یکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۵
ارزیابی فرایندهای فیزیولوژیکی در فعالیت بدنی

کتاب «فعالیت ورزشی و تحلیل بیوشیمیایی»، به ارائه نکاتی علمی و کاربردی درباره ‌تکنیک‌های بیوشیمیایی مورد استفاده برای درک فرایندهای فیزیولوژیکی، ارزیابی و اندازه‌گیری فعالیت بدنی و ورزش می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، بیوشیمی، مطالعه فرایندهای شیمیایی در سازواره‌های زیستی است. زیست‌شیمی با ساختار و عملکرد اجزای سلولی مثل پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها، لیپیدها، اسیدهای‌نوکلئیک و انواع دیگر زیست‌مولکول‌ها سروکار دارد. تمام گیاهان و جانوران از ترکیب‌های شیمیایی ساخته ‌شده‌اند و وظیفه زیست‌شیمی‌دان‌ها این است که ساختمان این مواد و نقش آن‌ها را در حیات موجودات زنده بررسی و شناسایی کنند. یکی از کاربردهای این علم در حوزه ورزش است. تحلیل بیوشیمیایی در فعالیت‌های ورزشی می‌تواند در کاهش آسیب‌ها، افزایش راندمان و بالا رفتن درصد موفقیت، تأثیرگذار باشد.
 
کتاب «فعالیت ورزشی و تحلیل بیوشیمیایی» اثر آنتونی سی هاکنی با ترجمه مشترک پریناز قناتی، مهتاب احمدی، زهرا جهانشاهی و عالیه شهرکی، در 10 فصل و به زبانی ساده، مباحث مرتبط با بیوشیمی پایه و برخی عناصر فیزیولوژی پس از تمرین و تهیه روش‌های تحلیلی که برای درک آن مورد استفاده قرار می‌گیرد را تبیین می‌کند.
 
«انرژی و سوخت‌وساز انرژی»، «متابولیسم درشت‌‌مغذی‌ها در طول فعالیت ورزشی»، «تنظیم متابولیسم انرژی در طول فعالیت ورزشی»، «تکنیک‌های اندازه‌گیری انرژی مصرفی»، «انرژی مصرفی در حالت استراحت و انواع فعالیت بدنی»، «ذخیره، مصرف و بهره‌گیری از انرژی؛ اجزا و فاکتورهای موثر»، «تمرین ورزشی و سازگاری متابولیک»، «مواد دارویی و تغذیه‌ای برای بهبود اجرا یا کاهش وزن»، «خط پایانی: چرا باید من ورزش کنم؟» و «تحقیقات علمی آینده در زمینه فعالیت ورزشی، ورزش و نقش تحلیل بیوشیمیایی» 10 فصل این کتاب است.


داروی چندگانه برای درمان عوامل تهدیدکننده
«فعالیت ورزشی منظم با بیشتر سازگاری‌های مثبت فیزیولوژیکی و بیوشیمیایی مرتبط می‌باشد. در حال حاضر بیشتر محققان فعالیت ورزشی را به‌عنوان یک داروی چندگانه برای درمان عوامل تهدیدکننده سلامتی، چاقی، دیابت، سندروم متابولیک، پرفشاری خون و بیماری‌های قلبی در سراسر جهان درنظر می‌گیرند که این نگرش به‌‌طور قوی به وسیله داده‌ها حمایت می‌گردد. با وجود این، مردم به‌طور مداوم می‌پرسند که چرا باید فعالیت ورزشی انجام دهم؟ پاسخ معقول به این سوالات چیست؟ فعالیت ورزشی، وزن بدن را کنترل می‌نماید؛ فعالیت ورزشی باعث جلوگیری از وزن اضافی می‌‌شود و موجب تسریع فرایند کاهش وزن به‌وسیله ایجاد تعادل منفی انرژی می‌گردد. در حقیقت اگر زمان کافی برای یک جلسه تمرین وجود نداشته باشد، فعالیت‌های دیگری برای فعال بودن در روز وجود دارد؛ از جمله به‌جای آسانسور از پله‌ها استفاده کنید، برای رفتن به اداره پست پیاده‌روی نمایید. این عوامل انرژی مصرفی را افزایش می‌دهد...»
 
نخستین چاپ کتاب «فعالیت ورزشی و تحلیل بیوشیمیایی» در 237 صفحه از سوی انتشارات نگین سبلان راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها