یکشنبه ۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۱
هفت خاطره گفته نشده از سردار یوسف فروتن

خاطرات سردار یوسف فروتن، تازه‌ترین کتاب مرکز اسناد انقلاب اسلامی است که شامل هفت روایت از امیر سرتیپ یوسف فروتن است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، یوسف فروتن سال 1323 در دماوند و در خانواده‌ای مذهبی دیده به جهان گشود. در دوران دبیرستان با اشخاصی چون حبیب‌الله عسگراولادی، توسلی، حاج ناصر خرمی ارتباط و همکاری داشت. پس از پایان دبیرستان در سال 1346 جهت ادامه تحصیل به خارج از کشور رفت. وی علاوه بر تحصیل با مرکز اسلامی هامبورگ ارتباط برقرار کرده و در همین مکان با آیت‌الله بهشتی و فعالیّت‌های وی آشنا شد.
 
وی در اواخر سال 1355 به ایران برگشت و به مبارزات خود علیه رژیم ادامه داد. قبل از ورود امام خمینی(ره) به ایران به عنوان یکی از اعضای ستاد استقبال در تنظیم و ساماندهی برنامه‌ها نقش بسزایی داشت. با تأسیس سپاه به عضویت شورای فرماندهی آن درآمد. فرماندهی حفاظت از ریاست محترم جمهور وقت، آیت‌الله العظمی خامنه‌ای به مدت یک سال، ریاست زندان اوین، مشارکت در تأسیس سپاه، مشاور برخی از وزراء و عضویت هیئت مدیره سازمان اتکا سمت‌هایی بود که وی عهده‌دار شد. وی خاطراتی خواندنی از آن روزها دارد.
 
انقلاب اسلامی همان‌گونه که محصول فعالیت‌های گسترده گروه‌ها و اقشار مختلف جامعه بوده است، باید از زبان افرادی متفاوت و متعدد نیز بازگو شود تا علاوه بر دسترسی جامع‌تر به جزئیات وقایع، چگونگی و زوایای گوناگون وقایع نیز پدیدار شوند.
 


خاطرات امیر فروتن در هفت فصل تنظیم شده است؛ فصل اول از تولد راوی تا سفر وی به آلمان را دربرمی‌گیرد؛ فصل دوم شامل دوران اقامت راوی در هامبورگ است که اشتغال در مرکز اسلامی هامبورگ و آشنایی با شهید بهشتی از جمله مباحث مهم طرح شده در این فصل است؛ سومین فصل خاطرات راوی از دوران اوج‌گیری مبارزات و بازگشت امام خمینی(ره) به ایران را دربر می‌گیرد؛ فصل چهارم کتاب به فعالیت‌های سردار فروتن پس از پیروزی انقلاب اسلامی می‌پردازد؛ خاطراتی از تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تهیه آرم برای سپاه و نیز ناگفته‌هایی درباره چگونگی خنثی‌سازی حمله سازمان منافقین به لانه جاسوسی آمریکا و موضع بنی‌صدر در قبال گروگان‌های آمریکایی از جمله مهم‌ترین مباحث فصل چهارم است.
 
فصل پنجم شامل خاطراتی از دوران فرماندهی سپاه لرستان و اصفهان و ایام مسئولیت حفاظت از آیت‌الله خامنه‌ای در دوران ریاست جمهوری می‌شود؛ فصول ششم و هفتم نیز به دوران ریاست راوی بر زندان‌ها و خاطرات وی از زمان مسئولیت در سازمان اتکا و وزارت دفاع اختصاص دارد.
 
«خاطرات سردار یوسف فروتن (عضو اولین شورای فرماندهی سپاه پاسداران)» تدوین معصومه سماوی، در ۳۸۴ صفحه، شمارگان 1000 نسخه و با قیمت ۳۵ هزار تومان از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ شده و در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها