سه‌شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۰
«موسیقی استان سمنان» در قاب یک کتاب

کتاب «موسیقی استان سمنان»، اثر نعمت‌الله قنبری نیکدل از مجموعه دانشنامه فرهنگ و تمدن استان سمنان توسط انتشارات رمز هدایت حوزه هنری سمنان به چاپ رسیده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، این کتاب به‌همت و تلاش نعمت‌الله قنبری نیکدل و به سفارش حوزه هنری استان سمنان و توسط انتشارات رمز هدایت و به‌عنوان دوازدهمین کتاب از مجموعه آثار دانشنامه فرهنگ و تمدن در تابستان ۹۳ گردآوری شد و اکنون با شمارگان ۱۱۰۰ جلد و مشتمل بر ۲۸۸ صفحه با نظارت محمداسماعیل حاجی‌علیان به چاپ رسیده است.

«موسیقی استان سمنان» مشتمل بر هشت فصل با نام‌های شش شهرستان استان سمنان و دو فصل تاریخچه موسیقی دیار قومس و معرفی گویش‌های بومی و فولکلوریک این منطقه، مجموعه‌ای است که سعی دارد با نگاهی علمی به کیفیت موسیقایی استان سمنان پرداخته و سپس آنرا به نوعی معرفی کند.

نعمت‌الله قنبری با ظرافت خاصی این مجموعه تحقیقی و مستند را از میان مصاحبه‌ها، دست‌نوشته‌ها، آواها و نواهای ضبط‌شده و تحقیق‌های میدانی حضوری، گردآوری کرده و با سلیقه‌ای در خور تحسین بخش پایانی کتاب خود را به معرفی نوازندگان استان سمنان اختصاص داده است.

مقدمه‌ای از استاد کیانی، تاریخچه مختصر استان سمنان، اقلیم و گویش‌های قومس، شهرستان‌های گرمسار، سمنان، شاهرود، دامغان و میامی و در پایان موسیقی‌دانان و نوازندگان استان، بخش‌های این کتاب را تشکیل می‌دهند و در آن می‌توان اطلاعاتی درباره پیشینه موسیقی آوایی و نوایی استان سمنان، موسیقی الکایی، موسیقی اصانلو، موسیقی لوطی‌های سمنان، ویژگی‌های موسیقی دامغان، نواهای مهدی‌شهری، قطعات مرسوم در موسیقی جنوب دامغان، موسیقی عشایر، موسیقی شمال شاهرود و بخش بسطام، طبقه‌بندی موسیقی‌های نوایی میامی و سرکویری را مشاهده کرد.

محمد شکاری، غلامحسین غلامیان، مرحوم ورقه مرادی، مهدی اسماعیلی، علی‌نیاز قربانی، احمد قاضی، مرحوم یدالله خان قدرتی، سیدحسن شاهچراغی، مرحوم علی‌اکبر منوچهری، محمد محمدعلیانی، خلیل میرنژاد، ابراهیم شیرخانی، حسین ایوبی، علی جعفری، محمد نادعلیان، حسین نوری، شیرآقا زیاری، ابراهیم حافظی، عاشق حیدرشاکری، مرحوم شهباز کنشلو، میرزا بابا مخبری، عاشق شیخ علی قزلو، بیک محمد گیوری، فرج‌الله طالبی، مرحوم رمضان نصیری و غریب گیوری درزمره نوازندگان و خوانندگانی هستند که در این کتاب به زندگی و آثار آنها پرداخته شده است.

قنبری در سال ۵۷ در شهرستان گرمسار متولد شد و سال ۷۶ وارد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد. وی با اخذ مدرک کارشناسی از این دانشگاه با دانشنامه دوبیتی‌های مرسوم استان سمنان، به‌مدت ۱۸ سال در حوزه موسیقی آوایی و نوایی استان فعالیت کرده است. از وی تألیف‌ها و تحقیقات بسیاری در زمینه موسیقی فولک استان سمنان بر جای مانده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها