پنجشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
گرمای مازاد چگونه به برق تبدیل می‌شود؟

کتاب «برق و گرما»، با ارزیابی همه‌جانبه سیستم‌های ترکیبی تولید گرما و توان، مکانیسم و کاربردها و همچنین مزایای این سیستم را در مقایسه با نیروگاه‌های مرکزی معمول بیان می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، تبدیل مستقیم انرژی برق به گرما آسان است، اما برعکس این جریان، یعنی تبدیل گرما به برق چندان آسان نیست. امروزه محققان در پی یافتن روش‌هایی برای تحقق این موضوع هستند و به نتایجی نیز دست یافته‌اند. پژوهشگران آزمایشگاه ملی «ساندیا» در آمریکا، یک وسیله کوچک مبتنی بر سیلیکون ساخته‌اند که می‌تواند آنچه را گرمای زاید نامیده می‌شود بگیرد و به جریان مستقیم برق (DC) تبدیل کند. این دستگاه از مواد رایج و فراوان مانند آلومینیوم، سیلیکون و دی اکسید سیلیکون یا شیشه که به روش‌های بسیار نامعمول ترکیب شده‌اند، ساخته شده است.
 
سیستم‌های میکروترکیبی گرما و توان نیز عموما برای تولید الکتریسیته و گرما از گاز طبیعی به‌عنوان سوخت استفاده می‌کنند. این سیستم‌ها معمولا از یک سلول سوختی کوچک یا موتور حرارتی برای راه‌اندازی یک ژنراتور استفاده می‌کنند. خروجی این سیستم‌ها، توان الکتریکی و حرارتی است که برای گرمایش و تهویه مطبوع یک ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر در یک سیستم میکروترکیبی، تولید حرارت هدف اصلی باشد، الکتریسیته نیز به‌عنوان فراورده تولید خواهد شد و اگر هدف اصلی سیستم تولید الکتریسیته باشد، گرما به‌عنوان محصول جانبی سیستم شناخته می‌شود. سیستم میکروترکیبی با هدف اصلی تولید حرارت، نمونه‌ای کوچک از روش‌های تولید توأم است که در نیروگاه‌های الکتریکی بزرگ، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 

کتاب «برق و گرما» با هدف تبیین عملکرد و ارزیابی سیستم‌های ترکیبی تولید گرما و توان، معرفی وسایل تبدیل سوخت به توان، وسایل تبدیل گرما به توان، وسایل تبدیل گرما به گرما، طراحی سیستم، ارزیابی اقتصادی و محاسبه افزایش ظرفیت توان و صرفه اقتصادی،‌ به قلم رضا نیکخواه تألیف و در سال جاری از سوی انتشارات خانه تأسیسات به چاپ رسید.
 
مکانیسم و کاربردهای سیستم CHP
«سیستم ترکیبی گرما و توان (CHP)، توان الکتریکی یا مکانیکی و انرژی گرمایی مفید را با استفاده از فقط یک منبع انرژی تولید می‌کند. سیستم‌های CHP یا همزایی، با ذخیره‌سازی و استفاده از انرژی گرمایی بازیابی‌شده از جریان فرعی که در غیراین‌صورت به محیط دفع می‌شد، می‌توانند با بازدهی بالاتر از بازده تولید گرما و توان در فرایندهای مجزا و با استفاده از منابع سوخت جداگانه کار کنند و در راه‌حل‌های ساختمان پایدار سهمی داشته باشند... این سیستم کاربردهای بالقوه‌ فراوانی دارد که شامل تأمین برق برای بار پایه، تأمین برق برای بار اوج، برق پشتیبان، کیفیت برق و CHP و برطرف کردن نیازهای گرمایی و الکتریکی در محل است.»  


مزایای سیستم‌های ترکیبی گرما و توان
«سیستم‌های CHP در مقایسه با نیروگاه‌های مرکزی معمول،‌ کوچک‌اند. سیستم‌های DG ذاتا مدولی‌اند و در نتیجه سیستم برق توزیع شده بسیار انعطاف‌پذیر است و می‌تواند هر جا و هر وقت لازم باشد، برق تولید کند. سیستم‌های DG و CHP بسته به مکان، نرخ‌بندی برق و کاربرد، فواید چشمگیری دارند. مزایای معمول واحد CHP می‌تواند شامل افزایش کیفیت و اعتمادپذیری برق، کاهش هزینه‌های انرژی، افزایش پیش‌بینی‌پذیری هزینه‌های انرژی، کاهش ریسک مالی، استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر و پاسخ‌دهی سریع‌تر به تقاضاهای جدید برای برق باشد،‌ زیرا ظرفیت این سیستم‌ها را می‌توان با سرعت بیشتری افزایش داد. بازده سیستم CHP‌ به‌سادگی جمع کردن خروجی‌ها و تقسیم کردن بر ورودی‌ها نیست. استفاده از گرمای تلف شده موجب می‌شود بازده کلی این سیستم، 50 تا 70 درصد یا بیشتر برسد.»
 
نخستین چاپ کتاب «برق و گرما» در 264 صفحه با شمارگان 500 نسخه به بهای 55 هزار تومان از سوی انتشارات خانه تأسیسات راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها