چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
تجربه‌ای شیرین از لذت‌ مادر و پدر شدن

کتاب «مادر و پدر شدن سخت است؟!»، همه آنچه لازم است والدین درباره تولد تا یک‌سالگی فرزندشان بدانند را در اختیارشان قرار می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، پدر شدن و مادر شدن از بی‌نظیر‌ترین حس‌های دنیاست که در عین‌حال مسئولیت سنگینی را نیز بر دوش والدین می‌گذارد. توجه به این نکته ضروری است که پدر و مادر شدن با پدر و مادر بودن متفاوت است. تربیت، نگهداری، مراقبت‌های سلامت و تغذیه فرزند، نیازمند اصول و آموزش‌های خاصی است و ترکیبی از علم و تجربه را می‌طلبد.
 
آذر حاجی عباسی به‌عنوان یک مادر و یک کارشناس بهداشت، در کتاب «مادر و پدر شدن سخت است؟!»، دانستنی‌های کاربردی و مهم درباره نحوه مراقبت و نگهداری از نوزاد را برای کمک و دادن حس آرامش و لذت به والدین، ارائه می‌کند. «شیردهی»، «غذای کمکی»، «مراقبت‌های بهداشتی»، «پیشگیری از حوادث شایع»، «واکسیناسیون و ایمن‌سازی»، «غربالگری»، «بیماری‌های شایع» و «رشد و تکامل»، فصل‌های هشت‌گانه این کتاب است.
 
حاجی عباسی در مقدمه کتابش نوشته است: «من کارشناس بهداشت هستم. در زمان کارآموزی و طرح سعی داشتم به مادرانی که کودکشان تازه متولد شده بود، کمک کنم و همیشه سوال‌های آن‌ها را پاسخگو باشم، اما زمانی‌که به‌طور کامل وارد کار شدم، به دلیل توجه بیشتر به کمیت به‌جای کیفیت، کاغذبازی، بی‌علاقگی مراجعه‌کنندگان به دلیل بدبینی به خدمات رایگان، از این هدف خود باز ماندم و در این 10 سال خدمت، نتوانستم رسالت خود را کامل انجام دهم. زمانی که خودم بچه‌دار شدم، دیدم واقعا عدم آگاهی از نحوه مراقبت و نگهداری نوزاد، چه مقدار می‌تواند دلهره‌آور باشد و آرامش تو را برباید. من کتاب‌های متعددی را مطالعه کردم، در اینترنت جستجو کردم، اکثر این مطالب از کتاب‌های خارجی نوشته شده و با فرهنگ و نظام بهداشتی کشور ما سازگار نیست. از همان زمان خیلی به این فکر می‌کردم، چطور می‌توانم به مادران و پدران کمک کنم تا به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند و این دوران را با شادی و آرامش بگذرانند. پس کمر همت به نوشتن این کتاب و تهیه چند دوره آموزشی بستم.»


مزایای شیر مادر برای کودک
شیر مادر علاوه بر این‌که تمام ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز کودک را در 6 ماه اول زندگی تأمین می‌کند، سرشار از موادی است که برای مبارزه با بیماری‌ها موردنیاز است. کارشناسان توصیه می‌کنند تغذیه نوزاد به‌ویژه در 6 ماه نخست، منحصرا و فقط با شیر مادر انجام شود، زیرا هیچ‌چیز جایگزین شیر مادر در طول این 6 ماه نیست. در کتاب حاضر به 10 مورد از مزایای شیر مادر برای کودک اشاره شده است: «1- تقویت سیستم ایمنی شیرخوار (آغوز به‌عنوان اولین اقدام واکسیناسیون شیرخوار علیه بیماری‌هاست) و کاهش مراجعه کودک به پزشک 2- تحریک‌کننده عمل دفع و ملین (دفع سریع زردی) 3- موثر بر تکامل سیستم عصبی و بینایی و افزایش بهره هوشی (به دلیل داشتن اسیدهای چرب غیراشباع مثل امگا 3) 4- کاهش ابتلا به حساسیت 5- کاهش خطر سندرم مرگ ناگهانی 6- وجود مکانیسم خودتنظیمی در کنترل اشتها و دریافت انرژی، رفع تشنگی و تحریک اشتها 7- ترکیب متغیر و برحسب نیاز کودک در زمان شیردهی و جذب راحت‌تر، بهتر و کامل‌تر 8- عاری از میکروب، در دسترس و دارای دمای مناسب 9- افزایش رابطه عاطفی مادر و کودک 10- کاهش مشکلات دهان و دندان ازجمله سندرم شیشه شیر.»
 

مضرات شروع دیر یا زودهنگام غذای کمکی
شیر مادر، بهترین غذای کودک در 6 ماه نخست زندگی است، ولی از این زمان به بعد کودک علاوه بر شیر مادر نیاز به غذای کمکی دارد که البته دیر یا زود شروع کردن غذای کمکی هم می‌تواند مشکل‌ساز شود. در این‌باره در صفحه 52 کتاب می‌خوانیم: «اگر به شروع زمان غذای کمکی کودک توجه نداشته باشیم، مشکلاتی را به همراه خواهد داشت؛ این مشکلات اکثرا در بزرگسالی بروز می‌کند. اگر شروع غذای کمکی زودتر از 6 ماهگی باشد، احتمال بروز خطراتی وجود دارد؛ مثل مشکلات کلیوی، حساسیت غذایی، اسهال، مشکلات در هضم و دستگاه گوارش در بزرگسالی، دریافت اندک شیر و عوامل حفاظتی از آن که موجب کاهش در تولید شیر می‌شود. همچنین دیر شروع کردن غذای کمکی مشکلاتی مثل بدغذایی، عدم توانایی در سیستم جویدن به‌طور کامل و صحیح که این مورد روی رشد فک و دندان‌ها بی‌تأثیر نیست، رشد و تکامل آهسته‌تر کودک، احتمال بروز اختلالات کم‌خونی و امثال آن به دلیل عدم دریافت مواد مغذی به موقع به همراه دارد.»
 
نخستین چاپ کتاب «مادر و پدر شدن سخت است؟!» در 128 صفحه با شمارگان 200 نسخه به بهای 19 هزار تومان از سوی انتشارات میعاد اندیشه راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها