دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۸
قیام یک برده کتاب شد

کتاب «قیام یک برده» از سوی انتشارات کتابستان معرفت منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) تاریخ سیاه‌پوستان خصوصاً در آمریکای شمالی سراسر اتفاقات دردناک است و بدترین آن برده‌داری بوده است.

جنگ‌های داخلی آمریکا، آن را به ظاهر لغو کرد اما تلاش سیاه‌پوستان برای لغو آن در فکر و ذهن اندیشه سفیدپوستان تا سال‌های متمادی ادامه داشت. یکی از معروف‌ترین سیاه‌پوستانی که در این زمینه قدم‌های اساسی برداشت، بوکر تی واشنگتن است.
در کتاب «قیام یک برده»، او خاطراتش را از دوران کودکی، از زمانی که برده بوده است برایمان نقل می‌کند. او در اواسط قرن نوزده به دنیا آمده است در زمانی که همچنان برده‌داری ادامه دارد.

با آزاد شدنش، زندگی او نیز مانند بسیاری دیگر از برده‌های سیاه‌پوست تغییر می‌کند.
او از این فرصت، نه تنها برای تغییر خودش که برای تغییر زندگی دیگر سیاه‌پوستان نیز استفاده می‌کند. تلاش‌های او منجر به رهبری‌ جنبش سیاهان می‌شود. او در چند مؤسسه مهم مانند هامپتون و توسکجی فعالیت‌های مدنی خود را ادامه داد.

نکته جذاب کتاب، نحوه نگارش آن است. بوکر تی واشنگتن، به‌خاطر شرایط مالی و کاری سخت خود، فرصت نشستن پشت میز برای نوشتن را نداشته است. او از کوچک ترین فرصت‌هایش برای نوشتن استفاده کرده است. هنگامی که در ایستگاه راه‌آهن منتظر قطار بوده، در هتل‌ها زمانی که برای سخنرانی به مسافرت می‌رفته است یا حتی اوقات استراحتش در مؤسسه توسکجی را صرف نوشتن این کار کرده است.

«قیام یک برده»، تلاش‌های فرهنگی و مدنی یک سیاه‌پوست برای رسیدن به حقوق اولیه‌شان در کشور ایالات متحده آمریکاست. یک قیام فرهنگی.

«قیام یک برده» را ریحانه حسنوی ترجمه کرده و نشر کتابستان معرفت نیز آن را در قطع رقعی و در 220 صفحه چاپ و منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها