پنجشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۲
ساختار پیچیده عرصه‌های تولید چه ارتباطی با سرمایه عاطفی دارد؟

کتاب «سرمایه عاطفی» اثر محمت سمیح سویلمز با ترجمه شادی تیموری، شامل پنج بخش اصلی است که به بررسی ساختار پیچیده عرصه‌های تولید و ارتباط آنها با سرمایه عاطفی پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،‌ کتاب «سرمایه عاطفی» اثر محمت سمیح سویلمز با ترجمه شادی تیموری از سوی انتشارات «کاری نو» منتشر شده است. مفاهیم خاصی در این کتاب وجود دارد که مخاطبان اغلب با آنها روبرو می‌شوند. یکی از آن مفاهیم عرصه‌های تولید است.

واقعیتی که ما با مفهوم سرمایه عاطفی می‌کوشیم تا آن را یادآوری و بر آن تأکید کنیم، این است که در دنیای ما هنوز انسان کننده کار است؛ دنیایی که در آن مفهوم فاعل روزبه روز تغییر می‌کند. این مفهوم ترکیبی از عناصر بنیادین یک مؤسسه و احساسات و تعاملات شکل گرفته در رابطه با این مؤسسه است.

سرمایه عاطفی مجموعه‌ای از ایده‌های ارائه شده برای عرصه‌های تولید است که افراد علاقه‌مند به زندگی و تولید دسته جمعی در آن قرار دارند. اگر امروز AGT شرکت موفقی تلقی می‌شود، عمدتاً به دلیل ارزیابی تجربه‌های خوب و بد آن تا به امروز و به اشتراک گذاشتن چنین تجربیاتی با همکارانش است.

مفهوم تولید صرفاً به معنای قطعه‌ای زمین نیست که فعالیت‌های تولیدی در آن انجام می‌شود، بلکه همبستگی و یکپارچگی را بیان می‌کند که سرچشمه تولید یک محصول است. به عبارتی دیگر مدیران، کارگران، دستگاه‌ها، ساختار فیزیکی، خدمات، تأمین‌کننده‎های کالا و دیگر عوامل محیطی مؤثر بر عملکرد، همگی در این عرصه تولید گنجانده شده‌اند. این مفهوم تمام واحدهای مربوط را بدون در نظرگیری ابعاد یا بخش پوشش می‌دهد.

مفهوم دیگر موجود در این کتاب «سیستم تولید» است که بیانگر عملکرد عرصه‌های تولید است. تفاوت آن با عرصه تولید در این است که سیستم تولید، سبک کار یک فعالیت تولیدی در دست اقدام را نشان می‌دهد. مؤسسه مفهوم دیگری است که مخاطبان در این کتاب با آن مواجه می‌شوند از سوی دیگر «مدیریت» عبارتی است که صرفا بمنظور توصیف یکپارچگی مجموعه مدیران فردی به آن اشاره شده است.



این کتاب متشکل از پنج بخش اصلی است و تمام این بخش‌ها، بخش‌هایی فرعی دارند که هرکدام در چارچوب موضوعات مختلف قرار گرفتند. بخش‌های اصلی به منظور ساده‌تر خواندن کتاب شکل گرفته‌اند و هیچ کدام از یکدیگر مستقل نیستند. در حقیقت ساختار پیچیده عرصه‌های تولید پرداختن به هر عنصر یا ایده را به طور جداگانه امکانپذیر نمی‌کند. حتی در موضوعاتی که کاملا با یکدیگر متفاوت به نظر می‌رسند، با کمی جستجو می‌توان ارتباطات گره خورده نهفته‌ای را نمایان کرد.

این کتاب برای عنصر اساسی عرصه‌های تولید یعنی انسان نوشته شده است. تمام ابزارهای فناورانه، دستگاه‌ها، برنامه‌های رایانه‌ای و ... برای تسهیل و افزایش کیفیت زندگی انسان تولید شده است. ما باید به انسانی که این سیستم‌ها را ایجاد کرده و هنوز هم موضوع اصلی زندگی است، به طور عمیقی بیاندیشیم. این کتاب، مشارکت فروتنانه‌ای در راستای دستیابی به این هدف است. به طور خلاصه سرمایه عاطفی قصد دارد به هر موضوعی بپردازد که برای انسان در زمینه‌های تولید آشناست.

سرمایه عاطفی مدلی برای مدیریت است که که به طور متداول دیر یا زود تغییر خواهد کرد و انسان در مرکز این مدل قرار دارد. از همه جالب تر اینکه هر مؤسسه می‌تواند «سرمایه عاطفی» خودش را بسازد، صحیح‌ترین اقدام این است که ایده «سرمایه عاطفی به عنوان آیینه هر مؤسسه» را در نظر داشته باشیم.

همان‌طور که دولت‌های پیشرفته در زمینه دیپلماسی بین‌المللی و کم‌خطا روح و ستون فقراتی دارند، مؤسسات نیز باید بطور محکم موضع اصولی و یکسانی در زمینه‌های تخصصی خود به نمایش بگذارند. چنین رویکردی در درازمدت به صورت سود قابل ملاحظه ای به مؤسسات باز می‌گردد. البته در این کتاب منظور شهرت و اعتبار سازمانی به عنوان یک دستاورد غیر مادی است.

کتاب «سرمایه عاطفی» اثر محمت سمیح سویلمز با ترجمه شادی تیموری در 207 صفحه، شمارگان هزار جلد و با بهای 59 هزار تومان، از سوی انتشارات «کاری نو» منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها