دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۳
مجموعه خاطرات شفاهی «سید حمید شاهنگیان» کتاب شد

کتاب «برخیزید» مجموعه خاطرات شفاهی «سید حمید شاهنگیان» از آهنگسازان و مدیران تاثیرگذار حوزه موسیقی انقلاب اسلامی، به همت دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی «راه‌یار» منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «برخیزید» عنوان تازه‌ترین اثر انتشارات راه‌یار است که در حوزه تاریخ شفاهی به خاطرات سیدحمید شاهنگیان می‌پردازد. محمدجواد کربلایی و مرتضی قاضی مصاحبه‌های این کتاب را انجام داده و تحقیق و تدوین آن نیز بر عهده روح‌الله رشیدی بوده است.

شاهنگیان تنظیم و آهنگسازی بسیاری از سرودهای انقلابی نظیر «برخیزید ای شهیدان راه خدا» و یا «خمینی ای امام» را بر عهده داشته است. او پس از انقلاب تا سال ۱۳۶۰ نیز در سمت ریاست شورای شعر و موسیقی صداوسیما فعالیت داشت.

کتاب «برخیزید» به دنبال بیان این موضوع است که مساجد، مدارس دینی، روضه‌ها، هیئت‌ها، انجمن‌های اسلامی و جلسات قرآن در جهت تربیت مردم فعالیت کردند و به عنوان یک عامل اصلی در کنار هم آمدن بدنه انقلاب شناخته می‌شوند. بستر این هسته‌ها و مراکز انقلابی، فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی بوده، از اشعار و ترانه‌های اعتراضی و انقلابی گرفته تا پوسترها، کارت پستال‌ها، دیوار نوشته‌ها، نمایشنامه‌ها و تئاترها، مستندها، عکس‌ها و… همه و همه ابزاری بودند در دست هنرمندان و مردم تا به گسترش و عمق فکری و عینی انقلاب یاری رسانند.

حمید شاهنگیان از جمله هنرمندانی بود که درتظاهرات روز ۱۷ شهریور تهران نیز حضور داشت و از همان زمان معتقد بود که نباید اجازه داد که این اتفاق بسیار مهم تاریخی از سوی رژیم پهلوی به فراموشی سپرده شود. اتفاقاً با همین انگیزه بود که سرود ۱۷ شهریور را تولید کرد که همه کارهای مربوط به تولید و ضبط آن را با روش یک نفره انجام داد که در آن زمان واقعاً جالب توجه بود. او از جمله هنرمندانی بود که در ساماندهی گروه‌های سرودی که حین ورود حضرت امام خمینی (ره) به فرودگاه مهرآباد و سخنرانی در بهشت زهرا برنامه اجرا کردند نقش بسیار موثری داشت و پس از آن نیز کارهایی را تولید کرد که هرکدام تاثیر زیادی در شکل گیری جریان سرود پیدا کردند.

روی هم رفته باید گفت که حمید شاهنگیان از جمیع جهات حق بزرگی به گردن هنر انقلاب دارد که می‌توانیم با مطالعه آثاری پژوهشی مرتبط با او و برخی دیگراز هنرمندان به بخش مهمی از نظریه موسیقی انقلاب برسیم. او از جمله هنرمندانی است که مدتی از سوی رییس وقت سازمان صدا وسیما، مسئولیت امور موسیقی رسانه ملی را به عهده گرفت و در شرایطی تاریخی حضور داشت که شاهد چالش‌های زیادی در این عرصه بود. فضایی که قطعاً دربرگیرنده خاطرات مهم و شنیدنی است و بخش‌هایی از آن در کتاب «برخیزید» ثبت شده است.

کتاب «برخیزید» مجموعه خاطرات شفاهی «سید حمید شاهنگیان» از آهنگسازان و مدیران تاثیرگذار حوزه موسیقی انقلاب اسلامی،​ به کوشش «روح‌الله رشیدی» در ۲۰۷ صفحه، با قطع رقعی و قیمت ۲۴ هزار تومان به چاپ رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها