دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۷
پاسخ سؤال‌های مهم درباره رازهای رمضان در کتاب «شهر خدا»

کتاب «شهرخدا، رمضان و رازهای روزه‌داری» ضمن پرداختن به ابعاد تربیتی و برخی از زیبایی‌های معنوی این مهمانی الهی، به برخی از سؤال‌های مهم در مورد رازهای رمضان نیز پاسخ داده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «شهرخدا، رمضان و رازهای روزه‌داری» اثری از حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضاپناهیان و مجموعه‌ای از سخنرانی‌های وی است. این کتاب، نوشته‌ای درباره رازهای روزه‌داری در ماه رمضان است و به ابعاد تربیتی و برخی از زیبایی‌های معنوی این مهمانی الهی می‌پردازد؛ نکات سودمندی که کمتر به آنها توجه شده است. در این کتاب، پاسخ برخی از سؤال‌های مهم در مورد رازهای رمضان را می‌توان یافت، مانند اینکه: چگونه می‌توان به رمضان زیباتر نگریست؟ و گام‌های اولیه در عرفان رمضان را پیمود؟ این چگونه مهمانی دادنی است که مهمان باید گرسنگی و تشنگی بکشد؟ و این گرسنگی چگونه در آداب رمضان استمرار می‌یابد؟ معنویت چیست که نخوردن و نیاشامیدن که یک عمل مادی است، در تقویت آن مؤثر است؟ و رابطه روزه و تزکیه چگونه تبیین می‌شود؟ ماه رمضان با چه سازوکاری اثرات تربیتی خود را به روزه‌دار هدیه می‌کند؟ و چگونه می‌توان این آثار را تقویت کرد؟ روزه رمضان چگونه به روزه‌داران، اخلاص، حکمت و تقوا می‌دهد؟
 
فصل اول این کتاب به نثر مؤلف نوشته شده است؛ فصلی به نام «آشنایی با شهر خدا» که در واقع توصیف رمضان با زبانی شاعرانه است. این فصل از لحاظ اولین برخورد با نثر نویسنده (برای بیشتر مخاطبان) حایز اهمیت است. قلمی صمیمی که تلاش می‌کند آموزنده باشد و نوعی لطافت در ارتباط با خدا را به نمایش می‌گذارد.

در قسمتی از این فصل می‌خوانید: «به هر حال اهالی این شهر از بس قیامت را باور دارند با آنکه کسی آنها را سرپا نگه نداشته است، گویی دائم ایستاده زندگی می‌کنند، و روز و شب ایام صیام را در قیام به سر می‌برند. همه خود به حساب خود می‌رسند...» یا «یکی از مشخصات مناجات‌هاشان در این شهر این است که هیچ‌گاه درست نمی‌فهمی، بالاخره از سر محبت خدا حرف می‌زنند و گریه می‌کنند یا از سر خوف و خشیت او است که ناله می‌کنند. با آنکه از او می‌ترسند، هیچ‌گاه از او فرار نمی‌کنند و با اینکه همیشه به سمت او می‌روند و به او هم می‌رسند، اما این رسیدن هیچ‌گاه به پایان نمی‌رسد.
 
با اندکی درنگ در این مطالب در می‌یابیم که آیات و احادیث متفاوت در پشت جمله‌ها نهفته است بی آنکه قول معصوم یا کلام کتاب‌الله ظاهراً در کار باشد. این شیوه در سراسر فصل وجود دارد و بدان غنای خوبی بخشیده است. همچنین کتاب حاصل جمع‌آوری و تنقیح چند سخنرانی است که در 6 فصل سامان یافته و در حدود 300 صفحه گنجانده شده است، فصول عبارتند از: اذن ورود، روش‌های تربیتی رمضان، زکات روح، گوهر اخلاص، میوه حکمت، وشاید تقوا(که از شیرین‌ترین فصل‌های کتاب محسوب می‌شود).



هر فصل به نوبه خود به بحث‌های مرتبط تقسیم می‌شود که از ابتدای کتاب قدم به قدم مخاطب را با ماه مبارک و رموز آن آشنا می‌کند. به گونه‌ای که می‌توان آن را به نوعی آداب الصیام خواند. چیزی که عملی و البته معرفتی است. هر چند بسیاری از مخاطبان احتمالی کتاب، مؤمنینی هستند که به روزه و شناخت آن اهتمام دارند، اما در این اثر نکات تازه‌ای خواهند یافت که حاصل تحقیقات و مداقات فراوانی است که به زبانی ساده در اختیار قرار گرفته است.

به هر حال پناهیان را به عنوان سخنرانی مسلط می‌شناسند. با این اثر شاید بتوان گفت او همچنین نویسنده‌ای چیره دست است. علیرضا پناهیان در سال‌های گذشته هرچه بیشتر از یک خطیب محافل دانشجویی به سوی یک تئوریسین فرهنگی حرکت کرده است و مکتوب و منظم شدن ایده‌های شفاهی او، می‌تواند به این روند دامن بزند. فهرست و نمایه آیات و روایات در پایان کتاب و مخصوصاً موضوع بحث‌ها که در حاشیه هر صفحه نشان دهنده موضوعات مورد بحث همان صفحه است از بهترین تمهیداتی شمرده می‌شود که در این کتاب اندیشیده شده است، زیرا به این ترتیب یافتن یا باز یافتن مطلب مورد نظر آسان شده و بهره بردن از کتاب سهولت می‌یابد.
 
کتاب «شهرخدا، رمضان و رازهای روزه‌داری»، اثری از حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضاپناهیان در 280 صفحه با قیمت 16 هزار تومان از سوی انتشارات بیان معنوی روانه بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها