جمعه ۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۴
حس آرامش در ساختمان‌های سبزِ دوست‌دار محیط زیست

کتاب «معماری سبز؛ از بام سبز تا کشاورزی شهری»، با نیم‌نگاهی به مفهوم معماری پایدار، به مزیت‌هایی اشاره می‌کند که با تلفیق دانش و موهبت‌های محیط زیست، نصیب انسان می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، روند تخریب محیط زیست و زیست‌بوم شهری از یک طرف و التزام حفاظت و نگهداری از محیط زیست برای آیندگان از سوی دیگر، موضوعاتی است که اهالی کره خاکی را به تغییر رویه و نگاهی جدید به ذخایر مادی و محیط زیست واداشته است. در سال‌های اخیر نیز با گسترش گازهای گلخانه‌ای و تخریب لایه ازن از یک سو و تحولات و برگزاری نشست‌ها و انعقاد پروتکل‌های بین‌المللی از سوی دیگر، پارادایم‌‌های پایداری مورد توجه قرار گرفته است.
 
رویکردهای نوین شهرسازی به نوعی توجه و تمایل به بازگشت دوباره انسان به دوستی با طبیعت و محیط زیست است. براساس تفکرات و نظریه‌های جدید، توسعه پایدار شهری را می‌توان بهره‌وری در استفاده بهینه از زمین و منابع انرژی و تشویق بر بهره‌گیری از محیط زیست دانست. شهرسازی باید فرصت امکان‌های مطلوب را برای استفاده بهینه از منابع انرژی زمین و محیط زیست در ساختار شهری ارائه کند تا به ایجاد سکونت‌گاهی امکان دهد که نه تنها زندگی مطلوب و شایسته برای نسل حاضر، بلکه نسل‌های آینده را نیز فراهم می‌کند؛ همچنین پایداری کره زمین و روح انسانی را نیز تضمین می‌کند. فضاهای سبز شهری را می‌توان گونه‌ای از اکوسیستم‌های محیطی دانست که در ساختار شهری شکل می‌گیرد تا نسل‌های امروز و آینده در آن حیات روبه‌رشدی داشته باشند.
 
کتاب «معماری سبز؛ از بام سبز تا کشاورزی شهری» تألیف هادی محمودی‌نژاد دارای مدرک دکترای معماری بیونیک و پژوهشگر مطالعات بین‌رشته‌ای زیستی در معماری است که در ماه‌های اخیر چاپ و روانه بازار نشر شد. این کتاب در 6 فصل ابتدا مفاهیم توسعه، توسعه پایدار و توسعه پایدار شهری را مدنظر قرار داده و در ادامه به مباحث مرتبط با روش‌ها و شاخص‌های توسعه پایدار شهری، معماری پایدار، معماری سبز و کشاورزی شهری می‌پردازد.


 
جایگاه محیط زیست در طراحی پایدار شهری
«به منظور دستیابی به ارتقای زیست‌محیطی و بهبود رفاه شهروندی همراه با احترام به نسل‌های آینده ساکن در ساختار شهری و حفظ حقوق زندگی آیندگان، می‌بایست شهرسازان به مسائل انرژی، گرمایش و سرمایش غیرفعال، تاسیسات و وسایل کم‌مصرف انرژی، برنامه‌ریزی سایت بر مبنای طرح‌ریزی رفاهمندی اجتماعی، انتخاب مواد با انرژی نهادینه پایین، بهبود سیستم فاضلاب شهری، منظرسازی طبیعی، تعیین اندازه ساختمان و کیفیت فضاهای شهری، تلفیق حمل و نقل عمومی در طراحی، توجه لازم را مبذول دارند. رعایت تمامی ضوابط و مقررات ساخت‌وساز شهری و تدوین و تبیین پارامترهای کیفی در معماری و چشم‌انداز استراتژیک در فرایند توسعه شهری، از این لحاظ مهم می‌نماید که علاوه بر امکان‌دهی توسعه پایدار شهری، می‌تواند با بهبود کیفیت فضاهای شهری و امکان دسترسی مطلوب و همگانی و کاهش آلودگی صوتی، بصری و هوایی، افزایش رفاه شهروندی در ساختار شهری را حادث گرداند. براین اساس برای افزایش رفاه عمومی در سیستم شهری به‌مثابه یک کل واحد، می‌بایستی اصول اساسی طراحی پایدار (طراحی انسانی، استفاده بهینه از مصالح و طراحی براساس چرخه حیات) کاربردی نهادینه یابد تا علاوه بر حفظ حقوق و میراث آیندگان، امکان مطلوبیت زیستی در ساختار شهری را نیز فراهم آورد.»


مزیت‌های ساختمان‌های سبز
ساختمان‌های سبز از مصالح طبیعی بهره می‌برند و فرایندهای طبیعی دارند. بنابراین بسیار سالم بوده و موجب می‌شوند ساکنین و کاربران احساس بهتری داشته و به دور از زندگی صنعتی، نیازهای انسانی‌شان برآورده شود که این مساله به لحاظ اقتصادی نیز باید مورد توجه قرار گیرد. به‌عنوان مثال کارمندان در ساختمانی که بیشتر به طبیعت آن‌ها نزدیک بوده و در آن احساس آرامش و راحتی بیشتری دارند، بهتر مشغول به کار می‌شوند. این ساختمان‌ها نه تنها به طبیعت و محیط زیست آسیب نمی‌زنند، بلکه در برخی موارد و با استفاده از برخی مصالح جدید به فرایندهای زیست‌محیطی کمک می‌کنند. پس از ساخت ساختمان‌های اکولوژیک، نظارت بر نحوه عملکرد بنا بسیار ضروری است تا از مناسب بودن شرایط حاکم بر آن، برای فعالیت انسان اطمینان حاصل گردد. از این نظر، کاربران و استفاده‌کنندگان از ساختمان‌ها نیز باید به لزوم احترام به طبیعت و صرفه‌جویی در مصرف انرژی آگاه بوده و در نگهداری از این بناها تمامی تلاش خود را به‌کار برند. برای رسیدن به اهداف معماری اکولوژیک و داشتن آینده‌ای سالم و پاک و به‌دور از هرگونه آلودگی، نیازمند همدلی میان قشرهای مختلف اعم از طراحان، پیمانکاران و سازندگان و در نهایت کاربران و مصرف‌کنندگان خواهیم بود.»
 
نخستین چاپ کتاب «معماری سبز؛ از بام سبز تا کشاورزی شهری» در 272 صفحه با شمارگان 150 نسخه به بهای 60 هزار تومان از سوی انتشارات طحان به بازار نشر عرضه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها