چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۶
«ماه خدا»؛ کتابی دربردارنده مهمترین دانستنی‌های مربوط به روزه

کتاب «مراقبات ماه رمضان»، گزیده‌ای از کتاب «ماه خدا» است که مهم‌ترین دانستنی‌های مربوط به روزه و ماه رمضان را به اختصار برای مخاطبان و علاقه‌مندان بیان کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «مراقبات ماه رمضان» که توسط انتشارات دارالحدیث به زیور طبع آراسته شده، گزیده‌ای از کتاب «ماه خدا» است. کتابی که مهم‌ترین دانستنی‌های مربوط به روزه و ماه  رمضان را با اختصار برای مخاطبان و علاقه‌مندان بیان کرده است. فضایل ماه خدا، آمادگى براى میهمانى خدا، آداب میهمانى خدا، شب قدر و آداب بیرون آمدن از میهمانى خدا از جمله مباحثی است که در این کتاب توضیح داده شده است.

اين كتاب، شامل پنج بخش: فضايل ماه خدا، آمادگى براى ميهمانى خدا، آداب ميهمانى خدا، شب قدر و آداب بيرون آمدن از ميهمانى خداست که هر بخش داراى فصولى است. در هر فصل، يك يا چند موضوع با روايات مربوط به آن از پيامبر(ص) و معصومين(ع) به زبان عربى ذكر شده و سپس ترجمه آن مرقوم شده است. در هر بخش، يك صفحه احاديث به زبان عربى و در صفحه‌ مقابل، ترجمه‌ آن احاديث به زبان فارسى نوشته شده است.

بخش اول، در مورد فضايل ماه رمضان است كه در 4 فصل به عظمت، ويژگى، بركات و تاكيد بر استفاده از اين ماه پرداخته شده است. در بخش دوم، با عنوان آمادگى براى ماه خدا، به شناخت اين ماه و آمادگى و اسباب آمادگى در اين ماه پرداخته شده است. بخش سوم، در مورد آداب ميهمانى خداست كه در هفت فصل به آن پرداخته شده است. بخش چهارم، در مورد شب قدر و فضايل و اعمال آن است.

بخش پنجم، پيرامون آداب بيرون آمدن از اين ماه، عيد فطر و اعمال و آداب اين روز است. فضایل و خصایص ماه خدا، برکات ماه خدا، آداب ورود به ماه خدا، آداب ضیافت‌اللَّه، اعمال مورد تاکید در این ضیافت الهى، شب‏هاى قدر و آداب خروج از ماه رمضان موضوعات این کتاب‌اند. 



در بخش پنجم این کتاب آمده است: «به هر تقدیر ماه رمضان براى خداجویان سالک، فرصتى بى‌همتاست که اگر به خوبى مورد استفاده قرار گیرد ـ به تعبیر قرآن کریم که مى‌فرماید: «لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ»؛ شب قدر، بهتر از هزار ماه است ـ مى‌توان یک شبه، راه هزار ماهه را پیمود. خداوند سبحان، در این ماه بافضیلت، میهمانى ویژه‌اى را براى تربیت روح ترتیب داده است، به گونه‌اى که مى‌تواند در حیات معنوى انسان تحوّلى پدید آورد که او را به سعادت ابدى برساند و کامیابى همیشگى را برایش تضمین کند. نکته مهم در این مسیر، آن است که انسانى که تصمیم دارد به دنیاى این ضیافت گسترده وارد شود، بداند به کجا مى‌رود؟ معناى میهمانى الهى چیست و چگونه باید وارد آن شود؟ چه باید انجام دهد و چگونه مسئولیت خویش را ادا کند و چگونه از آن بیرون آید؟ شناخت همه این‌ها ضرورى است تا انسان از این میهمانى، به نحو شایسته بهره‌مند شود.

پاسخ تفصیلى به پرسش‌هاى یاد شده با بهره‌گیرى از قرآن کریم و احادیث اسلامى در کتابى به نام «ماه خدا» در اختیار پژوهشگران قرار گرفت، اما از آنجا که همه علاقه‌مندان، فرصت کافی براى مطالعه آن مجموعه را ندارند، گزیده آن با نام «مراقبات ماه رمضان» نیز تولید شده است. این اثر گزیده، شامل همه تحلیل‌ها و مطالب اصلى کتاب «ماه خدا» است و تنها شمارى از احادیثى که مضمون آنها تقریباً در احادیث موجود یافت مى‌شود و نیز شمارى از دعاها از کتاب حاضر حذف شده است.»

کتاب یک جلدی «مراقبات ماه رمضان» که توسط آیت‌الله «محمد محمدی ری‌شهری» و با همکاری حجت‌الاسلام والمسلمین «رسول افقی» تألیف و توسط «جواد محدثی» ترجمه شده در شمارگان 1000 نسخه با قطع وزیری به بهای 40 هزار تومان از سوی انتشارات دارالحدیث راهی بازار نتشر شده و تاکنون 9 مرتبه تجدید چاپ شده است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها