یکشنبه ۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۹
همه می‌دونند، منم می‌دونم، تو هم می‌دونی، عید نوروزه

کتاب «نوروز» نوشته محمدحسین امینی‌سام از سوی انتشارات بهجت منتشر شده است. در این کتاب این آیین باستانی از دوران باستان تا کنون بررسی شده و در انتها نوروز به زبان‌های انگلیسی، فرانسه و آلمانی نیز آورده شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «نوروز» به تشریح تاریخچه‌ نوروز در سه بخش می‌پردازد. نوروز و جمشید شاه پیشدادی، نوروز در دوران هخامنشیان، تاریخچه‌ تخت جمشید، نوروز در دوران اشکانیان و نوروز در دوران ساسانیان عناوینی هستند که در بخش نخست به چشم می‌خورند. بخش دوم به موضوع نوروز در دوران اسلامی، نوروز در دوران صفویان و نوروز در دوران قاجار اختصاص دارد.

بخش سوم و پایانی به آماده‌شدن برای برگزاری جشن‌های نوروزی، آتش و چهارشنبه‌سوری، خوان نوروزی سفره‌ هفت‌سین، مراسم تحویل سال نو در خانواده و سیزده‌ی نوروز می‌پردازد. تصاویر مرتبط با هر مبحث نیز در کتاب آمده است. در بخش انتهای کتاب معرفی نوروز به سه زبان انگلیسی، فرانسه و آلمانی ارائه شده است.

در بخشی از کتاب که به «حاجی فیروز» پرداخته می‌خوانیم: «همراه با این فعالیت‌ها پیام‌آوران نوروزی که امروزه به نام «حاجی فیروز» خوانده می‌شوند با چهره‌ای که به رنگ سیاه درآورده‌اند و جامه‌ای بلند به رنگ قرمز و با دایره‌ی زنگی در حالی که در کوی و برزن آواز می‌خوانند و می‌رقصند فرارسیدن بهار و نوروز خجسته را مژده داده و همه‌ی مردم را دعوت و تشویق برای برگزاری جشن‌های نوروز می‌کنند و با آهنگی مخصوص می‌خوانند: همه می‌دونند، منم می‌دونم، تو هم می‌دونی، عید نوروزه.»
 


فرهنگ دیرپای ایرانی که از عدل و انسانیت الهام می‌گرفت و از آغاز زیربنای راه و روش انسان نجیب و هوشمند ایرانی شد، با تأسیس دولت ماد ایده‌آل تازه‌ای که گرایش به مدارا و اجتناب از خشونت بود، در شرق به وجود آمد. یگانگی و همدلی اقوام مختلف ایرانی سرانجام به بنیاد نخستین حکومت منظم هخامنشی و صدور نخستين منشور حقوق بشر توسط کورش در 539 پیش از میلاد انجامید و به عنوان یک سند افتخارآمیز به جهانیان تقدیم شد.

اندیشه نیک، گفتار نیک و کردار نیک از رود سیحون در شرق تا خلیج فارس در جنوب و رود نیل رهنمون ملل مختلف شد و سرزمین ایران که در میان شرق و غرب قرار گرفته بود، به مرکز بزرگ ارتباطی بین اقوام گوناگون تبدیل شد.

برگزاری جشن نوروزی و آیین‌های ملی در تخت جمشید و تیسفون ذوق سرشار ایرانی را به دوردست‌ها برد. سرودهای آن همچو ابر بهاری با عبور از مرزها، در سرزمین‌های دیگر ملل جاری شد و سنت‌های زیبا و قشنگ آن، که حکایت از پیوند دل‌ها داشت، در بین ملل رواج یافت. خشونت به سایه رفت و صلح برقرار شد و اخلاق خوب ایرانی نمادی برای سایر ملت‌ها شد. نوروز دشت و دمن را با گل‌های سرخ یاقوتی، لاله‌ها، نرگس‌های شهلا و یاس‌های زیبا، سرسبزی‌ها را با دنیایی از عطر برگ‌های رنگین خود دل‌انگیز می‌کند و امید و شادی را در قلب مردم به وجود می‌آورد.

نوروز جلوه روح و جسم مظهر تجدید حیات شکوفندگی و پاکی سرشت ایرانی است که عمری دراز به سرآورده و همواره با رخدادهایی همچون تاخت‌وتاز بیگانگان، اسکندر گجسته، مغول‌ها، تاتارها و بی‌شماران دیگر روبرو بوده است و با همه سالخوردگی هنوز با گذشته خود پیوندی ناگسستنی و نزدیک دارد و نمادی از مهمان‌نوازی ایرانیان است که هیچ ملتی در جهان در این باب به پای او نمی‌رسد.

کشورهای بسیاری که در دوران باستان در اوج قدرت بودند، بیشتر آن‌ها یا از تاریخ بیرون رفته‌اند یا از گذشته خود گسیخته‌اند و از آنها جز یادی نمانده است؛ ولی ایران قرن‌ها و هزارها با برپایی جشن‌های نوروزی و مهرگان و سده با وجود ناکامی‌ها و شکست‌ها، فرازها و نشیب‌ها از دود و آتش گذر کرده و همچنان نیرومند، جوان، پرتوان، استوار، پایدار، سرافراز و تسخیرناپذیر مانده است تا ملتی بزرگ، نجیب، هوشمند، پرکار، زحمت‌کش، دین‌باور، نیک‌سرشت در پهنه گیتی بماند و در دفاع از حقوق بشر و پیشرفت فرهنگ و تمدن انسانی نقش داشته باشد و گام بردارد.

کتاب «نوروز» در 208 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه و قیمت 30 هزار تومان از سوی انتشارات بهجت منتشر شد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها