یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۸
خلق سازه‌هایی شگفت‌انگیز با الهام از طبیعت

کتاب «معماری گیاهان»، نمایشی از تلاش انسان برای ساخت بناهایی مدرن و زیبا با الگوبرداری و تقلید از طبیعت پیچیده و بی‌همتایِ ساخت خالق جهان است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، خلق بنا با الهام از طبیعت از دوره‌های بسیار دور تاریخ ازجمله در روم و یونان باستان و ایران نیز وجود داشته، اما معماران و طراحان سازه‌های بزرگ در دوره معاصر و به‌ویژه در دهه‌های اخیر با این ایده، آثار شگفت‌انگیز بسیاری خلق کرده‌اند. تکنولوژی‌های جدید به معماران و طراحان ساختمان این اجازه را می‌دهد که ساختار پیچیده طبیعت را بازآفرینی کنند. مسجد نصیرالملک در شیراز، برج لوتوس و موزه لیولی در شانگهای چین، الِمانهای گل در سیاتل آمریکا، گاردن د بی، موزه علوم و هنر در مارینا بی سنگاپور، موزه ماکسی در رم ایتالیا، معبد لوتوس در دهلی‌نو هند، مسجد شیخ زاید در ابوظبی امارات متحده عربی و کلیسای ساگرادا فامیلیا در بارسلونا اسپانیا، ازجمله بناهای معروفی است که با الهام از گل و طبیعت ساخته شده‌اند.
 
کتاب «معماری گیاهان» از سری کتاب‌های فناوری‌های آینده در معماری و شهرسازی، تألیف هادی محمودی‌نژاد؛ دکترای معماری بیونیک و پژوهشگر مطالعات بین‌رشته‌ای زیستی در معماری است. اساس این کتاب که در سال جاری از سوی انتشارات طحان راهی بازار کتاب شده، تبیین مفهوم معماری بیونیک و در ادامه نمونه‌های موفقی از سازه‌های الگوبرداری‌شده از طبیعت با تشریح جزئیات و مقایسه سازه با نمونه‌ای که در طبیعت از آن الهام گرفته شده، است.
 

مولف در صفحات نخستین کتابش با اشاره به مفهوم «زیست تقلید» در معماری، می‌نویسد: «هدف از پروژه «زیست تقلید» در معماری،  نوآوری در معماری است. نوآوری به حل مشکلات جاری در معماری و محیط زیست کمک خواهد کرد و قلمروهای جدید معماری و طراحی مثل طراحی فضا، کشف خواهند شد. آنچه انسان می‌سازد، جلوه‌ای از آرمان‌ها و خواسته‌های اوست. بنابراین تحولات معماری، نمایشی از زندگی و اندیشه انسان است... به‌طور کلی، تنها واقعیت مهم زیست‌شناسانه‌ای که در ارتباط با معماری مدرن قابل‌قیاس می‌نماید، مقوله ارتباط «فرم و عملکرد» است. در واقع می‌توان اینطور بیان نمود که به لحاظ قیاس‌های عملکردی، رابطه فرم و عملکرد، به مثابه ضرورتی برای زیبا بودن تلقی می‌شود و به لحاظ قیاس‌های زیست‌شناسانه، رابطه بین فرم و عملکرد به معنی داشتن «حیات» است.


جست‌وجو در ساختارهای زیستی برای طراحی مدرن
بشر امروزی سال‌هاست با مشکلات عدیده‌ای مواجه است که خودش آن‌ها را به‌وجود آورده است؛ از آلودگی آب و خاک و هوا گرفته تا تخریب محیط زیست و مصرف بی‌رویه و بدون فکر آب. به‌نظر می‌رسد راه نجات انسان از گرفتاری‌های خودساخته‌اش، بازگشت به طبیعت و احترام به ساخته خداوند است. در کتاب حاضر درباره اهمیت الگوبرداری از طبیعت در زندگی امروزی بشر، می‌خوانیم: « تقلید از طبیعت و جست‌وجو در ساختارهای زیستی در طراحی و ساخت فناوری‌های روز دنیا، از تدابیر هوشمندانه بشر در راستای نیل به اهداف خود تاکنون بوده است. سیستم‌های طبیعی، سال‌ها بدون نقص در طبیعت مشاهده می‌شوند و همه ساختارها به تناسب در جای خود قرار گرفته‌اند. بنابراین الهام گرفتن از آن‌ها برای کامل کردن توانایی‌های بشر می‌تواند آینده شگفت‌انگیزی رقم بزند. در این میان، گاهی نگاه به طبیعت باعث جرقه ایده متفاوتی در ذهن افراد خلاق می‌شود. گاهی نیز نیازهای انسان است که او را به جست‌وجو در سیستم‌های طبیعی برای یافتن بهترین راه‌حل وادار می‌کند.
 
بیومیمتیک، علم الهام یا تقلید از طبیعت است. اساس این علم، نگاه به مدل‌های طبیعی زیستی و طراحی سیستم‌های مدرن با مطالعه مکانیک، رایانه، شیمی و تقریبا می‌توان گفت همه رشته‌های مهندسی گسترده شده است. با توجه به مشکلاتی که بشر در سال‌های اخیر در بحث آلودگی‌ها، تخریب طبیعت، کاهش انرژی و کمبود آب پیدا کرده است، اکنون به سمت الگوبرداری از سیستم‌های طبیعی و طراحی‌های مهندسی براساس آن رفته است. علتش هم این است که سیستم‌های طبیعی، میلیون‌ها سال است با بالاترین بهره‌وری و کمترین آلودگی کار می‌کنند.»


خانه سبز خیال‌انگیز
«این خانه که در لندن به خانه‌ای با زمینه سبز معروف است، در مرکز شهر قرار دارد و دو شرکت پینتن و ایربی ان بی، آن‌را با هدف ایجاد یک اقامتگاه موقت توریستی در سال 2016 بازسازی کردند. این خانه همانند خانه‌های اسرارآمیز است، چراکه شما از ظاهر آن هرگز نخواهید فهمید که درونش چه جنگل خیال‌انگیزی نهفته است! معماران پروژه در پاسخ به خبرنگاران، دلیل استفاده این حجم از گیاهان و رنگ سبز را این‌گونه بیان کردند: «دنیای ما بسیار استرس‌زا و کُند است و رنگ سبز، رنگ امیدواری و ارتباط ما با طبیعت است.»
 
نخستین چاپ کتاب «معماری گیاهان» در 168 صفحه با شمارگان 300 نسخه به بهای 41 هزار تومان از سوی انتشارات طحان به بازار نشر عرضه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها