چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۳
مولکول امیدبخش در درمان سرطان

کتاب «سرطان و روش‌های نوین درمان» به بررسی سه مورد از جدیدترین پژوهش‌های محققان ایرانی در زمینه یافتن درمان‌های جدید برای سرطان می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، سرطان به مجموعه بیماری‌هایی اطلاق می‌شود که از تکثیر مهارنشده سلول‌ها پدید می‌آیند. از دیدگاه حکمای طب ایرانی، سرطان نوعی ورم است که به دلیل تغیرات اخلاط بدن ایجاد می‌شود. سلول‌های سرطانی از سازوکارهای عادی تقسیم و رشد سلول‌ها جدا می‌افتند. علت دقیق این پدیده همچنان نامشخص است، ولی احتمال دارد عوامل ژنتیکی یا مواردی که موجب اختلال در فعالیت سلول‌ها می‌شوند، در هسته سلول اشکال وارد کنند. ازجمله این موارد می‌توان از مواد رادیواکتیو، مواد شیمیایی و سمی یا تابش بیش از حد اشعه‌هایی مانند نور آفتاب نام برد.
 
احتمال بروز سرطان در سنین مختلف وجود دارد. سرطان باعث 13 درصد عوامل مرگ‌و‌میر انسان‌هاست. یکی از مهم‌ترین مشکلات در درمان سرطان، بحث تشخیص به‌موقع و زودهنگام آن است. مواردی همچون عدم استعمال دخانیات، مصرف غذای سالم، پرهیز از عوامل تراتوژن (برخی مواد شیمیایی صنعتی مانند آزبست، اشعه یونیزان مانند کار در رادیولوژی، نور آفتاب و…)، ورزش، خودداری از رفتارهای پرخطر جنسی و رعایت بهداشت دهان و دندان، در پیشگیری از سرطان مؤثرند.
 

کتاب «سرطان و روش‌های نوین درمان» تألیف مشترک محسن باغانی، سمیه خالقی و مهناز تورانی در سه فصل با عنوان‌های «بررسی خصوصیات بیولوژی نانوذره نقره سنتزشده به روش سبز توسط عصاره آبی دانه گیاه AMARANTHUS CRUENTUS»، «بررسی خصوصیات زیستی نانوذره  نقره سنتزشده به روش سبز از دانه گیاه تاج خروس وحشی» و «بررسی خصوصیات آنتی‌اکسیدانی و سمیت نانوذره سنتزشده اکسید سدیم به روش سبز توسط گیاه زوفا» به معرفی برخی از پژوهش‌های انجام شده برای یافتن روش‌های جدید درمان سرطان می‌پردازد.
 
تهیه ذرات با ابعاد نانو مبتنی بر اصول شیمی سبز
«یکی از موارد استفاده نانوذرات فلزی در شکل صنعتی، استریل نمودن منسوجات با نانوذرات مختلف فلزی همچون نانوذره نقره است. این امر به منظور جلوگیری یا به حداقل رساندن آسیب باکتری‌های بیماری‌زا همچون استافیلوکوکوساورئوس به‌کار می‌رود. مشخص شده است نانوذرات نقره در حال حاضر به‌عنوان مولکول امیدبخش در درمان سرطان شناخته شده است. در حال حاضر تمایل به تهیه ذرات با ابعاد نانو مبتنی بر اصول شیمی سبز و استفاده بالقوه از آن‌ها با توجه به خصوصیات منحصربه‌فردشان، روزبه‌روز در حال افزایش است و برای این منظور انواع گوناگونی از ساختارهای زیستی ازجمله گیاهان، جلبک‌ها و میکروارگانیسم‌هایی از قبیل باکتری‌ها، کپک‌های رشته‌ای و مخمرها جهت تهیه نانوذرات مورد استفاده قرار می‌گیرند.»


القاء رگ‌زایی در تومور
«سرطان تحت عنوان تومور بدخیم یا نئوپلاسم بدخیم شناخته می‌شود که در آن رشد سلول‌ها غیرطبیعی شده و سلول‌های سرطانی قادر به تهاجم به بدن هستند. سلول‌های سرطانی به دلیل ناپایداری ژنتیکی و تغییرات زیادی که در آن‌ها رخ می‌دهد، این قابلیت را پیدا نموده‌اند که به داروها مقاومت نشان دهند. با توجه به اهمیت رگ‌زایی در کشف و شناسایی فاکتورهای آنژیوژنتیک و عوامل مهارکننده رگ‌زایی جهت درمان بیماری‌های مختلف ازجمله انواعی از تومورها که با رگ‌زایی ارتباط تنگاتنگی داشته و به آن وابسته هستند، روش‌های مهار رگ‌زایی مسیر امیدوارکننده‌ای برای درمان سرطان به‌شمار می‌آیند. ازجمله مزایای این نوع درمان می‌توان به دسترسی آسان به اهداف داخل عروقی، عدم وجود مشکل مقاومت سلولی و همچنین کاربرد گسترده این نوع استراتژی جهت درمان شمار بسیاری از بیماری‌های وابسته به آنژیوژنز می‌باشد. بسیاری از مطالعات مشخص کرده‌اند که غلظت‌های پایینی از نانومواد شامل نانوذرات اکسید فلزی قادر به نابودسازی سلول‌های سرطانی هستند.»
 
نخستین چاپ کتاب «سرطان و روش‌های نوین درمان» در 192 صفحه با شمارگان 500 نسخه به بهای 40 هزار تومان از سوی انتشارات سنجش و دانش به بازار نشر عرضه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها