پنجشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۰
«سردار آسمانی» در بازار نشر/ دقت را فدای سرعت نکنیم!

«سردار آسمانی» کتابی است که برگرفته از وب‌سایت‌ها و خبرگزاری‌ها درباره خاطرات و زندگی شهید سردار قاسم سلیمانی به چاپ رسیده است.

 خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - چهره مردی که انگشترش آخرین یادگارش بود از یادها فراموش‌ نمی‌شود. مردی که در هواپیما در راه رفتن به ماموریت کتاب برای خواندن به دست گرفته و بر روی آن یادداشت می‌نویسد. آنچه از یادداشت‌های سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی پیداست، او آثاری را برای تقریظ انتخاب می‌کرد که اهمیت زیادی برای تاریخ شفاهی دفاع مقدس داشتند و بخش‌های ناگفته‌ای از جنگ را بیان می‌کردند.

کتاب‌هایی که سردار برای مقدمه و یا یادداشت‌نویسی انتخاب کرده است، قاعدتا از محتوای بسیار خوبی برخوردار هستند و نویسندگان سال‌ها عمر خود را برای نوشتن آن صرف کردند.

کتاب «سردار آسمانی» به گردآوری حمید محمدی _ پس از گذشت یک هفته از شهادت سردار قاسم سلیمانی _ به بازار نشر آمده است.

نگاهی به محتوای کتاب
این کتاب در بخش پرفروش‌های وبگاه انتشارات کهکشان علم درج شده است به گفته ناشر و نویسنده‌اش چاپ نهایی از کتاب نیست و تنها نمونه‌ای است که بازخورد چاپ آن را در جامعه ببیند!
 



در معرفی کتاب در وبگاه این ناشر آمده است:
«شهید سردار قاسم سلیمانی یکی از محبوب‌ترین چهره‌های انقلاب اسلامی و نماد مبارزه با نظام سلطه و ظلم جهانی شناخته می‌شود. این شهید والامقام هرگز فکری جز حرکت برای عزت اسلام و مظلومان جهان در سر نداشت و زندگی خود را صرف مبارزه با ظالمان کرد و همواره نگاهش به افق نگاه مقام معظم رهبری جمهوری اسلامی دوخته بود.»

 پیام مقام معظم رهبری و دیدار ایشان با خانواده سردار سلیمانی در ابتدای کتاب آمده است. فصل‌های کتاب هم به شرح زیر است: «قاسم سلیمانی تا سپهبد سلیمانی»، «سردار قاسم سلیمانی مجاهد خستگی‌ناپذیر»، «اولین گفتگوی تلویزیونی سردار سلیمانی» و «ناگفته‌های سردار از جنگ 33 روزه» و «سردار سلیمانی در رسانه» و «خاطرات قاسم سلیمانی».

کتابی برگرفته از یادداشت رسانه‌ها
 حمید محمدی مولف ـ که خود ناشر این کتاب است ـ در مقدمه اذعان دارد این کتاب از خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مختلف گردآوری شده است. او در این باره می‌نویسد: «کتاب حاضر در رثای شهید والامقام سپهبد حاج قاسم سلیمانی تهیه شده است و تا حد امکان تلاش شده از منابع خبری جمع‌آوری شود. از آنجایی که گاها مطالب کذب در خبرگزاری‌های خارجی وجود دارد و همچنین ادبیات گفتاری رسانه‌های غربی با ادبیات هموطنان عزیز متفاوت است، ممکن است باعث رنجش خاطر شما بزرگواران گردد. لذا تا حد امکان سعی شده از مطالب کذب و مغایر با فرهنگ و آئین هموطنان عزیز استفاده نگردد. ضروری است تا خاطرنشان گردد که مسئولیت صحت خبر به عهده خبرگزاری‌ها می‌باشد.»

مقدمه نویسنده و ناشر کتاب از همین ابتدا مشخص می‌کند که این اثر بیشتر حالت یک خبرنامه دارد تا یک اثر تحقیقی و یا مستندنگاری که به صورت خاطره به زندگی سردار سلیمانی پرداخته باشد و از آنجا که عکس‌ها غالبا از وب‌سایت‌ها برداشته شده، کیفیت چندان جالبی ندارند.

خاطره سردار سلیمانی از دفاع مقدس با نوجوانی که عارف بود
گفتنی است یکی از ویژگی‌های کتاب اشاره به خاطراتی است که شاید کمتر در کتاب‌های دیگر مربوط به سردار سلیمانی اشاره شده بود؛ برای مثال خاطره سردار سلیمانی از دفاع مقدس در برخورد با نوجوانی که او را عارف خطاب کرده بود. در بخشی از این خاطره آمده است: «قبل از عملیات کربلای پنج، شاید یک سال و نیم قبل از این، خب آنجا ما برای اینکه دشمن متوجه نشود نیروی اطلاعات عملیات ما مشخص کرده بودیم مستقر کرده بودیم جلوی ما آب بود. آن روز دو تا از بچه‌های ما به نام صادقی و موسایی‌پور رفتند برای شناسایی، برنگشتند یک برادری داشتیم خیلی عارف بود یعنی شاید در عرفان عملی کم مثلش پیدا می‌شد به درجه‌ای رسیده بود که بعضی از اولیا و در واقع بزرگان این جایگاه، جایگاه عرفان بعد از مثلا مدت هفتاد سال، هشتاد سال می‌رسیدند، او رسیده بود.»



ناگفته‌هایی از جنگ 33 روزه
یکی از بخش‌هایی که به صورت مبسوط در این کتاب مطرح شده، اولین گفت‌وگوی تلویزیونی سردار سلیمانی و ناگفته‌های سردار از جنگ 33 روزه است. در بخشی درباره اینکه «حاج قاسم در آغاز جنگ 33 روزه چگونه خود را به لبنان رساند؟» آمده است: «برگشتم به سوریه منتها همه راه‌ها مورد حمله قرار گرفته بود خصوصا تنها راه رسمی ورودی که مصنع در واقع نامیده می‌شود، گذرگاه مرزی لبنان به سوریه این پیوسته مورد زیر آتش هواپیما بود و هواپیما لحظه‌ای ترک نمی‌کردند. تماسی داشتیم با دوستان‌مان از راه خط امن، عماد آمد دنبال من و من را از سوریه از یک راه دیگری که یک بخشش پیاده بود، یک بخشی را با ماشین طی کردیم.»

به کجا چنین شتابان؟
نویسنده در بخش‌های مختلف کتاب سعی کرده سیمایی از زندگی و نبردهای سردار قاسم سلیمانی را به رخ مخاطب بکشاند که این معرفی در برخی موارد با پاراگراف‌های کوتاه همراه است که نمی‌تواند نشان‌دهنده عظمت آن سردار بزرگ باشد.

سردار سلیمانی در تاریخ ایران انسانی منحصر به فرد بود و قطعا از این پس آثار زیادی درباره این شخصیت بزرگوار منتشر خواهد شد و جای این دارد که این آثار با تامل، تحقیق و بررسی انجام شود تا مردمی که عاشقانه او را دوست دارند از طریق کتاب با زندگی او بیشتر آشنا شوند. به عبارتی کتابی با «کپی‌ پیست یا چسب‌ و قیچی» راهی بازار شود، نمی‌تواند اعماق این شخصیت بزرگ را برایمان آشکار کند و از سوی دیگر قطعا خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها نمی‌توانند منبع کامل و درستی برای شناساندن شخصیت او باشند.

کتاب «سردار آسمانی» به گردآوری حمید محمدی در 128 صفحه به بهای 18 هزارتومان از سوی نشر کهکشان علم منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها