیرباز بررسی اجزا، تشکیل دهنده ذهن و خصوصیات انحصاری آن در فلسفه، مذهب، روانشناسی و علوم ادراکی مرسوم بوده ‌است. یکی از سوالات بارز در این زمینه در ارتباط با طبیعت ذهن، مسأله ذهن و جسم است که به بررسی ارتباط ذهن با جسم (مغز) می‌پردازد. دیدگاه‌های قدیمی‌تر از قبیل دوالیزم (اعتقاد به دوگانگی) و ایده‌آلیزم (آرمانگرایی)، ذهن را غیرجسمانی می‌دانند.
 
کتاب «آیا همه‌چیز در ذهن اتفاق می‌افتد؟» تألیف دکتر سوزان اوسالیوان؛ عصب‌شناس، در قالبی روایتی تجربیات او را در مواجهه با بیمارانش تشریح و بهترین روش‌های درمان را معرفی می‌کند. این کتاب در ماه‌های اخیر با ترجمه بیتا حاجی ابراهیم عراقی منتشر شده است.


داستان‌های واقعی از بیماری‌های خیالی
«به راستی ذهن چیست؟ به گمانم نیرویی است فرامادی که من نام آن‌را «ستاد فرماندهی کل» بدن می‌گذارم. ذهن فراتر از مغز است و کلیتی حیاتی را شامل می‌شود. تا به‌حال شنیده‌اید که می‌گویند فلانی ذهنش بیمار است؟ منظورشان چیست؟ یعنی مغزش مریض شده؟ لوب پیشانی مغزش آسیب دیده و یا گیجگاهی چپش؟ کارکرد کدام بخش از مخ مختل شده است؟ اینها مفاهیم فیزیولوژیکی و زیستی هستند که من اول به‌عنوان یک زیست‌شناس، یکی بودن ذهن و مغز را رد می‌کنم و بعد به‌عنوان روانشناس تأکید می‌کنم که ذهن، فرای این مفاهیم است. این ذهن است که گاه آشفته می‌شود و اضطراب تولید می‌کند و اضطراب است که بیماری را به‌وجود می‌آورد.
 
اما سوال اصلی این است: «ذهن چگونه ایجاد بیماری می‌کند؟ چند وقتی بود که این موضوع ذهنم را درگیر کرده بود، اما انگار همه‌چیز داشت در همین ذهن درگیر من اتفاق می‌افتاد. و هرقوت سلامتی‌ام به خطر می‌افتاد، ریشه‌اش را در اضطراب زیادم پیدا می‌کردم. گویی ذهن فرمانده‌ای است که تا امر نکند، لشکر سربازان -سلول‌های بدن- یک قدم هم بدون اجازه او برنمی‌دارند. کتاب حاضر با دیدگاه یک دکتر عصب‌شناس به رشته تحریر درآمده تا سیر بیماری را نشان دهد. بیماری‌هایی که از جسمی بودنشان مطمئنیم، اما در واقع ذهنی هستند. به قول سوزان او سالیوان: داستان‌های واقعی از بیماری‌های خیالی!»
 

خستگی و درد، دو مورد از رایج‌ترین علائم روان‌تنی
«منظور از روان‌تنی، علائم فیزیکی است که به دلایل روانشناختی رخ می‌دهند. اشک و سرخ شدن چهره نمونه‌هایی از آن است. زمانی که علائم روان‌تنی از سطح عادی فراتر می‌روند و توانایی عملکرد ما را مختل می‌کنند یا سلامت ما را به خطر می‌اندازند، بیماری ایجاد می‌شود. در هر روز عادی، شاید یک‌سوم افرادی که به پزشک عمومی خود مراجعه می‌کنند علائمی دارند که ازنظر پزشکی قابل توضیح نیستند. البته علائمی که از لحاظ پزشکی قابل توضیح نباشند، لزوما روان‌تنی نیستند. برخی از این افراد بیماری‌های موقتی دارند که خود را در معاینه‌های عادی نشان نمی دهند. مثلا بسیاری از عفونت‌های ویروسی در آزمایش‌های عادی مشخص نمی‌شوند. می‌آیند و می‌روند و ما هرگز نمی‌دانیم که دقیقا چه بوده‌اند.
 
بیماری روان‌تنی پدیده‌ای جهانی است که صرف‌نظر از فرهنگ یا سیستم بهداشت و درمان رخ می‌دهد. اختلالات روان‌تنی، اختلالات روانشناختی عصبی نیستند. اختلالات روان‌تنی علائمی فیزیکی هستند که پوششی بر پریشانی عاطفی هستند. بنابراین طبیعی است افرادی که تحت‌تأثیر آن قرار می‌گیرند به‌صورت خودکار به دنبال بیماری پزشکی می‌گردند تا علت رنج خود را توضیح دهند. آن‌ها نه به روانپزشکان، بلکه به پزشکان رو می‌آورند تا بیماری آن‌ها را تشخیص دهند... دو مورد از رایج‌ترین علائم روان‌تنی، خستگی و درد هستند. ارزیابی این علائم بسیار دشوار است، چون آن‌ها را نمی‌شود به‌صورت عینی اندازه‌گیری کرد، تنها می‌توان آن‌ها را توصیف کرد. بااین‌حال، بیماری روان‌تنی ازنظر عصب‌شناسی اغلب به‌صورت عدم کارکرد، مانند فلج یا از دست دادن شنوایی، آشکار می‌شود.»
 
نخستین چاپ کتاب «آیا همه‌چیز در ذهن اتفاق می‌افتد؟» در 163 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 25 هزار تومان از سوی انتشارات ارشدان راهی بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها