پنجشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰
«رابطه مردم و دولت در شرایط کرونایی» چگونه است؟

تقی آزاد ارمکی، جامعه‌شناس برجسته کشور کتابی درباره «دولت ایران و کرونا» در ۹۴ صفحه به تحریر درآورده است. وی در این کتاب به «رابطه مردم و دولت در شرایط کرونایی» پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) کتاب «دولت ایران و کرونا» نوشته تقی آزاد ارمکی پس از پیشگفتار و مقدمه در سه گفتار تنظیم شده است. تاملات مفهومی در مورد رابطه مردم و دولت در ایران ـ جامعه و دولت در ایران در فرآیند تغییرات دوران معاصر و رابطه مردم و دولت در شرایط کرونایی عناوین فصل‌های کتاب است.

کرونا در دوره جدید با ظهورش و نوع حضوری که پیدا کرده و میل و اراده به ماندن دارد، در جهت تغییر ساختار اجتماعی جهان و ایران است. چون این پدیده همراه با «مرگ مرموز و ناشناخته» است، موجب اضطراب و ترس و ... برای همه است. بدین لحاظ هیچ فردی و گروهی و سازمانی به تنهایی نمی‌تواند در این معرکه خونین شرکت کنند. حضور همه برای برون رفت از این بحران ضروری تشخیص داده شده است.

بدین لحاظ نه دولت به تنهایی و نه مردم بدون اعتنای به کنش و سازماندهی نظام سیاسی می توانند کاری از پیش ببرند. این است که در این شرایط ناخواسته به همکاری تا تبعیت از نظام سیاسی یا سرپیچی مردم نسبت به نظام سیاسی دعوت شده‌اند. اساس این همکاری را می‌توان ظهور نوع خاصی از تقسیم کار اجتماعی با بازیگری نظام تخصصی دانست. 

آزاد ارمکی می‌گوید: «با توجه به اینکه کرونا به عنوان یک جریان اجتماعی، همه عرصه‌های زیست ایرانی را در نوردیده و موجب تغییرات عمده‌ای در نظام اجتماعی و سیاسی ایرانی شده و مسیر آینده ایران را متفاوت از گذشته می‌سازد، ضرورت دارد تا اصحاب علوم اجتماعی و علوم سیاسی در مورد وضعیت دولت و رابطه آن با جامعه بحث و گفتگو کنند. اصلی‌ترین حوزه‌ای که به طور دقیق مورد واکاوی قرار نگرفته و بیشتر با نگاه‌های سیاسی و قطبی مورد توجه قرار داده شده است «رابطه مردم و دولت در شرایط کرونایی» است.

در این بررسی باید به این سوال ساده پاسخ دهیم که «آیا دولت در ایران در موقعیت تعارضی با نظام اجتماعی عمل کرده یا با همه ضعف‌ها و کمبودهایش در راستای حل مشکلات و برون رفت از وضعیت بحرانی قرار گرفته است؟»

وی در پایان‌بندی سخنانش می‌گوید: «جامعه‌ای که در مسیر حوادث و بحران‌های جانکاه به جای آشفتگی، از طریق همبستگی اخلاقی و اجتماعی تن به تقسیم کار اجتماعی داده است، استعداد بازسازی و بازآفرینی نهادی و سازمانی و ایده‌ای بسیار دارد. خصوصا وقتی(نیروهای موثر و پیروز) منظور نیروهای حوزه بهداشت و درمان در صحنه کرونا دارای دانش و تخصص جدید بوده و داعیه ساختن جهان ایرانی متعامل با جامعه جهانی را دارند. پزشکان و پرستاران مانند دانشمندان بخش مهمی از نظام کارشناسی جدید جهانی هستند. آنها هم از دانش و فنون جدید برخوردارند و هم تجربه‌هایشان در جامعه جهانی طرح می‌شود و از جامعه جهانی به لحاظ تجربی و دانشی بهره مند می‌شوند.»

متن PDF کتاب تقی آزاد ارمکی در لینک زیر قابل مشاهده است:
دولت ایران و کرونا نوشته تقی آزاد ارمکی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها