سه‌شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۵
مکانیسم تأثیرگذاری تمرینات یوگا بر درمان آسم و دیابت

کتاب «مدیریت یوگیانه آسم و دیابت»، با بیان تجربیات شخصی دکتر شانکار دواناندا ساراسواتی در مبارزه با بیماری آسم با انجام تمرینات یوگا، به برنامه‌های درمانی یوگا و تأثیر آن بر روند بهبود یا درمان آسم و دیابت می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، تحقیقات علمی نشان داده که ورزش یوگا، ضمن اثرات مثبتی که بر جسم و روح برجای می‌گذارد، در روند بهبود و درمان بسیاری از مشکلات سلامتی و بیماری‌ها نیز موثر است. در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۲ در مجله هندی فیزیولوژی و داروشناسی منتشر شد، پژوهشگران عملکرد ریه و ظرفیت انتشار (اینکه ریه‌ها چقدرخوب هوا را به جریان می‌اندازند)، افراد دارای آسم را قبل و ۲ ماه بعد از شرکت در یوگا، مقایسه کردند. آن‌ها پی بردند که تنفس یوگای پرانایاما و وضعیت‌های کششی، استقامت تنفسی را افزایش داده، عضلات سینه را شل و ریه‌ها را منبسط کردند، میزان انرژی را بهبود بخشیدند و به آرامش بدن کمک کردند.
 
کتاب «مدیریت یوگیانه آسم و دیابت» نوشته دکتر سوامی شانکار دواناندا ساراسواتی؛ متخصص یوگادرمانی، پژوهشگر و نویسنده سرشناس هندی است که در سال جاری با ترجمه فرهاد صدارت چاپ و به بازار نشر کشور عرضه شد. این کتاب ضمن ارائه اطلاعاتی درباره بیماری‌های آسم و دیابت ازجمله ماهیت، علل ابتلا و داروها، به برنامه‌های درمانی یوگا و تأثیر آن بر روند بهبود یا درمان این بیماری‌ها می‌پردازد.
 

تجربه شخصی شانکار از درمان آسم با یوگا
نویسنده این کتاب خود از دوران کودکی با بیماری آسم دست به گریبان بوده و تجربیات تلخی را در این سال‌ها در ارتباط با این بیماری داشته است. او در صفحات نخستین کتابش در این‌باره می‌نویسد: «در 18 سالگی، نقطه عطفی در نبرد من با آسم رخ داد. در آن سال وارد دانشکده پزشکی شدم و هم‌زمان با یوگادرمانی آشنا شدم. یوگا برای من جهت طبیعی به‌نظر می‌رسید، کسانی که جذب آن شده بودند، شاد و بخشنده بودند و رفتاری دوستان داشتند. هر معلم یوگایی را که ملاقات می‌کردم، نکته جدیدی به من آموخت، شاید گرایشی متواضعانه به زندگی یا یک لبخند دوستانه ساده. با چند آسانای ساده شروع کردم. درمان من با یک اتفاق یک شبه فاصله زیادی داشت. در حقیقت برای مدتی آسم من تشدید شد. این شدت یافتن به دلیل تنش‌های کهنه‌ای که آشکار می‌شدند و به هشیاری من راه پیدا می‌کردند، اتفاق افتاد. اغلب اوقات در هنگام انجام تمرین یا مدتی پس از آن، زمانی که ذهنم آرام بود، خاطره‌ای قدیمی با تمام محتوای احساسی مرتبط با آن در آگاهی من آشکار می‌شد.
 

مانع دیگر پیشرفت، در انتظارات من نهفته بود. یوگا را با هدف درمان سریع آسم شروع نکردم، اما به محض اینکه متوجه بهبود شدم، دریافتم بیش از حد تلاش می‌کنم. به‌جای آرام کردن تنش‌ها، بیشتر تنش ایجاد می‌کردم. چند ماه سخت تلاش کردم تا فهمیدم، وانهادگی نقطه آغاز درمان است. آسانا و تمرینات تنفسی را در عین وانهادگی و شادی انجام می‌دادم و توجه کمتری به پیشرفت و بهبود داشتم. در حقیقت پس از این مرحله، پیشرفت خودبخود آغاز شد. آساناها، شرایط و شکل بدنم را تغییر دادند و تمرینات تنفسی، ریه‌هایم را تقویت کردند. حالا می‌فهمیدم اگر برنامه‌ای را به‌طور مستقیم با هدف درمان انجام دهم، پیشرفت درمان سریع‌تر خواهد بود. هنوز فرازونشیب‌های زیادی در راه سلامتی باقی مانده بودند. نمی‌توان طی چند روز یا چند هفته بر یک عمر افکار منفی و الگوهای رفتاری غلبه کرد. به‌هرحال پس از چند سال تلاش فشرده، فهمیدم به‌طور کامل درمان شده‌ام.»


درمان یوگیانه دیابت
درباره درمان دیابت با یوگا، تحقیقات نشان داده که مراقبه از طریق وانهاده کردن اعصاب سمپاتیک می‌تواند به غدد درون‌ریز کمک کند. البته توجه به این نکته مهم ضروری است که درمان دیابت از طریق یوگا، یک فرایند تخصصی است و مدیریت دیابت را باید با راهنمایی مستقیم یک مربی باتجربه انجام داد. در کتاب حاضر درباره درمان یوگیانه دیابت آمده است: «یوگانیدرا تا حد زیادی بر تنظیم هورمون‌های قدامی هیپوفیز که توسط هیپوتالاموس مدیریت می‌شوند، تأثیر می‌گذارد. همچنین کارایی ذهنی به‌طور عمومی افزایش می‌یابد. تمرینات شانکها پراک شالانا و کنجال کریا، در درمان دیابت اهمیت یکسان دارند... برای درمان دیابت، برخی آساناها نیز باید در ارتباط با مراقبه و شانکها پراک شالانا انجام شوند. این آساناها با تنظیم محرک‌های عصبی و جریان خون به غدد و با ماساژ تمام غدد و اندام‌ها می‌توانند عملکرد اندام‌ها را تنظیم کنند. تمرینات تنفسی، انرژی بدن را مهار می‌کنند و اجازه می‌دهند نیروی حیاتی در نواحی مختلفی که نیاز به آن دارند، جاری شود. مغز یا پانکراس و سایر اندام‌ها، می‌توانند آگاهانه و ساختاریافته بازسازی شوند.»
 
نخستین چاپ کتاب «مدیریت یوگیانه آسم و دیابت» در 258 صفحه با شمارگان یک هزار نسخه به بهای 55 هزار تومان از سوی نشر سورا روانه بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها