پنجشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۷
مؤلفه‌های انتخابات مطلوب چیست؟

اندیشنامه «انتخابات، تجلی مردم‌سالاری» با بررسی مؤلفه‌های انتخابات مطلوب شاخصه‌های حضور آگاهانه در عرصه سیاسی و اجتماعی را معرفی و مورد تأکید قرار می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،‌ انقلاب اسلامی نعمت بی‌بدیلی بود که رهین ملت ایران شد تا مسیر تمدن‌سازی اسلامی و الگو شدن برای جهان بشریت را بپیماید و البته در این طریق راه نا پیموده هنوز زیاد است و نیازمند گام‌هایی استوار و خردورزانه هستیم، در این راستا اندیشکده برهان که متشکل از جمعی از فرزندان انقلاب اسلامی و کانونی فعال در زمینه تبیین گفتمان تمدن ساز انقلاب اسلامی است تلاش دارد با تکیه بر سرمایه و استعداد معرفتی ـ علمی نیروهای فرهیخته جریان انقلابی و ارزشی به تبیین گفتمان انقلاب کمک کند و در مسیر تربیت نیروهای فکری تراز انقلاب اسلامی و یا به تعبیری «مؤمن اندیشه‌ورز جهادی» بکوشد.

یکی از نتایج این تلاش‌ها، اندیشنامه «انتخابات، تجلی مردم سالاری» است که به قلم جمعی از پژوهشگران این اندیشکده گردآوری شده است و به تبیین شاخصه‌های انتخابات تراز انقلاب اسلامی می‌پردازد. این اثر به کوشش سیدمجتبی نعیمی، مسعود فولادفر، مهدی سعیدی، ابوالقاسم باباتبار سرخی، روح الله اسلامی و ملیحه نیکروش و نجمه مصدق منتشر شده است.

این کتاب به مؤلفه‌های انتخابات مطلوب می‌پردازد که در کلام رهبر معظم انقلاب اسلامی در طول سال‌های متمادی معرفی شده است. توجه به این شاخصه‌ها می‌تواند سمت و سوی فعالیت دغدغه‌مندانه نظام اسلامی را در انتخابات آتی معرفی کند. بنابراین همه تلاش‌ها و برنامه‌ها باید برای تحقق چنین انتخاباتی صورت گیرد. نظام اسلامی به دوره‌های مختلف انتخابات به عنوان فرصتی برای تقویت ارکان نظام مردم‌سالار اسلامی نگاه می‌کند و خواهان آن است که انتخابات به شایسته‌ترین حالت برگزار شود.



مشارکت به معنای حضور آگاهانه در عرصه سیاسی و اجتماعی از جمله مواردی است که در این کتاب مورد تأکید قرار گرفته است. ویژگی اساسی چنین حضوری، خیرخواهی همراه با تفکر و تعقل است. از این رو امام خمینی(ره)‌در وصیت نامه خویش بر احساس مسئولیت مردم و مشارکت همه جانبه آنها در اداره امور کشور تأکید می‌ورزد. نماد و محرکه اصلی مشارکت سیاسی، انتخابات است، اما باید توجه داشت که انتخابات و تمامی عوامل آن دارای ملزومات و تعهداتی هستند. یکی از چیزهایی که در هرم مشارکت سیاسی، انتخابات و نامزدهای انتخاباتی باید به آن توجه کرد، اخلاق است.

کتاب دارای 9 بخش است که بخش اول آن به انتخابات مطلوب و در تراز انقلاب اسلامی اشاره می‌کند و به موضوعاتی مانند مشارکت گسترده، انتخابات امن، انتخابات سالم، قانونگرایی در انتخابات، رقابتی بودن انتخابات، فراگیر بودن انتخابات، سلامت رقابت‌های انتخاباتی و به قدرت رسیدن گزینه‌های اصلح می‌پردازد. موضوع بخش دوم کتاب، «اخلاق و انتخابات» است و پیوند اخلاق و سیاست، فرایند انتخابات از دیدگاه امام خمینی(ره) و ‌اخلاق انتخاباتی از دیدگاه امام خمینی(ره) از جمله مواردی است که در این بخش مورد بررسی قرار می‌گیرد.

فصل سوم کتاب،‌ الزامات رقابت سیاسی در انتخابات را مورد بررسی قرار داده است و رقابت سیاسی در اسلام را در محدوده کسب قدرت، دسترسی به منافع شخصی و‌ بهره‌مندی از ابزار و وسایل رقابت مشروع، امکان پذیر می‌داند. از سوی دیگر پژوهشگران این اثر معتقدند که درک ماهیت رقابت سیاسی از آن حیث ضروری است که تلقی ما می‌تواند در مقام اجرا منشأ آثار مختلفی قرار گیرد.

در فصل چهارم به اهمیت نقش مردم در انتخابات پرداخته و به پیروزی نظام جمهوری اسلامی در سال 1357 اشاره می‌کند که مبتنی بر شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» حرکتی آغاز شد که این حرکت به وقوع نمی‌پیوست جز با استمداد از امداد غیبی و راهبری پیامبرگونه امام خمینی(ره) و نقش بی بدیل مردم که به حق می توان گفت سه رکن اساسی انقلاب و استمرار آن در گرو این سه مؤلفه اساسی متجلی شده است. در گفتار پنجم این کتاب به مسئولیت حضور مردم اشاره می‌کند و با مطالعه این کتاب می‌توان با منشور انتخاب صالحین، معیارهای انتخاب نماینده مجلس، شاخص‌هایی برای سنجش آشنا شد و این کتاب در نهایت مخاطبان را در شناخت اصلح یا صالح مقبول یاری می‌رساند.

کتاب «انتخابات؛ تجلی مردم‌سالاری» (تأملی در ویژگی‌های انتخاب و انتخابات تراز انقلاب اسلامی) به همت اندیشکده برهان در 100 صفحه و در 9 فصل با قیمت 29 هزار تومان با همکاری انتشارات دیدمان در اختیار علاقه‌مندان قرا گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها