جمعه ۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
تفاوت عملکرد قلب با ورزش و بدون ورزش

کتاب «ورزش و قلب و عروق»، با تأکید بر نقش حیاتی و خارق‌العاده قلب در زندگی انسان، به عواملی اشاره می‌کند که سلامتی آن‌را به خطر می‌اندازند یا بهبود می‌بخشند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، قلب به پمپی تشبیه می‌شود که از بدو تولد تا لحظه مرگ، بی‌وقفه کار می‌کند. از همین موضوع می‌توان پی برد که عملکرد قلب تا چه حد حیاتی و خارق‌العاده است. مانند همه پمپ‌ها، قلب هم ممکن است مسدود یا خراب شود و به تعمیر احتیاج داشته باشد. آگاهی از ساختار قلب و عواملی که سلامتی آن‌را به خطر می‌اندازند یا بهبود می‌بخشند، می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی را تا حد زیادی کاهش دهد. بدون شک، یکی از عوامل تأثیرگذار در سلامتی و کارکرد مطلوب قلب، ورزش درست و اصولی است.
 
کتاب «ورزش و قلب و عروق» تألیف مشترک حسین نیک‌ملکی؛ متخصص فیزیولوژی ورزشی قلب و عروق و تنفس، سعید صدرنیا؛ متخصص قلب و عروق و فوق‌تخصص آنژیوپلاستی و خسرو میناوند؛ متخصص بیماری‌های قلبی و عروق و تنفس است که به‌تازگی از سوی انتشارات آروَن چاپ و به بازار نشر عرضه شده است.


این کتاب ابتدا مکانیسم، ساختار و کارکرد بخش‌های مختلف قلب را تشریح و به عواملی اشاره می‌کند که می‌توانند سلامت قلب را به خطر بیندازند. نویسندگان کتاب در ادامه به موضوعاتی همچون تأثیر ورزش بر سیستم قلبی عروقی، ورزش‌های مخصوص قلب، فواید ورزش برای قلب، تغییرات فیزیولوژی سالمندان، روش‌های آرام کردن تپش قلب، فوائد ورزش برای قلب نوجوانان، نکاتی که زنان باید در مورد بیماری قلبی بدانند، شایع‌ترین علل حمله قلبی و عواملی که باعث بزرگ شدن قلب می‌شوند، می‌پردازند.

تمرین‌های تنفسی، بهترین تمرین برای تقویت قلب
شکی نیست که انجام فعالیت بدنی و داشتن رژیم غذایی مناسب،‌ برای سلامتی و به‌ویژه سلامت قلب بسیار اهمیت دارد. اما گاهی انجام فعالیت بدنی و ورزش غیراصولی بدون درنظر داشتن عوامل زمینه‌ای، نه تنها مفید نیست، بلکه خطرآفرین نیز هست. اما برخی تمرین‌ها و حرکات ورزشی به سلامت قلب کمک و این پمپ پیچیده را تقویت می‌کند. در صفحه 44 کتاب نیز به این موضوع اشاره شده است: «ورزش اگر به اندازه، با برنامه و منظم باشد، عاملی مهم برای تقویت قلب است. ورزش، قلب را نیز مانند دیگر اعضای بدن نیرومند می‌‌کند...تمرین‌های تنفسی از انواع ورزش‌هایی است که هوای بیشتری را به ریه‌ها وارد کرده و بهترین تمرین برای تقویت قلب خواهد بود. پیاده‌روی تند، پرش درجا، شنا، دوچرخه‌سواری، طناب‌بازی، اسکی و قایقرانی ازجمله ورزش‌های مخصوص برای تقویت قلب است.»
 

فوائد ورزش برای قلب نوجوانان
نوجوانی مرحله حساسی از عمر انسان چه از نظر روحی و عاطفی و چه از لحاظ جسمی است. براساس تحقیقات مختلف، ورزش و انجام تمرینات بدنی منظم، خطر ابتلا به بیماری قلبی را در این گروه سنی کاهش می‌دهد. در صفحه 51 کتاب در اینباره می‌خوانیم: «ورزش منظم به کودکان چاق کمک می‌کند، چیزی بیش از وزن اضافی خود را از دست دهند. همچنین با بهود سلامت عروق به کاهش احتمال بیماری قلبی، کمک می‌کند. با وجود ریسک‌فاکتورهایی مانند چاقی و بی‌تحرکی، امکان پیدایش آترواسکلروزیس یا سخت شدن عروق قلب در کودکی هم وجود دارد. محققان می‌گویند ورزش مرتب، یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی است که می‌توان برای کاهش این احتمال انجام داد. به گفته محققان، 90 دقیقه ورزش، سه بار در هفته، حداقل ورزشی است که نوجوانان باید برای کاهش احتمال بیماری قلبی عروقی انجام دهند.»
 
نخستین چاپ کتاب «ورزش و قلب و عروق» در 198 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 46 هزار تومان از سوی انتشارات آروَن راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها