جمعه ۲۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹
«مرد مردستان»؛ روایت عروج عاشورایی حسینی که در عاشورا بدنیا آمد

کتاب «مرد مردستان»، روایتی صادقانه از زندگی و شهادت شهید حسین قجه‌ای، فرمانده گردان سلمان فارسی از تیپ 27 محمد رسول الله(ص) و عروجی عاشورایی وی را به معرض نمایش می‌گذارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، هشت سال دفاع مقدس در برابر دشمن متجاوز باعث شد تا هزاران هزار نوجوان و جوان در جای جای ایران انقلابی به سمت جبهه‌های جنگ سرازیر شوند. جوانانی که به عشق مقتدا و امامشان برای حفظ و حراست از انقلاب و میهن اسلامی راهی جنگ شدند. جنگ، سرباز می‌خواست و اینان جوانانی بودند که نه برای جنگ که برای ادای تکلیف، عاشقانه به سمت دروازه‌های بهشت رهسپار شدند. شکوفایی استعدادهای نهفته و اوج و عروج عارفانه هریک بخشی از گلستان آن روز دفاع بود و کمال آن، شهادت شاهدان دشت خونین جبهه‌ها.
 
امروز که درخت انقلاب استوار و تنومند شده است و زمان نه چندان طولانی از بزرگ‌ترین آزمون انقلاب که همانا هشت سال رزم عاشقانه بود، نگذشته است، احساس نیاز به استفاده از این گنجینه عظیم به شدت عیان شده و چه راهی برای استفاده از این گنجینه عظیم، بهتر از معرفی نقش‌آفرینان این روایت؟
 
هر زمان که پای صحبت بازماندگان قافله شهدا می‌نشینیم، می‌بینیم اغلب ناراحت و دل‌نگران این موضوع هستند که شخصیت و روایت زندگی شهدا مطلوب نظر نیست. گاهی اغراق و گاهی تحریف و گاهی تعدیل باعث می‌شود که خوانندگان آنچه را که روایت شده نپذیرند و این آفتی است در روایتگری وقایع. راهکار این مسئله استفاده از رزمندگان به عنوان مرشد و راهنماست تا دست‌اندرکاران این عرصه را با تطابق وقایع و رویدادها راهنمایی کنند.
 
بر این اساس تعدادی از یادگاران هشت سال دفاع مقدس شهرستان لنجان و رزمندگان لشکر 44 قمر بنی هاشم(ع) این ضرورت را احساس کرده‌اند و با تشکیل و تأسیس مؤسسه راویان فتح شهرستان لنجان، هدف خود را جمع‌آوری و بازنشر خاطرات و وقایع آن دوران در قالب کتاب و دیگر محصولات فرهنگی قرار داده‌اند و علاوه بر آن، به مستندسازی در آثار شهدا و خاطرات شهیدان زنده دفاع مقدس همت گمارده‌اند که بازماندگان این رویداد عظیم هستند.
 
کتاب حاضر روایتی صادقانه و صمیمی از زندگی و شهادت شهید حسین قجه‌ای است که در آن، نویسنده تلاش کرده است با وارد شدن به متن زندگی شهید، خواننده را با روایتی داستانی همراه کند و او را به دنبال این داستان در کوچه پس کوچه‌های زرین‌شهر، کوه‌ها و تنگه‌های کردستان و دشت‌های خونین خوزستان بکشاند و در این مسیر گوشه‌هایی از زندگانی فرمانده گردان سلمان فارسی از تیپ 27 محمد رسول الله(ص) را به معرض نمایش بگذارد. حسینی که در عاشورا به دنیا آمد و عروجی عاشورایی داشت.
 
در این کتاب سعی شده است با بهره‌گیری از قصه‌پردازی به معرفی گوشه‌ای ویژگی‌های شخصیتی حسین قجه‌ای پرداخته شود. به این موضوع نیز باید اشاره کرد که در این نوشتار برخی شخصیت‌ها و اتفاقات، ساخته تخیل نویسنده بوده ولی از نظر استنادی، موضوعات مرتبط با این شهید همگی بر اساس مستنداتی است که تاکنون راجع به ایشان گفته و نوشته شده است.



در این کتاب می‌خوانیم: «مرام پهلوانی و منش مردانگی حسین او را از همه جوانان هم سن و سال خود متمایز می‌کرد. دوران جوانی او مصادف با آغاز مبارزات مردمی بر علیه رژیم پهلوی بود و حسین در این عرصه نیز گوی سبقت را از جوانان هم سن و سال خود ربود. پخش اعلامیه‌ها و برنامه‌ریزی برای تظاهرات علیه رژیم پهلوی و شعارنویسی از فعالیت‌های مستمر حسین در این برهه از ازمان بود. با پیروزی انقلاب اسلامی حسین جزء بنیان گذاران انتظامات شهری و سپاه پاسداران زرین شهر بود که با گرد هم آوردن جوانان مخلص و غیور زرین‌شهر، وظیفه حفظ و حراست از شهر را بر عهده گرفتند. او در فروردین سال 1358 به عنوان نیروی رزمی جهت دفع دغائله گنبد به آن منطقه اعزام شد. وی در پاییز همان سال به تنهایی و بدون آگاهی دیگران و حتی خانواده عازم مناطق غرب کشور شد و به شناسایی مناطق کردستان و گروهک ها و احزاب معاند آن خطه پرداخت و در بهار سال 1359 به کردستان رفت و در آزادسازی سنندج نقش بسزایی داشت.
 
قابلیت‌های حسین و آشنایی وی با احمد متوسلیان باعث شد به عنوان مسئول عملیات آزادسازی دزلی در آذرماه 1359 انجام وظیفه کند و پس از این عملیات دشوار به عنوان فرمانده محور دزلی منصوب شود و مدتی را نیز به عنوان جانشین سپاه مریوان در خدمت نظام مقدس اسلامی باشد. وی در عملیات محمدرسول الله(ص) در دی ماه سال 1360 به عنوان فرمانده گردان، جزء فاتحین اولیه ارتفاعات پنج قله بود. در نوروز 1361 در عملیات فتح المبین به عنوان گردان عمل کننده برای فتح مواضع توپخانه عراق در عمق منطقه عملیاتی فتح المبین وارد عمل شد و با کمترین تلفات، افتخار فتح توپخانه دشمن را نصیب تیپ کرد.
 
وی در اردیبهشت سال 1361 در عملیات پیروزمندانه بیت‌المقدس در جبهه گرمدشت مقاومت جانانه‌ای از خود نشان داد و در همان منطقه در پانزدهم اردیبهشت ماه سال 1361 به درجه رفیع شهادت نائل آمد. ایستادگی و مقاومت حسین قجه‌ای و نیروهای گردان سلمان فارسی در این منطقه سرنوشت عملیات بیت‌المقدس را با آزادسازی خرمشهر گره زد و کام میهن اسلامی ایران را شیرین کرد. ایستادگی او در یک هفته اول عملیات در منطقه گرمدشت در حدی زبانزد فرماندهان جنگ شد که از او به عنوان اسطوره پایداری و سردار عاشورایی تیپ محمدرسول الله(ص) نام می‌برند.»

کتاب «مرد مردستان»، (نگاهی داستانی به زندگی سردار شهید حسین قجه‌ای) در 160 صفحه، شمارگان 1000 نسخه با قیمت 15 هزار تومان با همکاری انتشارات نشر دارخوین منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها