یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
شرح طولانی‌ترین دعای ماه رمضان در کتاب صوتی «ابوحمزه ثمالی»

کتاب صوتی «ترجمه‌ دعای ابوحمزه ثمالی» با صدای سید روح‌الله باغبان به فارسی روایت می‌شود و حاوی دعایی‌ است که ابوحمزه ثمالی از امام سجاد(ع) نقل کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گرچه همواره راه نیایش عبد و مولا باز است، ولی برای زمان مشخص مانند ماه رمضان که عید اولیای الهی است، فضیلت مخصوص است. دعای ابوحمزه ثمالی مانند دیگر دعاها، آثار تربیتی مهمی در روح انسان دارد و راهنمای انسان به قرب الهی است. می‌توان دعای ابوحمزه ثمالی را یک دایرة‌المعارف از موضوعات گوناگون توحید، معاد، عالم برزخ، خوف و رجاء، مسائل اخلاقی و اجتماعی دانست، به گونه‌ای که می‌توان گفت در این دعا هم موضوعات دینی و هم مسائل دنیایی آمده است و به سبب همین جامعیت برای همگان قابل استفاده است.
 
این دعایی است که امام سجاد(ع) در تمام سحرهای ماه رمضان این دعا را می‌خواندند. شایسته است پیروان عترت طاهرین تأسی کنند و در سحرها بیدار باشند و این دعای نورانی را قرائت کنند. این دعا در جوامع روایی و حدیثی ما‌ آمده است.
 
دعا طبق بیان نورانی امام سجاد(ع) بهترین عبادت است و ذات اقدس خداوند در این آیه که فرمود: ادْعُونی اَستَجِبْ لَکُمْ إنَّ الَّذین یَسْتَکْبِرونَ عَنْ عِبادَتِی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرین؛ به سه نکته اشاره دارد. نکته اول این که دعا عبادت است. دوم این که ترک دعا استکبار است. سوم این که خداوند مستکبران را، یعنی تارکان دعا را به دوزخ تهدید کرده است.اُکبُر از رجال به نام اسلام است. کتاب صوتی «ترجمه‌ دعای ابوحمزه ثمالی» با صدای سید روح‌الله باغبان به فارسی روایت می‌شود و حاوی دعایی‌ است که ابوحمزه ثمالی از امام سجاد(ع) نقل کرده است.
 


دعای ابوحمزه ثمالی، به مفاهیمی مثل تاریکی و تنهایی و سنگینی بار گناهان، دشواری‌های قبر و قیامت و لزوم اطاعت و پیروی از پیامبر اکرم(ص) و خاندان معصومش اشاره دارد. این دعا که با جمله «إِلَهِی لا تُؤَدِّبْنِی بِعُقُوبَتِکَ» شروع و به جمله «وَ رَضِّنِی مِنَ الْعَیْشِ بِمَا قَسَمْتَ لِی یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ» ختم می‌شود، دربردارنده معانی بلند و الفاظ فصیح و تعابیر بدیع است و در سحرهای ماه رمضان خوانده و طولانی‌ترین دعای سحر است.
 
این دعا راه توبه و انابه و تضرع و پرهیزکاری را به تصویر کشیده و نعمت‌های بزرگ الهی را برشمرده و دشواری‌های قبر و قیامت و تاریکی و تنهایی و سنگینی بار گناهان را به یاد آورده و لزوم اطاعت و پیروی از پیامبر اکرم(ص) و خاندان معصومش را تأکید فرموده است. همچنین وسعت روزی و حج خانه خدا و محفوظ ماندن از شر شیطان و زمامداران و پاک شدن از صفات ناپسند و تنبلی و سرخوردگی و غم و اندوه درخواست شده است. در این دعا گذشته از درس‌های خداشناسی و معادشناسی و تأکید مقام نبوت و امامت جامع‌ترین خواسته‌های هر فرد مؤمن برای سعادت دنیوی و اخروی بیان شده است.
 
در بخشی از کتاب صوتی دعای ابوحمزه ثمالی می‌شنویم«و سپاس خداى را که به غیر او امید نبندم، که اگر جز به او امید مى بستم ناامیدم می‌کرد، و سپاس خداى را که مرا بخویش واگذاشت، از این رو اکرامم کرد و به مردم وانگذاشت تا مرا خوار کنند، و سپاس خداى را که با من دوستى ورزید، درحالى که از من بى‌نیاز است، و سپاس خداى را که بر من بردبارى مى‌کند تا آنجا که گویى مرا گناهى نیست! پروردگارم ستوده‌ترین موجود نزد من بوده و به ستایش من سزاوارتر است.»
 
کتاب صوتی «ترجمه‌ دعای ابوحمزه ثمالی»، به راویت سید روح‌الله باغبان در ۱ ساعت و ۱۳ دقیقه، ۶۷ مگابایت با همکاری ناشر صوتی آوارسا در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها