سه‌شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
«آتش‌ نشانان: سربازان بدون پلاک»؛ گذری بر نقش آتش‌نشانان در دفاع مقدس

کتاب «آتش‌ نشانان: سربازان بدون پلاک»، حاصل سوابق و سرمایه تجربی است که طی دهه‌های متمادی کار در صنعت نفت و با نگاه تاریخی به موضوع ایمنی و مدیریت بحران در مناطق نفت خیز جنوب می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، صنعت نفت به دلیل ماهیت چندوجهی‌اش، یکی از پرمخاطره‌ترین فعالیت‌های صنعتی از حیث ایمنی نیز محسوب می‌شود. کار کردن در تأسیساتی که در آن نفت، گاز، فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی در حجم، فشار و دمای بالا وجود دارد، اهمیت رعایت استانداردهای ایمنی را دو چندان می‌کند.

بازرسی مداوم، نوسازی و تعمیرات تجهیزات به دلیل فرسایش و خوردگی فلزات در محیط‌های صنعت نفت به کاری مداوم و ضرورت بدل شده است؛ در غیر اینصورت خطر وقوع حوادث همواره در کمین کارکنان این صنعت است.

بی تردید جان باختن انسان‌ها و کارکنان که سرمایه‌های اصلی و ارزشمند صنعت نفت هستند، جبران‌ناپذیر بوده و هرگونه کوتاهی در این امر غیر قابل جبران خواهد بود. فقدان نیروی انسانی بر اثر حادثه از کارگری ساده تا مهندس ارشد و با تجربه همینطور از تکنسین فنی تا خلبانی حاذق به یک میزان دردناک و جانکاه است.

کتاب «آتش نشانان: سربازان بدون پلاک»، از مجموعه تاریخ شفاهی صنعت نفت است که در آن، ناصر سعدی، پیشکسوت ایمنی و رئیس پیشین اداره ایمنی و آتش‌نشانی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران، خاطرات و تجربیات خود را در سه بخش ارائه می‌کند: بخش اول خاطرات مربوط به حضور شرکت‌های خارجی تا مقطع انقلاب اسلامی، بخش دوم آغاز جنگ تحمیلی تا مقطع بازسازی و سومین بخش حوادث و رویدادهای پس از جنگ تا سال 1390 را شامل می‌شود که به نوعی بی‌تأثیر از رویدادهای جنگ نیست.



این اثر که با تکیه بر خاطراتی از زندگی صنعتی و تلفیق آن با دوران هشت ساله جنگ تحمیلی به صورت موردی تفصیل و تشریح شده، حاصل سوابق و سرمایه تجربی گرانسنگی است که طی دهه‌های متمادی کار در صنعت عظیم نفت و با نگاه تاریخی و روان به موضوع ایمنی و مدیریت بحران در مناطق نفت خیز جنوب می‌پردازد.

کتاب حاضر با تفسیر چگونگی شیوه‌های مقابله با بحران به ویژه حملات پیش آمده مخرب دشمنان (ابزاری و غیر ابزاری) چه در مرزهای جنوبی کشور و چه در بطن تأسیسات سطح‌الارضی نفت و گاز و سیستم‌های کنترلی آن در جای‌جای مناطق نفت‌خیز جنوب می‌تواند سندی کاربردی برای فعالیت‌های پیشگیرانه و همچنین اثبات قدرت‌آفرینی کارکنان غیوری باشد که همواره در سخت‌ترین شرایط همچون چراغی فروزان این صنعت را روشن نگاه داشته‌اند.

لازم به ذکر است که «آتش نشانان: سربازان بدون پلاک» بخشی از محفوظات ذهنی نویسنده است که به اتکای آن سعی کرده تصویری از وقایع و رویدادهای آن زمان را پیش روی خوانندگان بگستراند و با انتقال تجربه‌ها در قالب این اثر صحنه‌هایی از نمایش اقتدار بی‌نشانان را به رخ بکشد که در هر زمان و مکان افتخارآفرینان و نشان‌آوران این مرز و بوم بوده‌اند.

کتاب «آتش‌نشانان: سربازان بدون پلاک»، اثر ناصر سعدی در 312 صفحه و شمارگان 500 نسخه با همکاری انتشارات خوزان منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها