شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۶
قوم گرایی بزرگترین دلیل ناآرامی‌ها در منطقه است

کتاب «‮‬‏‫مدیریت جهادی و تعامل‌گرایانه‌ی شهید شوشتری» به نقش الگوی مدیریتی شهید شوشتری بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، عمده‌ترین نا‌امنی‌ها، بحران‌ها، منازعات، جنگ‌ها به دلیل مسائل قومی مذهبی است که دامان بسیاری از دولت‌ها را گرفته و نتیجه آن تجزیه بسیاری از کشورها، آوارگی زیادی از مردمان در سطح چهان است. محور پژوهش کتاب «‮‬‏‫مدیریت جهادی و تعامل‌گرایانه‌ی شهید شوشتری» این است که در منطقه جنوب شرقی ایران، مدیریت منازعات قومی برچه اساسی پیش برود تا ضمن تقویت امنیت جمهوری اسلامی باعث افزایش همگرایی قومی، مذهبی شود.

تکثیر قومی از جمله ویژگی‌های بارز اکثر کشورهای جهان و از جمله ایران به شمار می‌آید. اصولا عوامل مختلفی همچون وجود ادیان و مذاهب مختلف، مسئله مهاجرت، جهان‌گشایی، تغییر قلمرو سیاسی، و همچنین سیاست کشورهای استعماری باعث پیدایش پدیده تنوع قومی/مذهبی در کشورهای مختلف از جمله در منطقه سیستان و بلوچستان ایران شده است، در فصل اول این کتاب می‌خوانیم: «شکاف‌های قومی/مذهبی به سه شکل رخ می‌دهد، شکاف‌های قومی/مذهبی بین مرکز و پیرامون، شکاف‌های قومی/مذهبی درون هر منظقه، شکاف‌های قومی/مذهبی بین اقوام مختلف در یک چهارچوب سر زمینی. به نظر می‌رسد که در ایران نوع اول منازعات یعنی تنش با حاکمیت در اولویت قرار داشته باشد. نمونه‌های از اقدامات واگرایانه را می‌توان در داعیه جدایی طلبی آذربایجان و کردستان در اواخر جنگ جهانی دوم ملاحضه نمود که به تحریک همسایه شمالی رخ داد.»
 
 
جلوگیری از گسست و واگرایی بین هویت قومی و هویت ملی، کمک به رشد سازمان‌ها و گروه‌های سیاسی همگرا با سیاست و خط مشی جمهوری اسلامی، به وجود آمدن گسل‌های فرهنگی و گسست‌های سیاسی با رویکرد برون مرزی از طریق نخبگان و تحصیل کردگان قومی برون مرزی، تقویت و رشد حس اجتماعی در گروه‌های قومی/مذهبی نسبت به مرکز، ایجاد حس عدالت محوری و کم کردن محرومیت نسبی و تبعیض در توزیع منابع و فرصت‌ها در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و منزلی، از جمله مواردی هستند که در این اثر به عنوان راهکارهای مدیریت شکاف‌های قومی/مذهبی در ایران مطرح شده است.

نظریه پردازان با رویکردهای متفاوتی شکاف‌های قومی/مذهبی را مورد بررسی قرار داده‌اند. برخی تبعیض، محرومیت نسبی، نابرابری در فرصت‌ها، دخالت بیگانگان و برخی دیگر سیاست‌ها و خط مشی‌ حاکمیت را در این منازعات دخیل دانسته‌اند. از این رو  فصل دوم ابتدا الگوی نظری ساختار ـ کارگزار  و تقسیم بندی زیر مجموعه آن را بیان می‌کند و در ادامه مدیریت بحران قومی براساس الگوی مدیریتی شهید شوشتری و سپس مدل الگوی مدیریتی این شهید را در شکاف‌ها و همچنین مدل طراحی شده پژوهش ارائه می‌کند.

در فصل سوم پیشینه قومیت گرایی در ایران مورد بررسی قرار می‌گیرد و  استان سیستان و بلوچستان را به عنوان مطالعه در زمینه شکاف‌های قومی معرفی می‌کند در بخشی از این فصل می‌خوانیم: « بلوچستان در اصل بخشی از سرزمینی است که بلوچ‌ها را در خود جای داده است. بلوچ‌ها در اصل ساکن ایران بوده‌اند. اما در دوران حکومت سلجوقی‌ها در ایران و پس از حمله مغول، مهاجرت گسترده آنان از جنوب تا جنوب شرق ایران به طرف شرق در مسیر سند و پنجاب در پاکستان کنونی آغاز شد. به طور کلی بلوچستان بین ایران و افغانستان، پاکستان تقسیم شده است.»

«تاثیر الگوی مدیریتی شهید شوشتری بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران» عنوان فصل پنجم این اثر است. در بخش‌هایی از آن می‌خوانیم: «شهید شوشتری با محور قرار دادن همگرایی و تقویت آن موجبات هویت بخشی و احیای کرامت انسانی مردم منطقه که پایه اساسی فکری و بنیادی در راستای انجام سایر اقدامات بود را فراهم آورده‌اند. با کارهایی که در ابعاد سیاسی، فرهنگی که انجام کرده بودند، با کمک گرفتن از سایر عناصر اجتماعی، اقتصادی و نظامی همگرایی بین مردم و مسئولین منطقه را فراهم آوردند و توانستند با ایجاد همگرایی گره کور ناامنی و شرارت در منطقه را باز نماید و با تقویت بنیان‌های همگرایی، همکاری، مودت، وحدت و همدلی، امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران را تقویت نمایند.»

کتاب «‮‬‏‫مدیریت جهادی و تعامل‌گرایانه‌ی شهید شوشتری» نوشته عبدالله عراقی، در 225 صفحه، با شمارگان هزار نسخه به بهای45 هزارتومان به همت انتشارات دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی روانه باز نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها