چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۴
ادامه فعالیت کاسب‌کاران حوزه نشر/ ناشرانی که از گردونه رقابت کنار رفته‌اند

مدتی است ناشران کاسب‌کار به حوزه‌های کودک و نوجوان و ترجمه وارد شده و کار را برای فعالیت ناشران دغدغه‌مند سخت کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایارن(ایبنا) کامران شرفشاهی مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر، در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره ورود ناشران کمک آموزشی به نشر عمومی گفت: متاسفانه سال‌های سال است اشخاصی با نگاه کاسب کارانه به پدیده نشر، به این حوزه وارد می‌شوند. هدف این اشخاص بیشتر کسب سود به هر شکل و قیمتی است. این افراد در گذشته هم سعی می‌کردند، با انتشار کتاب‌های کمک آموزشی به مطامع خود برسند.

او افزود: ناشران کاسب کار به دلیل اینکه نتوانستند با ناشرانی که با سرمایه‌های چشمگیرتر در حوزه کتاب‌های کمک آموزشی فعالیت می‌کردند رقابت کنند؛ مدتی است به حوزه‌های دیگری از جمله ترجمه و ادبیات کودک و نوجوان وارد شده اند، چون مخاطبان از این کتاب‌ها استقبال می‌کنند. به دلیل اینکه نیت این اشخاص انتشار کتاب‌های باکیفیت و فایده رساندن به جامعه نیست و بیشتر به دنبال کسب سود هستند، از این رو باید مراقب این دسته از ناشران و کتاب‌هایی که منتشر می‌کنند، باشیم.

مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر ادامه داد: برخی از ناشران که تنها دنبال کسب سود هستند، کتاب‌هایی را در حوزه ترجمه تنها با تغییر واژه‌ها و دست بردن به حاصل کار مترجمان دیگر منتشر می‌کنند. آنها با این کار تلاش می‌کنند کتاب‌های پرفروش بازار را عرضه کنند. قطعاً این اقدام زیان آور و کار ناصوابی است و باید با این مسئله برخورد شود. رسانه‌ها با اطلاع رسانی می‌توانند دست چنین افراد سودجو و فرصت طلبی را رو کنند.

شرفشاهی بیان کرد: ناشران، پدیدآورندگان و مترجمان کتاب‌هایی که با استقبال مردم مواجه می‌شوند، در برابر ناشران سودجو که از آثارشان سوء استفاده می‌کنند، نباید ساکت بنشینند؛ بلکه باید با طرح شکایت دست این افراد را رو کنند. قطعاً انتشار کتاب‌های ضعیف فضا را برای کتاب‌های خوب تنگ می‌کند و باعث می‌شود کتاب‌های خوب کمتر دیده شوند. از سوی دیگر، سرقت‌های ادبی و فرهنگی هم به شکل‌های گوناگون افزایش می‌یابد. تمام این‌ها تنها گوشه‌ای از حضور نامبارک ناشرانی است که بدون دغدغه فرهنگی و با طمع کسب سود به حوزه نشر وارد شده اند.

او تصریح کرد: اوضاع نابسامان نشر در سال‌های اخیر انگیزه بسیاری از ناشران را برای فعالیت در این حوزه از بین برده است. متاسفانه بسیاری از ناشرانی که این روز‌ها انگیزه خودشان را از دست دادند، ناشرانی هستند که دغدغه کار فرهنگی داشتند و به دنبال انتشار کتاب‌های باکیفیت و مفید برای جامعه بودند. در بحران‌هایی که برای صنعت نشر به وجود می‌آید، در درجه اول ناشران خوب قربانی می‌شوند.

مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر اظهار کرد: از یک سو باید نظارت‌ها روی ناشرانی که با انگیزه کسب سود وارد نشر شدند، جنبه جدی تری پیداکند و از سوی دیگر، ناشران و پدیدآورندگان باید حساس باشند و در قبال سوء استفاده‌هایی که از آثارشان می‌شود، هویت سودجویان را افشا کنند. در این میان رسانه‌ها هم باید نقش منتقدانه و فعال تری داشته باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها