اروپا در نقش کنشگر هنجاری در موضوع فلسطین ناکام مانده است

کتاب «بررسی سیاست‌ها، رویکردها و عملکرد اتحادیه اروپا در قبال موضوع فلسطین» تلاش می‌کند تا به وجهی عمیق و همه جانبهT رویکرد اروپا را نسبت به موضوع فلسطین در ادوار مختلف مورد بررسی قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مساله فلسطین و رژیم صهیونیستی طی یک قرن گذشته به ویژه، بعد از جنگ جهانی دوم یکی از مهم‌ترین موضوعات بحث برانگیز در منطقه و جهان به حساب می‌آید. برخی صاحب‌نظران و کارشناسان مسائل بین‌الملی حل این موضوع را کلید حل سایر مسائل خاورمیانه و جهان اسلام می‌دانند. «بررسی سیاست‌ها، رویکردها و عملکرد اتحادیه اروپا در قبال موضوع فلسطین» کتابی است که تلاش می‌کند تا به وجهی عمیق و همه جانبه رویکرد اروپا را نسبت به موضوع فلسطین در ادوار مختلف مورد بررسی قرار دهد.

این اثر از نگاهی جدید و با رویکردی علمی و موشکافانه به تبیین و تحلیل یکی از چالش‌های دیرپای خاورمیانه و نگاه و نقش اروپا به عنوان یک کنشگر تاثیرگذار در این زمینه که محور همه معضلات و مشکلات منطقه‌ای تلقی می‌شود و از جمله منافع و سیاست خارجی را ما نیز به نحو موثری تحت الشعاع قرار داده است، می‌پردازد.
 

فصل اول این کتاب به بررسی جایگاه اروپا از دیدگاه نظریه‌های روابط بین‌الملل می‌پردازد. هر یک از نظریه‌های واقع گرایی، رویکردی مدنی و هنجاری با توجه به مبانی و اصول خود جایگاه اتحادیه اروپا را مورد بررسی قرار می‌دهند. باید به این نکته اشاره کرد که این فصل به بررسی نظری اکتفا نکرده و با اشاره به برخی شاخص‌ها، نمادها، و اقدام اتحادیه، این رویکردها را مورد بررسی قرار می‌دهد. هر سه نظریه باتوجه به شرایط و توانایی‌های اتحادیه اروپا از قابلیت تحلیلی برخوردارند و می‌توان از آنها برای بررسی تحولات پس از جنگ سرد استفاده کرد.

«سیاست خارجی و امنیتی مشترک اتحادیه اروپا» عنوان فصل دوم این کتاب است و به بررسی سیاست خارجی اتحادیه اروپا و فرایندهای آن در دوران تشکیل اتحادیه اروپا، به ویژه بعد از جنگ می‌پردازد. اتحادیه اروپا یک بازیگر غیر متعارف و جدید در روابط بین‌الملل است، نوع سیاست خارجی، نهادها و ساختارهای آن نیز با سایر بازیگران متفاوت است. اتحادیه برای کارآمدترشدن سیاست خود برخی نهادها و ساختارهایی را ایجاد کرده تا از این رهگذر منافع اعضا را تامین کند و به یک بازیگر قدرتمند و ابر قدرت تبدیل شود.

مفهوم کنش‌گری، نوع برداشت اتحادیه اروپا از نقش خود در نظام بین‌الملل، دلایل توجه اتحادیه اروپا به خاور میانه، مراحل حضور اروپا در خاورمیانه، ساز و کارهای اتحادیه اروپا برای حضور فعال در خاورمیانه، ساز و کارهای اتحادیه اروپا برای حضور فعال در خاورمیانه، محدویت‌های اعمال شده در برابر نقش اروپا از سوی آمریکا، رویکرد رژیم صهیونیستی در قبال نقش آفرینی اروپا، دیدگاه دولت‌های غربی در خصوص نقش اروپا، بخش‌هایی هستند که در فصل سوم به آنها پرداخته شده است.
  
در بخشی از فصل چهارم می‌خوانیم: «اتحادیه اروپا از عقب نشینی یک جانبه از غزه حمایت کرد. هر چند این اقدام را نقض راه پیشنهادی از سوی کمیته چهارجانبه می‌دانست. اروپا نقش مهمی را پس از خروج صهیونیستی از نوار غزه در سال 2005 ایفا می‌کرد. در این دوره تشکیلات خودگردان رژیم صهیونیستی و مصر برسر بازگشایی مرز رفح به توافق رسیدند. البته اجرای این طرح به حضور ناظران اروپایی و اختیارات مندرج در موافقت نامه، مشروط شده بود.»

کتاب «بررسی سیاست‌ها، رویکردها و عملکرد اتحادیه اروپا در قبال موضوع فلسطین» به نویسندگی علیرضا ثمودی پیله رود و سید مهدی موسوی در 184 صفحه، با شمارگان هزار نسخه، به بهای 22 هزارتومان از سوی انتشارات دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی روانه بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها