دوشنبه ۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰
تغییر رابطه با اضطراب به جای ریشه‌کن کردن آن

کتاب «گذر از اضطراب با بهوشیاری» به دنبال این است که به مردم آموزش دهند چگونه رابطه‌شان را با اضطراب تغییر دهند به جای آنکه به دنبال از بین بردن آن باشند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «گذر از اضطراب با بهوشیاری» سوزان.م.اورسیلو و الیزابت روئمر، سعی دارد کمک کند تا به شکل عملی و روشن بهوشیاری خود را پرورش دهید و با بهره‌مندی از تمرینات ارائه شده برای رهایی از اضطراب تلاش کنید. رهایی از ترس، استرس، و اضطراب درونی به شما کمک می‌کند واکنش‌های مناسب و مفیدی به مسائل اطراف خود نشان دهید و از طریق بهوشیاری به موقعیت‌های مناسب‌تری دست یابید. علاوه بر دست‌یابی به درک عمیقی از مفهوم اضطراب، مفهوم کلی و همچنین ریشه‌های اضطراب و تاثیر آن بر زندگی خود را می‌یابید. این رویارویی شما با جنبه‌های نامانوس اضطراب بهوشیاری شما را تقویت کرده و به شما توانی می‌بخشد تا از درگیری و کشمکش با آنچه موجب از بین رفتن هدف و معنای زندگی شماست رهایی یابد.
 
درواقع «گذر از اضطراب با بهوشیاری»، از معدود کتاب‌هایی است که کمک می‌کند علاوه بر خودشناسی، دردهای روانی خود را همچون دردهای جسمانی شناخته و از حالت ناآگاهی نسبت به آن بیرون آمده و آگاهانه، عاشقانه و دوستانه و در نهایت خودمهربانه اضطراب خود را مشاهده کنیم و طی تمرینات خودآگاهی از اضطراب رها شده و به راحتی آرامش را تجربه کنیم. تلاش ام. اوسیلو و همکارش الیزابت رومرو این است که به مردم آموزش دهند چگونه رابطه‌شان را با اضطراب تغییر دهند به جای آنکه به دنبال از بین بردن آن باشند.
 
نگارندگان کتاب برآن بوده‌اند که با استفاده از بیان تجربیات بالینی از لحظات هشدار دهنده اضطراب، رویکرد خود را، با درک عمیقی از سختی کار، توضیح دهند. برخلاف جریان آب شنا کردن کار آسانی نیست، خصوصا برای مراجعینی که از آن‌ها می‌خواهیم در بسیاری از روش‌های بی‌چون‌‌وچرای خود، که برای کاهش ترس به‌کار می‌برند و بی‌نتیجه بوده است، تجدید نظر کنند.
 
در مقدمه کتاب درباره رهایی از اضطراب به شیوه بهوشیاری آمده است: «رهایی از اضطراب به شیوه بهوشیاری، انتقال این مفاهیم مهم، با دو روش خاص در موفقیت‌آمیز است: خوانندگان این کتاب ابتدا با دستورهای گام‌به‌گام درباره اضطراب و اشکال گوناگون آن آموزش می‌بینند و رابطه بهوشیاری را با راهنمایی‌های روشن و آشکار برای توسعه این مهارت‌ها درک می‌کنند. زمانی که این مهارت‌های ذهنی بر اثر تمرینات جا افتاد، شما را در تعامل بیشتر با تمریناتی که در ابتدا سخت و مبهم به‌نظر می‌رسد حمایت می‌کند. مانند کنار آمدن با هیجانات، رهایی از کنترل هیجانات یا توجه دقیق حسیات جسمانی که علت اصلی موثر بودن این رویکرد است.»
 
علاوه بر این ام اورسیلو و همکارش الیزابت روئیمر به‌دنبال بهترین روش رفتاری و شناختی هستند که به مردم آموزش دهند چگونه به جای اینکه بکوشند اضطراب را ریشه‌کن کنند، رابطه خود را با اضطراب تغییر دهند. فصل‌به‌فصب خوانندگان با اتکا به این تمرینات درک خواهند کرد که چطور هرکدام از این روش‌ها دارای همان مفهوم اصلی آگاهی یعنی کنجکاوی و دلسوزی است.
 
به زعم آن‌ها ترس و اضطراب لازمه حیات انسان، چراکه او را از محیط‌های پرخطر آگاه می‌سازد. اما اگر «کاسه داغ‌تر از آش» شود، عامل بازدارنده‌ای خواهد شد. آن‌وقت به جای احساس امنیت و آرامش در زندگی، خودتان را در یک اتاق حبس می‌کنید. ترس تمام توجه شما را کنترل می‌کند، تا جایی که همه‌چیز حتی اهداف ارزشمند هم یک تهدید بالقوه به‌نظر می‌رسد و پیگیری اهدافتان سخت می‌شود. آنگاه که ترس و اضطراب بر شما چیزه شود، رهایی از آن سخت خواهد شد.
 
ام اورسیلو و الیزابت روئمر اما تاکید می‌کنند که بهوشیاری با نگرانی و ترس رابطه‌ای جدید ایجاد می‌کند که مانع استرس و اضطراب می‌شود. در ابتدا به‌نظر احمقانه می‌آید که در مقابل ترس و اضطراب آرام بنشینی، در حالی‌که همه‌ی ذرات وجود تو فریاد می‌زنند که از هر آنچه هشداردهنده‌های روحی و جسمی را بکار می‌اندازند فرار کن، هشداردهنده‌هایی همچون ضربان تند قلب، منقبض شدن قفسه سینه و احساس دلشوره و بی‌قراری از سرنوشتی شوم. درحالیکه این آرام نشستن (بهوشیاری) کلیدی برای رهایی از اضطراب است. تلاش ما برای مبارزه با اضطراب، اجتناب از استرس، ترس و اضطراب درونی همان چیزهایی هستند که مانع واکنش‌های مناسب و مفید ما می‌شوند. لذا باید توجه خود را برای یافتن حل به منشاء نگرانی متمرکز کنیم و آنچیزی را دنبال کنیم که در زندگی ما اهمیت بیشتری دارد.
 
به بیان دیگر کتاب توضیح می‌دهد که بهوشیاری چگونه می‌تواند ما را در رهایی از اضطراب کمک کند تا به موقعیت‌های مناسب‌تری دست یابیم. همچنین کمک می‌کند تا به درک جدیدی از اضطراب در مفهوم کلی دست یابیم و بدانیم اضطراب از کجا می‌آید؟ چطور عمل می‌کند و چگونه بر زندگی ما اثر می‌گذارد؟
 
 
کتاب «گذر از اضطراب با بهوشیاری» سوزان.م.اورسیلو و الیزابت روئمر با ترجمه سهیلا جمالی، در 427 صفحه و شمارگان 1000 نسخه و به قیمت 59000 تومان از سوی انتشارات بینش نو منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها