دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
تب‌ولرز، درد قفسه سینه و سرفه سه مورد از علائم مشخصه پنومونی

کتاب «میکروب‌شناسی تشخیصی»، ضمن بیان اصول تشخیص عفونت در ارگان‌های مختلف بدن براساس کتاب مرجع «میکروب‌شناسی تشخیصی ‌Baily and Scott»، نکاتی مفید و کاربردی از روند بیماری‌زایی در دستگاه تنفسی و بیماری‌های عفونی این دستگاه ارائه می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، میکروب‌شناسی یا میکروبیولوژی، دانشی است که درباره شکل، ترکیب، ویژگی‌ها و بیماری‌زایی ریزسازواره‌ها (میکروارگانیسم‌ها) یا جانداران بسیارریز، بحث و گفت‌وگو می‌کند. جاندارانی که در میکروبیولوژی بیشتر بررسی می‌شوند شامل پروکاریوت‌ها (باکتری‌ها)، ویروس‌ها و یوکاریوت‌هایی مانند قارچ و تک‌سلولی‌ها یا پروتوزوئرها هستند. باکتری‌ها و سایر میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا، نقش بسیار مهمی در ایجاد عفونت در دستگاه‌های مختلف بدن دارند، از این‌رو تشخیص دقیق علل بروز عفونت‌های باکتریایی و ارائه راهکارهای مناسب جهت درمان به‌ویژه در مورد باکتری‌های مقاوم، نیازمند دانش، تجربه، تکنولوژی‌های نوین و شیوه‌های آزمایشگاهی استاندارد است.
 
کتاب «میکروب‌شناسی تشخیصی» براساس کتاب بِیلی و اسکات، با ترجمه و تألیف هما فروهش تهرانی؛ عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی فسا، سامان سعادت و زهرا ریخته‌گران تهرانی به‌تازگی چاپ و راهی بازار نشر شد. در این کتاب براساس آخرین چاپ کتاب «میکروب‌شناسی تشخیصی ‌Baily and Scott»، روش‌های نمونه‌برداری، انتقال، کشت، جداسازی و در نهایت تفسیر نتایج به‌دست آمده، گردآوری و تدوین شده است.
 
«عفونت سیستم گردش خون»، «عفونت‌های دستگاه تنفسی تحتانی»، «عفونت دستگاه تنفسی فوقانی و عفونت‌های مرتبط با حفره دهانی و گردن»، «مننژیت و سایر عفونت‌های سیستم عصبی مرکزی»، «عفونت چشم، گوش و سینوس‌ها»، «عفونت‌های دستگاه ادراری»، «عفونت‌های دستگاه تناسلی»، «عفونت‌های دستگاه گوارش»، «عفونت پوست، بافت نرم و زخم» و «مایعات استریل بدن، استخوان، مغز استخوان و بافت‌های جامد» فصل‌های ده‌گانه کتاب هستند.


کروناویروس‌ها در میان 100 میلیون پنومونی ویروسی اکتسابی سالانه
«سالانه بالغ بر 100 میلیون مورد پنومونی ویروسی اکتسابی از جامعه براساس ویروس آنفولانزا، آدنوویروس، انتروویورس‌ها (کوکساکی ویروس‌ها و رینوویروس‌ها)، کروناویروس‌ها، متاپنوموویروس‌ انسانی، روبئولا یا RSV به‌ویژه در اپیدمی‌ها رخ می‌دهد. خطر ابتلا به پنومونی‌های ویروسی مرتبط با آنفولانزا در زنان باردار حدود چهار تا نه برابر بیشتر از عموم جامعه می‌باشد که با افزایش احتمال ابتلا در سه ماهه سوم بارداری همراه است. RSV به‌عنوان سومین عامل شایع پنومونی اکتسابی از جامعه مطرح بوده و در بیماران مسن‌تر از 65 سال با احتمال مرگ و میر بالا همراه می‌باشد... در انواع پنومونی‌های مرتبط با دستگاه‌های تنفس مصنوعی، مراقبت‌های بهداشتی یا بیمارستانی، زمان شروع بیماری، عامل خطر و متغیر اپیدمیولوژیک مهمی می‌باشد.»


پنومونی، یکی از عوامل مهم مرگ‌ومیر در بیماران مسن
«اپیدمیولوژی و درمان پنومونی‌های بیمارستانی و اکتسابی از جامعه به دلیل پیشرفت‌های ایجاد شده در زمینه تشخیص، درمان‌های ضد میکروبی و مراقبت‌های حمایتی، به نحو چشمگیری متحول شده است. تغییر در روند مراقبت‌های بهداشتی، تمایز بین انواع پنومونی مرتبط با مراقبت‌های ویژه بیمارستانی و اکتسابی از جامعه را کمرنگ‌تر کرده است، هرچند که پنومونی هنوز به‌عنوان یکی از عوامل مهم ایجاد بیماری و مرگ‌ومیر در بیماران مسن مطرح است. طبق دستورالعمل‌ انجمن توراکس آمریکا و انجمن بیماری‌های عفونی آمریکا، پیشنهاد می‌شود افرادی که طی 90 روز گذشته بستری بوده‌اند، به مدت طولانی در آسایشگاه سالمندان یا مراکز مراقبتی اقامت داشته‌اند یا به‌تازگی تحت درمان وریدی آنتی‌بیوتیکی یا همودیالیز قرار گرفته‌اند، باید به‌عنوان بیماران مبتلا به پنومونی مرتبط با مراقبت‌های بهداشتی طبقه‌بندی شوند. افراد مبتلا به پنومونی مرتبط با مراقبت‌های بهداشتی در مقایسه با بیماران سالخورده مبتلا به پنومونی اکتسابی از جامعه، شیوع بالاتری از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های اضمحلال عصبی، ریه و سرکوب ایمنی را نشان می‌دهند.»
 

تظاهرات بالینی پنومونی
«از علائم مشخصه پنومونی می‌توان به تب‌ولرز، درد قفسه سینه و سرفه اشاره نمود. در گذشته پنومونی‌ها براساس اینکه سرفه بدون خلط یا به همراه خلط بلغمی باشد، به دو دسته اصلی تقسیم می‌شدند: 1- پنومونی‌های تیپیک یا حاد (مثل پنومونی حاصل از استرپتوکوکوس پنومونیه) 2- پنومونی‌های آتیپیک. با این‌حال بررسی ها نشان می‌دهند که علائم پنومونی حاصل از پاتوژن‌های عامل پنومونی آتیپیک، تفاوت چشمگیری با علائم افراد مبتلا به پنومونی باکتریایی تیپیک ندارد. به دلیل وجود این اشتراک در نشانه‌های بالینی، بسیاری از پزشکان معتقدند این تمایز از لحاظ بالینی بی‌فایده است. برخی بیماران مبتلا به پنومونی، علائم یا نشانه‌های مرتبط با دستگاه تنفسی را نشان نمی‌دهند (مثلا بعضی افراد فقط تب دارند). بنابراین در این شرایط، معاینات بدنی بیمار و یافته‌های آزمایشگاه بالینی از اهمیت بالایی برخوردارند. علاوه بر علائم تنفسی، 10 تا 30 درصد بیماران مبتلا به پنومونی از سردرد، تهوع، استفراغ، دردهای شکمی، اسهال و دردهای عضلانی شکایت دارند.»
 
کتاب «میکروب‌شناسی تشخیصی» در 244 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 70 هزار تومان از سوی انتشارات آبادیس طب راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها