یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲
کتاب «جامعه ما، در اندیشه و آثار شهید صدر» منتشر شد

کتاب «جامعه ما در اندیشه و آثار شهید سید محمدباقر صدر» نوشته سید منذر حکیم و با ترجمه مسعود فکری توسط انتشارات سروش منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «جامعه ما در اندیشه و آثار شهید سید محمدباقر صدر» نوشته سید منذر حکیم و با ترجمه مسعود فکری توسط انتشارات سروش منتشر و راهی بازار نشر شد.
 
این‌کتاب دربردارنده مجموعه گفتارهای آیت‌الله شهید سید محمدباقر صدر درباره دیدگاه اسلام به جامعه و چارچوب اسلامی فهم مسائل اجتماعی است.
 
شهید صدر خود در پی آن بود که پس از نگارش فلسفتنا، کتابی با عنوان مجتمعنا نگاشته و دیدگاه اسلام درباره جامعه را در آن بیان کند، اما پرسش‌های فکری رایج در محافل علمی و درخواست‌های متعدد نخبگان باعث شد که ایشان به تألیف کتاب اقتصادنا بپردازد و نگارش مجتمعنا را به پس از آن موکول کند. اما در نهایت افزایش درگیری‌ها با حزب بعث و دستگیری‌ها و مزاحمت‌های متعدد، مانع از آن شد که علامه صدر بتواند کتابی در تراز اقتصادنا و به‌شیوه تطبیقی و با مقایسه دیدگاه اسلام با مکاتب رایج بشری، در موضوع جامعه از دیدگاه اسلام بنویسد.

بنا به خاطرات یاران شهید صدر مهمترین مانع در این زمینه این بود که به دلیل شرایط مبارزه با رژیم بعث، شهید فرصت کافی برای بررسی منابع دست اول غربی در این زمینه نداشت؛ زیرا منابع ترجمه‌شده در آن زمان به زبان عربی را برای این موضوع کافی نمی‌دانست و امکان ترجمه آثار مدنظر نیز توسط نزدیکان ایشان فراهم نبود.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین سید منذر حکیم که از شاگردان آیت‌الله سید کاظم حائری و از باورمندان به مکتب علامه صدر است برای استفاده هرچه بیشتر علاقه‌مندان به میراث فکری شهید صدر از اندیشه‌های اجتماعی وی، بخش‌های مرتبط در کتاب‌های گوناگون شهید صدر را گردآورده و کتاب حاضر را تدوین کرده است. هرچند این کتاب آنچه مقصود علامه صدر از «مجتمعنا» بوده است را تأمین نمی‌کند، تا حد شایانی می‌تواند به آشنایی بیشتر با دیدگاه‌های اجتماعی علامه صدر کمک کند.
 
کتاب «جامعه ما در اندیشه و آثار شهید سید محمدباقر صدر» اولین بار در سال 1379 ش به کنگره بین‌المللی آیت‌الله شهید سید محمدباقر صدر ارائه شد و سپس با نام «مجتمعنا» و به زبان عربی به انتشار رسید.
 
این کتاب اکنون توسط مسعود فکری به فارسی برگردانده شده و توسط انتشارات سروش در 500 صفحه و به قیمت 65 هزار تومان به بازار نشر روانه شده است.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سید محمد حسن حکیم ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    سلام و احترام سید منذر حکیم شاگرد شهید صدر است اطلاعات مندرج در این خبر نسبت به ایشان و انتساب شاگردی سید کاظم حائری صحیح نیست https://b2n.ir/666309
  • مولف کتاب ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    [۵/۱۳،‏ ۲۲:۵۳] سیدمنذر الحکیم: چرا تلمذ مارا نزد شهید صدر نادیده گرفته است؟ چه کسی این را دارد ترویج میکند؟ [۵/۱۴،‏ ۰۵:۲۲] سیدمنذر الحکیم: این هم گاف دیگر. [۵/۱۴،‏ ۰۵:۲۲] سیدمنذر الحکیم: جامعه ما در اندیشه و آثار شهید سید محمدباقر صدر» اولین بار در سال 1379 ش به کنگره بین‌المللی آیت‌الله شهید سید محمدباقر صدر ارائه شد و سپس با نام «مجتمعنا این کتاب بااین نام وبااین ویژگیها برای اولین بار منتشر میشود وانچه به کنگره اراءه شده بود درهمین موضوع اندیشه های اجتماعی شهید صدر وشاید کمتر از ۱۰۰صفحه بوده.درحد یک مقاله. لطفا برای معرفی مولف ومترجم به منابع قابل اعتماد توجه شود وشخصیت افراد لوث نشود و باتوجه به تلمذ مولف نزد شهید صدر چرا به تلمذ نزد شاگردشان توجه داده شده است؟؟؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها