دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۲
​کتاب «دین و سیاست کوانتومی» منتشر شد

کتاب «دین و سیاست کوانتومی» جدیدترین اثر انتشارات پژوهشکده امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) نویسندگان این کتاب محمد محمودی کیا و  محمدرضا دهشیری هستند که با بهره‌گیری از فلسفه، اصول و مفاهیم مکانیک کوانتومی به تحلیل پدیده دین‌گرایی در جهان معاصر پرداخته‌اند. افول مفروضات بنیادین سیاست کلاسیک وستفالیایی و تحدید قدرت کنش دولت‌ها به عنوان تنها بازیگران نظام بین‌المللی متعاقب ظهور شتابنده فرایند جهانی شدن موجب شد تا زمینه نقش آفرینی هرچه بیشتر بازیگران غیردولتی همچون سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی دولتی و غیردولتی، سازمان‌های مردم نهاد و حتی افراد در عرصه سیاست جهانی فراهم شود.

در این میان شاهد افزایش کنش‌گری دین در عرصه مسایل جهانی هستیم. بی تردید پیروزی انقلاب اسلامی در ایران موجب پیدایش رستاخیزی در بازگشت مجدد جوامع به ارزش و ظرفیت کنش گری دین در عرصه سیاست عالی شد. حملات تروریستی یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ نقطه اوج توجهات جهانی نسبت به بروز خطر تهدید هنجاری بود که پروپاگاندای رسانه‌ای اسلام گرایان را در کانون توجهات این حادثه قرار داد. مسئله‌ای که به سرعت موجب پیدایش تحولاتی شگرف در عرصه امنیت بین‌المللی شد.

این کتاب با کاربست مفاهیم نظریه کوانتومی تلاش دارد تا مدلی نظری برای تبیین نقش آفرینی دین در عرصه سیاست بین الملل ارائه کند. نویسندگان تلاش دارند در این کتاب به سوالات ذیل پاسخ دهند؛ کاربست نظریه کوانتوم در تحلیل پدیده‌های سیاست بین‌الملل چگونه قابل اعمال است؟ میان دین و رهیافت‌های روابط بین‌المللی چه ارتباطی وجود دارد؟ ظهور مجدد دین چه تاثیری بر روابط بین‌الملل داشته است؟ جایگاه دین در آینده روابط بین‌الملل چیست؟

این کتاب در هفت فصل و ۲۲۰ صفحه توسط انتشارات پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها