جمعه ۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
تسکین دردهای گردن و شانه با تمرینات یوگا آینگار

کتاب «مجموعه آساناهای یوگا آینگار: گردن و شانه»، به شما کمک می‌کند تا با انجام تمرینات ویژه آن زیرنظر یک مربی یوگا آینگار، دردهای گردن و شانه یا مشکلات دیگر در ناحیه بالاتنه را کاهش دهید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آساناهای یوگا ممکن است در ظاهر فقط یکی از هشت اندام یوگا تلقی شود، اما در واقع ابزاری بسیار عملی در اختیار می‌گذارد تا شما را با قلب خود، با لحظه اکنون و خویشتنِ خویش پیوند دهد. آساناها، بیشتر حرکات کششی هستند و با مکث و تنفس عمیق انجام می‌شوند، به همین دلیل در هنگام انجام آساناها برخلاف تمرینات ورزشی معمول، اسید لاکتیک زیادی در ماهیچه‌ها جمع نمی‌شود. از نظر جسمی، آسانا ابزاری برای رسیدن به تعادل، قدرت سالم، هماهنگی، وسعت دادن به دامنه حرکات و چالاکی اعضای بدن است. بسیاری از حالات و طرز قرارگیری بدن در یوگا، براساس شکل کلی آن‌ها نامگذاری شده‌اند.
 
کتاب «مجموعه آساناهای یوگا آینگار: گردن و شانه» نوشته لویس استینبرگ با ترجمه الهام روحیان و ساناز برهانی راهی بازار نشر شده است. مخاطبان اصلی این کتاب، مربی‌های یوگا آینگار هستند تا با استفاده از آساناهای اصلاحی این کتاب، به رفع دردهای گردن و شانه یا مشکلات دیگر در ناحیه بالاتنه شاگردان خود کمک کنند. حرکت‌های این کتاب به‌طور کلی در دسته‌بندی‌‌های مشابهی شامل تاق‌باز خوابیده، نشسته، ایستاده، معکوس، خم به عقب و خم به جلو قرار گرفته‌اند. برای استفاده از این حرکت‌ها، داشتن دانش آساناهای کلاسیک روش یوگا آینگار لازم است.


از بین بردن درد عضلانی و عصبیِ گردن و شانه‌ها
نویسنده کتاب درباره اهمیت به‌کارگیری آساناها برای مشکلات و دردهای شانه و گردن، می‌نویسد: «می‌توان از آساناها به‌طور اختصاصی برای از بین بردن درد عضلانی و عصبیِ گردن و شانه‌ها استفاده کرد. تراز اشتباه مهره‌های گردنی و دیسک‌های آن‌ها می‌تواند باعث دردی تا پایین دست‌ها و نوک انگشتان و تمام ناحیه شانه‌ها شود. ترجیحا باید پیش از آغاز تمرینات مرتب و درمانی آساناها، شانه و گردن را با یک یا چند تنوع شاوآسانا آرام کرد. آرام کردن گردن و شانه‌ها در یک وضعیت منفعل، باعث بهبود تراز وضعی و همچنین التیام نواحی آزرده می‌شود. پس از آرام شدن عضلات، می‌توان حرکت‌های فعال‌تر و البته تخصصی را بدون وجود درد انجام داد. شرایط اصلی ناحیه گردن و شانه‌ها نیز در این کتاب نشان داده شده است. استفاده از درمان یوگا آینگار ضروری است تا عملکرد اصلی را بهبود بخشد. قدرت اندام با گردش خون بهینه بهتر می‌شود و گردش خون به فضا در داخل و اطراف ناحیه مربوطه نیاز دارد تا آن اندام بتواند طویل شده، بپیچد، به جلو وعقب کش آید و معکوس شود.»


بارادواج آسانا
«رو به پشتی صندلی بنشینید و پاهای خود را از پشتی آن رد کنید و یک پتو یا متکا زیر نشیمنگاهتان قرار دهید تا حالت سکون پاها را از بین ببرد. هیپ‌ها نباید پایین‌تر از زانوها باشند. لبه‌های بیرونی پاشنه پاها را مقابل لبه‌های داخلی پایه‌های پشتی صندلی قرار دهید و قسمت بیرونی ران‌ها را در طول لبه داخلی پشتی صندلی بگذارید. این نقاط اتصال را به ساختار صندلی فشار دهید تا چارچوب قسمت بیرونی بدن را بسازید و قفسه سینه را بالا آورید. دست‌ها را به پشت بدن برسانید، به‌طوری‌که کف دست‌هایتان رو به نشیمنگاه صندلی باشند. ستون مهره‌ها را عمود بر محور خود بلند کنید و دو طرف بیرونی نشیمنگاه خود را به سمت زمین ببرید. استخوان جناغ و عضله ذوزنقه‌ای را به سمت کمر پایین آورید. قسمت داخلی بازوها را به بیرون ببرید تا چرخش ستون مهره‌ها آغاز شود. ابتدا به سمت راست بچرخید و ساعد چپ را روی پشتی صندلی و دست راست را روی یک باکس‌هال آسانا یا میز قرار دهید. استخوان نشیمنگاه چپ را عقب و راست را جلو ببرید تا چرخش ستون مهره‌ها و بالا آمدن آن از پایه را حفظ کنید. در دم‌ها، جلو، پشت و دو طرف ستون مهره‌ها را بالا آورید و بین مهره‌ها فضا ایجاد کنید. در بازدم‌ها بیشتر بچرخید تا وارد آن فضا شوید...»
 
نخستین چاپ کتاب «مجموعه آساناهای یوگا آینگار: گردن و شانه» در 264 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 60 هزار تومان از سوی نشر چیمن به بازار کتاب عرضه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها