پنجشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷
شباهت‌های آنفولانزا با کرونا و سرماخوردگی

کتاب «مروری بر درمان و دارودرمانی بیماران سرپایی عفونی» اطلاعاتی جامع درباره شایع‌ترین بیماری‌های عفونی که در بیشتر موارد نیازی به بستری در مراکز درمانی ندارند به مخاطب ارائه می‌دهد. ازجمله این بیماری‌ها، آنفولانزاست که شباهت‌ زیادی به خویشاوندان نزدیک خود، سرماخوردگی و کرونا دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، بیماری‌های عفونی می‌توانند توسط باکتری‌ها، ویروس‌ها یا ارگانیسم‌های دیگری که از طریق طیف گسترده‌ای از روش‌ها وارد بدن می‌شوند، ایجاد شود. از آنجا که این بیماری‌ها اغلب به‌راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شوند، می‌توان شیوع گسترده‌ای از بیماری را در یک جامعه یا در سطح جهانی مشاهده کرد. برای محافظت در برابر بیماری‌های عفونی، پیشگیری بهترین راه است. اما در صورت مبتلا شدن به یک بیماری میکروبی، براساس نوع و میزان آلودگی، نوع درمان و داروهایی که مورد استفاده قرار می‌گیرد، متفاوت است.
 
کتاب «مروری بر درمان و دارودرمانی بیماران سرپایی عفونی» تألیف مشترک دکتر مینا بران؛ دستیار تکخصصی داروسازی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دکتر صفورا محبی‌فر؛ داروساز، زیرنظر دکتر خیراله غلامی و دکتر محمدرضا جوادی؛ اساتید گروه داروسازی بالینی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران،‌ در قالب مجموعه کتاب‌های « ATP» منتشر شده است.


این کتاب در 16 فصل «بیماری‌های منتقله از راه تماس جنسی»، «ویروس نقص ایمنی انسانی»، «عفونت‌های ویروسی غیر HIV»، «عفونت‌‌های قارچی»، «عفونت‌های مجاری ادراری»، «پنومونی اکتسابی از جامعه»، «سل»، «عفونت‌های مجرای تنفسی فوقانی»، «عفونت‌های چشم/کونژنکتیویت»، «عفونت‌های بدون عارضه پوست و بافت نرم»، «اندوکاردیت عفونی»، «اسهال عفونی»، «کلستریدیوم دیفیسیل»، «عفونت‌های سیستم عصبی مرکزی»، «عفونت‌های استخوان و مفاصل» و «آسیب‌های ناشی از درمان آنتی‌بیوتیکی» را مورد بررسی قرار می‌دهد. در بخش پایانی کتاب نیز سوالات خودآزمایی و پاسخ‌های تشریحی ارائه شده است.
 
در این مجموعه متناسب با هر موضوع، پاتوفیزیولوژی، علل، تظاهرات بالینی، تشخیص و درمان بیماری مطرح و در ادامه دارودرمانیِ بیماری با جزئیات بیشتر ارائه شده است. معیارهای مهم انتخاب دارو ازجمله مکانیسم عمل، اثربخشی، عوارض، دوز و روش مصرف، تداخلات بالینی، هزینه، شکل دارویی و دسترسی به دارو از جزئیاتی است که در ذیل درمان دارویی آمده است.


دانستنی‌هایی درباره آنفولانزا
آنفولانزا، ویروسی است که از نظر ساختمار و رفتار، شباهت‌های زیادی به سرماخوردگی و بیماری ویروسی کرونا که این‌ ماه‌ها جهان را درگیر کرده، دارد و در مواردی تشخیص این بیماری‌ها از یکدیگر  بسیار دشوار است. در کتاب حاضر با این ویروس بیشتر آشنا می‌شویم: «ویروس آنفولانزا، RNA ویروس است. سروتیپ‌های شایع این ویروس، آنفولانزای نوع A و B است... فصل آنفولانزا به بازه زمانی گفته می‌شود که ویروس آنفولانزا در جامعه پراکنده است که در نیمکره شمالی معمولا از ماه شهریور تا فروردین است (حداکثر شیوع از آذرماه تا اسفند است). انتقال ویروس با قطرات تنفسی صورت می‌گیرد که می‌تواند از طریق تماس فردی یا تماس با سطوح آلوده منتقل شود. دوره کمون بیماری 4-1 روز (به‌طور متوسط 2 روز) است.
 
در بزرگسالان پراکنش ویروس از یک روز پیش از شروع علائم تا 10-5 روز پس از شروع بیماری اتفاق می‌افتد. اما برای کودکان این زمان کمی طولانی‌تر است. عفونت‌ها در اغلب موارد خودمحدودشونده بوده و بدون عارضه بهبود می‌یابند؛ اما بیماری شدید می‌تواند به بستری شدن و یا حتی مرگ (به‌خصوص در بیماران در معرض خطر) منجر شود. بیمارانی که در معرض خطر بیشتری هستند، شامل موارد زیر است: سالمندان، کودکان، افرادی که مبتلا به بیماری‌های مزمن هستند؛ مانند ضعف ایمنی، دیابت، بیماری مزمن انسدادی ریه، نارسایی مزمن کلیه، سرطان، بیماری‌های عصبی-عضلانی، آنمی داسی شکل، اسکان در آسایشگاه، شاخص توده بدنی بیشتر از kg/m2 40، دوران بارداری تا دو هفته پس از زایمان.»


تظاهرات بالینی
شاخص‌ترین علائم، شروع ناگهانی تب و سرفه است. درد عضلانی، سردرد، خستگی، احساس ناراحتی در قفسه سینه. بعضی از علائم در اغلب موارد مشاهده می‌شود، اما اختصاصی نیست و در سرماخوردگی معمولی هم دیده می‌شود. این علائم شامل آبریزش بینی، خس خس و سوزش گلو است. اسهال در 28 درصد از موارد ابتلای نوزادان کودکان کم‌ سن دیده می‌شود، اما در بزرگسالان شایع نیست. علائم بیماری ممکن است بسته به سن، بیماری‌های همراه و وضعیت ایمنی فرد متفاوت باشد.»
 
نخستین چاپ کتاب «مروری بر درمان و دارودرمانی بیماران سرپایی عفونی» در 256 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 75 هزار تومان از سوی انتشارات آبادیس طب راهی بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها