چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۳
استانداردها و قابلیت‌های نظام جهانی GS1

کتاب «آشنایی با سازمان جهانی GS1 و استانداردهای آن»، ضمن معرفی این سازمان جهانی و تاریخچه تشکیل آن، به مزیت‌ها و قابلیت‌های آن در زمینه‌هایی همچون صنعت و امور بازرگانی اشاره می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، سازمان جهانی GS1 برای اولین‌بار در سال 1973 در آمریکا با نام USS، به منظور افزایش سرعت فرآیندها در نقطه فروش تأسیس شد. در سال 1977 نیز سازمان مشابه USS در اروپا با همان اهداف با نام EAN تشکیل شد. این دو سازمان در سال 2005 با هم ادغام شده و سازمان جهانی به نام GS1 بنیان نهاده شد. این سازمان با شعار «زبان جهانی کسب‌وکار»، به دنبال ارائه‌راه‌حل‌های مناسب برای تسهیل فرآیندهای زنجیره تأمین و بهبود کسب‌وکارها بوده است. به این منظور سازمان GS1، استانداردهای جهانی برای کدگذاری و شناسایی اقلام تدوین و ارائه کرده است.
 
علیرغم حضور 24 ساله استانداردهای این نظام جهانی در کشور، هنوز آن‌طور که باید قابلیت‌های آن در حوزه صنعت و بازرگانی ایران مورد استفاده قرار نگرفته است. در کتاب «آشنایی با سازمان جهانی GS1 و استانداردهای آن» تألیف مشترک علیرضا ملکی و علی عباسی رائی، تلاش شده ضمن معرفی کامل این سازمان و استانداردهای آن، گامی در جهت شناساندن آن به صنعت و بازرگانی برداشته شود.


شفاف‌سازی زنجیره‌های تأمین و تقاضا در سطح جهانی
«سازمان جهانی GS1، یک سازمان بین‌المللی، غیرانتفاعی و بی‌طرف، پیشگام در زمینه طراحی، توسعه و پیاده‌سازی استانداردهای شناسایی کالا، ضبط خودکار داده‌ها و تبادل الکترونیکی اطلاعات است. مقر این سازمان در شهر بروکسل بلژیک است. این سازمان در تعامل با کشورها و با همراهی بخش‌های صنعتی و بازرگانی، گستره وسیعی از خدمات و راهکارهای اجرایی را برای بهبود کارایی و شفاف‌سازی زنجیره‌های تأمین و تقاضا در سطح جهانی و بخش‌های مختلف صنعتی و تجاری ارائه می‌دهد. سیستم GS1، به‌عنوان سیستم یکپارچه‌سازی استانداردهای جهانی، اطلاعات مورد نیاز برای مدیریت زنجیره تأمین کالا را از طریق شناسایی یکتا و منحصربه‌فرد موجودیت‌های ثابت و در گردش چرخه از قبیل اقلام تجاری، واحدهای لجستیکی، دارایی‌ها و مکان‌های فیزیکی فراهم می‌آورد. این امر باعث پذیرش و مقبولیت این سازمان در سطح جهان گردیده، به‌گونه‌ای که بسیاری از سیستم‌های زنجیره تأمین جهانی از این استانداردها استفاده می‌نمایند...
 
مأموریت GS1 این است که این موضوع را بی‌طرفانه راهبری کند، به‌گونه‌ای که همه ذی‌نفعان بتوانند به توسعه و استقرار استانداردهای جهانی بپردازند و از مزایای آن بهره‌مند شوند. سیستم GS1 دربردارنده رویکرد معماری باز است. این سیستم، آنچنان دقیق طراحی شده است که توسعه ماژول‌ها با کمترین اختلال در برنامه‌های موجود را ممکن سازد. نرم‌افزارهای برنامه‌ریزی منابع سازمانی و دیگر نرم‌افزارهای زنجیره تأمین، استقرار و اجرای صحیحِ این سیستم را امکان‌پذیر می‌سازد.»

نخستین چاپ کتاب «آشنایی با سازمان جهانی GS1 و استانداردهای آن» در 242 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 39 هزار تومان از سوی شرکت چاپ و نشر بازرگانی با حمایت مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران، راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها