سه‌شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۳
کشاورزی فرصتی ارزشمند برای رونق اقتصاد

کتاب «عوامل موثر بر توسعه و اقتصاد کشاورزی در ایران»، با اشاره به وضعیت کشاورزی در ایران و جهان، استراتژی‌های موثر در بخش کشاورزی را مورد بررسی قرار می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، یکی از مشکلات اساسی بشر در دنیای معاصر، تأمین نیازهای غذایی است، به‌گونه‌ای که امنیت غذایی به‌عنوان یکی از اولویت‌های مهم سرلوحه برنامه‌های دولت‌ها قرار گرفته ‌است. برای رسیدن به امنیت غذایی، علاوه بر دارا بودن پتانسیل‌های فیزیکی مانند زمین، آب و هوای مناسب و نیروی کار، اتخاذ سیاست‌های مطلوب و برنامه‌ریزی مدیریتی برای توسعه و رونق اقتصاد در بخش کشاورزی ضروری است. کشاورزی را به‌عنوان نیروی محرکه رشد اقتصادی در مراحل اولیه توسعه دانسته‌اند و در مراحل بعدی رشد هم برای بخش کشاورزی حداقل پنج نقش عمده تأمین درآمد، ایجاد اشتغال، تأمین غذا، ایجاد بازار و ارزآوری را در تغییر ساختار اقتصاد قائل هستند. بخش کشاورزی معمولا با هر بخش دیگری به‌صورت رقابتی عمل نمی‌کند، بلکه رشد آن می‌تواند مکمل رشد بخش‌های دیگر باشد.
 
کتاب «عوامل موثر بر توسعه و اقتصاد کشاورزی در ایران» اثر مشترک سارا شیرزاد، منصور تیمار، بهروز میر دریکوند، سیده لیلا موسوی مقدم، مجید رخشنده‌رو و مریم برزکار است. این کتاب در هشت فصل وضعیت کشاورزی در جهان و ایران، استراتژی‌های موثر در بخش کشاورزی، کشاورزی عامل برطرف‌کننده فقر، نقش فناوری اطلاعات بر توسعه کشاورزی، بنگاه‌های اقتصادی و صندوق‌های حمایت از کشاورزی در جهان و ایران، تجارت محصولات کشاورزی، نقش صنایع تبدیلی در ارزش افزوده محصولات کشاورزی، نقش موثر بسته‌بندی در صادرات محصولات کشاورزی و بازاریابی محصولات کشاورزی را مورد بررسی قرار می‌دهد.


لزوم انجام تحقیقات در بخش کشاورزی
بخش کشاورزی فرایند توسعه اقتصادی کشور، نقشی تأثیرگذار و تعیین‌کننده دارد. موقعیت جغرافیایی و تنوع آب‌وهوایی ایران برای کاشت محصولات مختلف کشاورزی، فرصت ارزشمندی برای رونق اقتصاد و تأمین غذایی در اختیارمان قرار می‌دهد که استفاده از این فرصت‌ها نیازمند برنامه‌ریزی و مدیریت اصولی است. در این‌باره در کتاب آمده است: «اهمیت بخش کشاورزی در اقتصاد کشور تا آنجاست که هفت قلم از 10 قلم عمده محصولات وارداتی به کشور با ارزشی در حدود 15 میلیارد دلار را در سال‌های اخیر محصولات کشاورزی نظیر گندم، ذرت، برنج، کنجاله سویا و نظایر آن تشکیل داده است و اگر بخشی اندک از همین مبالغ در طول زمان صرف بهسازی و اصلاح روش‌های تولید، بهبود راندمان و کارایی مصرف آب، اصلاح بذرها و در کل تحقیقات در بخش کشاورزی و صنایع وابسته می‌شد، می‌توانست کشاورزی کشور را دگرگون کند و علاوه بر ایجاد اشتغالی پایدار و مولد، از ظرفیت‌های خدادادی کشور به نحو بهتری استفاده شود؛ برای مقایسه بد نیست به این موضوع اشاره شود که در کشوری مانند آمریکا حدود 25 درصد از ارزش صادرات مربوط به محصولات بخش کشاورزی است و درعین‌حال بودجه تحقیقات بخش کشاورزی در این کشور رقمی بالغ بر 300 میلیارد دلار برآورد می‌شود.»
 

جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی با حمایت از صنایع تبدیلی
«سنتی بودن کشاورزی از مرحله تولید تا برداشت را باید از علل اصلی بروز ضایعات محصولات کشاورزی عنوان کرد. جلوگیری از میزان ضایعات محصولات کشاورزی با برنامه‌ریزی صحیح در جهت توسعه و حمایت از صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی این محصولات را که در طول برداشت، حمل‌ونقل، انبارداری و عرضه ضایع می‌شود و گاه زیان‌های جبران‌ناپذیری را به کشاورزان و اقتصاد کشور وارد می‌کند، می‌توان به ارزش افزوده تبدیل کرد و بدون تردید بر ارتقاء تولید ملی کشور تأثیرگذار خواهد بود. صنایع تبدیلی و تکمیلی با استفاده از فناوری‌های پیچیده و با عرضه محصولات فرآوری شده سبب ایجاد ارزش افزوده بیشتر در بخش کشاورزی و توسعه صادرات می‌شود. توسعه صنایع کوچک و متوسط کشاورزی از قبیل ایجاد سردخانه و صنایع تبدیلی می‌تواند جایگزین مناسبی برای ایجاد سایر صنایع سنگین و آلاینده باشد.»
 
نخستین چاپ کتاب «عوامل موثر بر توسعه و اقتصاد کشاورزی در ایران» در 222 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 33 هزار تومان از سوی انتشارات تحقیقات آموزش کشاورزی راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها