دوشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۲
آشنایی با ده گام سلوکی برای ورود به ماه قرآن

کتاب «اسرار ماه رمضان» یکی از آثار محمدتقی فیاض‌بخش است که ضمن ارائه ده گام سلوکی برای ورود به ماه قرآن به بیان مناسک ماه رمضان پرداخته و آداب انس با قرآن را نیز بیان کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، موضوع کتاب «اسرار ماه رمضان» همان‌طور که از نام آن پیداست، به مراقبات و مناسک و آداب ماه رمضان و نیز موضوع کلیدی انس با قرآن اختصاص یافته است. در فهرست این کتاب دو فصل را می‌بینید: فصل اول به عنوان جایگاه ماه رمضان و روزه آن در تذهیب نفس و فصل دوم آن به راهبردهای عملی برای بهره‌گیری بهتر از ماه رمضان پرداخته است.
 
در فصل اول کتاب اسرار ماه رمضان جایگاه و مرتبه روزه‌داران را مطالعه خواهید کرد. کارکردهای روزه را می‌فهمید و همچنین درباره آثار بودن ماه رمضان در زندگی سالانه ما مطالبی را خواهید خواند. بعد از چند فصل اول کتاب به افعال و فضیلت‌هایی می‌رسید که در این ماه می‌تواند شامل حالتان شود. مراتب روزه را با نگاهی دیگر از قلم محمدتقی فیاض‌بخش می‌خوانید و در انتهای فصل هم درباره غنیمت‌شمردن این ماه از زبان رسول خدا(ص) می‌خوانید.
 
نویسنده، فصل دوم را با توصیه‌های غذایی شروع کرده و بعد از توضیحاتی سه‌صفحه‌ای، سراغ توصیه‌های سلوکی رفته است. وی همچنین به بیان روش‌هایی برای محاسبه نفس و رفتار و حالات قبل از ماه رمضان و حین اجرای اعمال خاصه آن پرداخته است. مخاطبان در این فصل ده گام سلوکی را می‌خوانند که بخش اصلی کتاب را تشکیل می‌دهد و شاید بتوان گفت، بیشترین یافته را هم به دنبال خواهد داشت که شامل محاسبه گذشته قبل از ورود به ماه رمضان، قرار دادن خود در حمایت یکی از اولیای الهی، کم کردن اشتغالات دنیوی، عزلت، اهتمام بیش از پیش به نمازهای یومیه، رسیدگی به برادران ایمانی، زیارت اهل قبور، انس منظم با قرآن، شب زنده‌داری و دعا و مناجات، کنترل جوارح ظاهر و باطن و توسل به وجود مبارک حضرت زهرا(س) و امام زمان(عج) در ماه رمضان است.
 
ادب حضور، مجموعه شش جلدی است که به آداب و مراقبات مهم‌ترین ایام سال نزد اهل معنا می‌پردازد؛ اوقاتی که در فرهنگ اهل بیت(ع) فرصتی ویژه برای سیر و سلوک توحیدی معرفی شده‌اند. این ایام عبارت از سه ماه رجب، شعبان و رمضان، اربعین موسوی (یعنی ماه ذی‌القعده، دهه اول ذی‌الحجه) و ایام سوگواری حسینی در محرم و صفر است.

کتاب حاضر، عصاره دستورات اخلاقی و عبادی و همچنین معارف توحیدی درباره ماه رمضان، بنا بر مکتب تربیتی علامه طباطبایی رحمه‌الله است. ویژگی مهم این کتاب آن است که مؤلف برخی لطایف و ظرایفی که خود از محضر اساتید اخلاق و سیروسلوک، به ویژه مرحوم آیت‌الله سعادت‌پرور دریافت کرده، در این جا ذکر کرده است.
 


فیاض‌بخش در دفتر سوم از مجموعه ادب حضور، درباره «اسرار ماه مبارک رمضان و مراقبات و مناسک آن همراه با آداب انس با قرآن کریم» می‌گوید: «وقتی شب اول ماه رمضان می‌شود، پروردگار مَلَک رضوان را که خازن بهشت است خطاب قرار می‌دهد. پس او می‌گوید: بلی، گوش به فرمانم. پس خداوند به او می‌فرماید: بهشت مرا بیارای و آن را برای روزه‌داران از امّت محمد(ص) زینت کن (یعنی اعمال و طاعات را برای بندگان من بیارای) و درهای آن را بر روی ایشان نبند، تا وقتی که ماه مبارک رمضانشان سپری شود (یعنی توفیق اعمال صالح را در این ماه از آن‌ها سلب نکن). سپس مالک، خازن جهنم را خطاب می‌کند و او عرض می‌کند: بلی، گوش به فرمانم. پس می‌فرماید: درهای جهنم را بر روزه‌داران امّت محمد(ص) قفل کن و آن را مگشا تا وقتی که ماه رمضانشان سپری شود (یعنی زمینه گناه را برای آن‌ها فراهم نیاور). سپس پروردگار به جبرائیل خطاب می‌کند و او نیز می‌گوید: بلی، گوش به فرمانم و خداوند می‌فرماید: بر زمین فرود آی و پیروان شیطان را از امّت محمد(ص) در بند کش که روزه و ایمان بندگان مرا فاسد و تباه نسازند.»
 
این روایت نشان می‌دهد که گرچه عامل اصلی انحراف یا هدایت انسان خود اوست و آیات قرآن هم بر آن تأکید دارد، ولی شیاطین جنّی و انسی در دنیا، بیماری‌های روحی مردم را تشدید می‌کنند؛ چنانکه در سوره ناس می‌فرماید: «(خداوندا به تو پناه می‌برم) از شر آن وسوسه‌گر نهانی؛ آن که در دل‌های مردم وسوسه می‌افکند.» در ماه مبارک رمضان، این شیاطین در غل و زنجیر می‌شوند. پس ماه رمضان به خودی خود نیز دافع حجب و کدورت‌هاست.
 
در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «از آنجا که ماه مبارک رمضان برای اولیا اول سال سلوکی محسوب می‌شود و چون هر روز از عمر آدمی بخشی از سفر او به سوی آخرت است بنابراین سالک باید در ابتدای اولین ماه سال خود را برای سفر دوازده ماهه پیش رو آماده کند. حال از یک سو هر مسافری نیازمند رفیق راه و نیز راهنما و حامی و محافظی امین و قوی است و از سوی دیگر سنت بزرگان این بود که هرگاه میهمانی را در کنف حمایت خود می‌پذیرفتند تا زمانی که او در حریم ایشان قرار داشت به عنوان عضوی از خانواده خود محسوبش می‌کردند و تا پای جان در حمایت از او می‌کوشیدند حتی اگر آن مهمان عاصی یا کافر بود.
 
لذا بسیار سفارش شده که سالک در همان ابتدای ماه رمضان خود را در امان یکی از اولیای الهی(ع) قرار دهد. اهل بیت عصمت و طهارت(ع) اصل و خانه جود و کرامتند و اگر ما را به میهمانی پذیرفتند، تا پایان سال از شر شیاطین جنی و انسی در امان نگه خواهند داشت.»
 
کتاب «اسرار ماه رمضان»، تألیف محمدتقی فیاض‌بخش در 214 صفحه‌، شمارگان 2000 نسخه با قیمت 15هزار تومان از سوی انتشارات فردافر روانه بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها