چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵
بیگ‌دیتا یکی از عوامل اصلی توسعه حوزه‌های مالی و پولی

کتاب «مدیریت نوین آمار و اطلاعات مالی و پولی» اطلاعات جالبی درباره تحول شگرف بر پایه داده‌های حجیم (بیگ دیتا)، اینترنت اشیا، بلاکچین و هوش مصنوعی ارائه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به‌طور کلی از کاربردهای بیگ دیتا می‌توان به افزایش بهره‌وری کسب‌وکارها، آگاهی بیشتر سازمان‌ها و جهت‌گیری درست براساس اطلاعات، ارائه خدمات بهتر به مشتری، کمک به توسعه و افزایش کیفیت محصولات و خدمات، شناسایی بازارهای کسب‌وکار، بودجه‌بندی درست برای کسب‌و‌کار، تشخیص زمان درست ورود به بازار کار، قیمت‌گذاری و … اشاره کرد. بهداشت و درمان، آموزش، تولید، خرده‌فروشی، خدمات دولت، علوم اجتماعی و شبکه‌های اجتماعی ازجمله زمینه‌هایی است که دیتاهای بزرگ در آن‌ها کاربردهای فراوانی دارند.
 
کتاب «مدیریت نوین آمار و اطلاعات مالی و پولی» تألیف افشین آشفته، آنچه نیاز است بدانیم تا به تحول شگرف بر پایه داده‌های حجیم (بیگ دیتا)، اینترنت اشیا، بلاکچین و هوش مصنوعی که در آِینده نیز عوامل اصلی توسعه حوزه‌های مالی و پولی خواهند بود، بپیوندیم، در این کتاب که تاکنون نمونه آن در ایران  و دیگر کشورها منتشر نشده، می‌توانیم بخوانیم. مباحث کلیدی مدیریت نوین آمار و اطلاعات که سازمان را در زمینه ساماندهی داده‌ها به بلوغ رسانده و زیرساخت بکارگیری اینگونه فناوری‌ها را ایجاد می‌کند در این کتاب ارائه می‌شود.
 
«طراحی ساختار و عملکرد مدیریت آمار و اطلاعات و پیاده‌سازی آن»، «فرایندهای مدیریت آمار و اطلاعات مالی و پولی»، «مدیریت کیفیت آمار و اطلاعات مالی و پولی»، «مدیریت فناوری آمار و اطلاعات مالی و پولی» و «آمار و اطلاعات مالی و پولی و مدیریت ریسک» پنج فصل این کتاب است.
 
 نویسنده کتاب با تجربه کاری در بانک مرکزی ایران  و تحصیل و تدریس در دانشگاه‌های اروپا و آشنایی به‌روز با نیازهای جدید در کشورهای صنعتی، کتاب را در پنج فصل تدوین کرده است. وی در بخشی از پیشگفتار کتابش نوشته است: «اين نوشتار بر پايه اطلاعات شخصی در حوزه كشورهای اروپايی و به روش سيستم فراگير مديريت آمارهای مالی و پولی اتحاديه اروپا و بانک ‌مركزی كشور پرتغال كه يكی از بانک‌های‌ مركزی پيشرو اروپايی در اين زمينه به حساب می‌آيد، تهيه و تقديم شده است. همچنين برای آشنايی متخصصين سيستم‌های آمار و اطلاعات مالی و پولی كشور با مباحث جديد و پديد آوردن ادبيات مشترک، كوشش شده است تا كليه اصطلاحات حرفه‌ای با معادل لاتين در اختيار قرار گيرد و مفهوم برخی اصطلاحات نيز توضيح داده شود، چراكه بر پايه تجربه ارتباط با شبكه بانكی كشور مشخص گرديد كه برخی موارد فنی و اصطلاحات تخصصی در اين حوزه، با مقداری تفاوت نسبت به مفهوم اصلی به‌كار برده می‌شوند.»
 
مهم‌ترين آمارهای توليدی در سيستم مالی كشورها و بانک‌های ‌مركزی
«آمارهای مالی و پولی در دو حوزه آمارهای مؤسسات مالی ‌پولی و مالی ‌غيرپولی، مهم‌ترين آمارهای توليدی در سيستم مالی كشورها و بانک‌های ‌مركزی را دربر می‌گيرند. برای نمونه اين آمارها دربرگيرنده صورت‌های مالی و نرخ سود مؤسسات، آمار نرخ ارز و تبادلات و بدهی ارزی و شاخص‌های كلان اقتصادی به‌عنوان آمارهای سياست‌های پولی، آمارهای اوراق بهادار و پورتفوليوها، حساب‌های مالی و صورت‌های مالی تلفيقی مؤسسات غيرمالی به‌عنوان آمارهای سياست‌های مالی و همچنين تراز پرداخت‌ها، آمارهای مالی بين‌المللی، بدهی خارجی و وضعيت سرمايه‌گذاری خارجی به‌عنوان آمارهای ارزی و خارجی می‌شوند.
 
بنابراين دور از انتظار نيست كه سيستم بانكی كشورها با محوريت بانک‌های ‌مركزی، به يكی از مهم‌ترين مراكز توليد آمار و اطلاعات در همكاری صميمانه با مراكز ملی آمار در آن كشورها تبديل شوند و به‌عنوان منبع اصلی آمارهای مالی و بانكی محسوب گردند.»
 
نخستین چاپ کتاب «مدیریت نوین آمار و اطلاعات مالی و پولی» در 252 صفحه به بهای 55 هزار تومان از سوی انتشارات گپ راهی بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها