پنجشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰
«ملت دولت و حکومت قانون؛ جستار در بیان نص و سنت»

کتاب «ملت دولت و حکومت قانون (جستار در بیان نص و سنت)» تألیف سیدجواد طباطبایی به همت انتشارات مینوی خرد منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) جدیدترین اثر سید جواد طباطبایی با عنوان کتاب «ملت دولت و حکومت قانون (جستار در بیان نص و سنت)» به همت انتشارات مینوی خرد در ۳۱۵ صفحه به بهای ۷۵۵,۰۰۰ ریال منتشر شد.
 
سید جواد طباطبایی (زاده ۲۳ آذر ۱۳۲۴) استاد دانشگاه و پژوهشگر ایرانی در زمینه فلسفه و تاریخ و سیاست است. او عضو سابق هیئت علمی و معاون پژوهشی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران است. وی از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۵ مشغول تدریس در مؤسسه مطالعات سیاسی-اقتصادی «پرسش» بوده است. طباطبایی در حال حاضر مدیر گروه فلسفه مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی است.
 
در بخشی از این کتاب که در کانال شخصی سید جواد طباطبایی منتشر شده، آمده است: هیچ یک روشنفکرانی که در صفحات این جستار نامی از آنان بردم و به نوشته‌های آنان اشاره کردم تصوری از امر ملی پیدا نکرده بودند. چنین دریافتی از امر ملی نیازی به دانشی درباره علم سیاست داشت، که همه آنان به درجات مختلفی عاری از آن بودند. نه ایدئولوژی و نه «تفکر» محض علم سیاست نیست، اما هر دو بحث می‌تواند مباحثی در علم سیاست باشد.

اشتباه اهل ایدئولوژی، و پدران بنیادگذار سده نوزدهمی آن و اهل «تفکر»، به تبع «آموزگار تفکر پس فردا»، به یکسان سیاست نمی‌دانستند. آنان با سخنان نسنجیده بسیار خود راه جهنم پرآشوب ذهنی مردم و تشتت در وحدت ملی را هموار کردند، شمار اندکی از آنان با حسن نیت ساده لوحانه و بسیاری با اغراض شخصی! علم سیاست قلمرو ساده لوحی و کوشش برای رسیدن به منافع خصوصی به هر بهایی نیست؛ در قلمرو سیاست، تنها می‌توان ملی اندیشید و تنها منطق این نوع اندیشیدن منطق منافع ملی است.
 
همچنین در صفحه آخر این اثر در بخشی با عنوان آل‌احمد و فراکسیون تورک مجلس دهم آمده است: اینکه در مخالفت با نص صریح قانون اساسی مشروطه (اصل سی‌ام از متمم قانون اساسی) و جمهوری اسلامی (اصل هشتاد و چهارم) در مجلس دهم، گروهی از نمایندگان اقدام به ایجاد فراکسیون «تورک» کردند از تبعات سخنان بی‌ربط کسانی مانند آل‌احمد است. نمایندگی، برابر مُرّ قانون اساسی یا ملّی است یا نمایندگی نیست! برابر هر دو قانون اساسی، از زمانی که نماینده‌ای از «ملّت تورک» یا «کورد» سخن بگوید، نمایندگی او از درجه اعتبار ساقط است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها