سه‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۸
نیاز بدن به ویتامین D برای مقابله با عوامل بیماری‌زا

ویتامین‌ها در سوخت‌وساز مواد غذایی و بهبود عملکرد بسیاری از مکانیسم‌های بدن موثرند. البته کم یا زیاد آن هر دو مضر است. کتاب «ویتامین و سلامتی» دانستنی‌های زیادی درباره این ترکیبات آلی به مخاطب ارائه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، ویتامین‌ها ترکیبات آلی هستند که به مقدار خیلی جزئی برای سوخت‌وساز مواد غذایی و اعمال حیاتی بدن و رشد و نمو و تندرستی ضرورت دارند. ویتامین‌ها موجب تسهیل دگرگشت (سوخت‌وساز بدن یا متابولیزم) می‌شوند و رشد و نمو و ترمیم یاخته‌های بدن را میسر می‌کنند. برخی از ویتامین‌ها سبب جذب مواد غذایی در روده می‌شوند و بعضی نیز به‌عنوان کاتالیزور عمل می‌کنند. عمل آن‌ها روی بافت‌های پوششی و همچنین استخوان بوده و در مجموع هر کدام از آن‌ها از بروز یک عارضه جلوگیری می‌کند. ویتامین‌ها را به دو دسته محلول در چربی و محلول در آب تقسیم می‌کنند. ویتامین‌های E، K، D و A محلول در چربی هستند و ویتامین C و ویتامین‌های گروه B محلول در آب هستند. هر اندازه که مصرف ویتامین‌ها برای بدن مفید است، مصرف بیش از اندازه برخی ویتامین‌ها نیز می‌تواند مضر باشد.
 
کتاب «ویتامین و سلامتی» تألیف رومینا کریم‌زاده در 13 فصل انواع ویتامین‌ها را به تفکیک معرفی، میزان نیاز بدن به آن ویتامین را تشریح و بیان می‌کند که ویتامین موردنظر در چه غذاهایی وجود دارد و اثر آن بر سلامتی چگونه است؟


در ادامه به برخی از خواص و ویژگی‌های این ترکیبات آلی براساس متن کتاب حاضر اشاره می‌شود.
 
تأثیر کمبود تیامین در کاهش حافظه  
تیامین (ویتامین B1) کمک می‌کند تا غذایی که می‌خورید را به انرژی مورد نیاز خود تبدیل کنید. تیامین برای رشد، پیشرفت و عملکرد سلول‌های بدن شما مهم است. تیامین به‌طور طبیعی در بسیاری از غذاها یافت می‌شود و به برخی غذاهای غنی‌شده اضافه می‌شود. با خوردن انواع غذاها ازجمله غلات سبوس‌دار و نان غنی‌شده، ماکارونی و برنج، گوشت و ماهی و حبوبات مانند لوبیا سیاه و سویا، دانه‌ها و آجیل می‌توانید مقدار توصیه شده تیامین را دریافت کنید.
 
کمبود تیامین می‌تواند باعث کاهش وزن و اشتها، سردرگمی، کاهش حافظه، ضعف عضلات و مشکلات قلبی شود. کمبود شدید تیامین منجر به بیماری به نام بری‌بری با علائم سوزن سوزن شدن و بی‌حسی در پا و دست‌ها،‌ از دست دادن ماهیچه‌ و رفلکس‌های ضعیف شود.


غذاهای حیوانی منبع B12
ویتامین B12 به حفظ سلامت اعصاب و سلول‌های خونی کمک می‌کند و در ساختن DNA که ماده ژنتیکی همه سلول‌ها می‌باشد، نقش دارد. همچنین از بروز نوعی کم‌خونی به نام کم‌خونی مگالوبلاسیک که افراد را خسته و ضعیف می‌کند، جلوگیری می‌نماید. ویتامین B12 به میزان زیادی در غذاهای حیوانی مانند چگر گاو، صدف، ماهی، گوشت، بوقلمون، تخم‌مرغ، شیر و سایر لبنیات، برخی از غلان صبحانه و مخمرهای غذایی وجود دارد. غذاهای گیاهی فاقد این ویتامین هستند.
 
کمبود ویتامین B12 باعث خستگی، ضعف، یبوست، کاهش اشتها، کاهش وزن و کم‌خونی مگالوبلاستیک می‌شود. مشکلات عصبی مانند بی‌حسی و سوزن‌سوزن شدن در دست و پا نیز می‌تواند بروز کند. از دیگر علائم کمبود این ویتامین می‌توان به مشکلات تعادل، افسردگی، گیجی، زوال عقل، ضعف حافظه و درد دهان یا زبان اشاره کرد.


کمک ویتامین D به جذب کلسیم در بدن
ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که در مواد غذایی یافت می‌شود و برای سلامتی و حفظ استحکام استخوان ضروری است. ویتامین D به بدن در جذب کلسیم از مواد غذایی و مکمل‌ها کمک می‌کند. افرادی که میزان کمی ویتامین D دریافت می‌کنند، دارای استخوان‌هایی نرم و شکننده هستند که به این شرایط در کودکان «ریکتز» و در بزرگسالان «استئومالاسی» گفته می‌شود.
 
ویتامین D در بدن اهمیت‌های دیگری نیز دارد. عضلات برای حرکت به آن نیاز دارند، اعصاب برای انتقال پیام به مغز و هر قسمت از بدن به آن احتیاج دارند، سیستم ایمنی برای مقابله با باکتری‌ها و ویروس‌های مهاجم به ویتامین D نیاز دارد. ویتامین D همراه با کلسیم از افراد مسن در برابر ابتلا به استئوپروز محافظت می‌کند. ویتامین D در سلول‌ها در سراسر بدن یافت می‌شود.
 
 
نخستین چاپ کتاب «ویتامین و سلامتی» در 64 صفحه با شمارگان 100 نسخه به بهای 25 هزار تومان از سوی انتشارات دانش‌نگاران اوج راهی بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها