پنجشنبه ۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۸
اثری آسان‌فهم برای همه علاقه‌مندان فلسفه و تاریخ مدرن

کتاب «فرهنگ اگزیستانسیالیسم»اثری آسان‌فهم برای همه علاقه‌مندان فلسفه و تاریخ مدرن است. همچنین موهبتی است برای غیرمتخصصانی که اگزیستانسیالیسم تدریس می‌کنند و جویای منبعی جامع و کامل هستند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در میان جنبش‌های فلسفی اخیر، کمتر جنبشی به اندازه اگزیستانسیالیسم جاذبه داشته و مناقشه برانگیخته است. مهمترین دلیلش شاید تاثیری باشد که این جنبش در دیگر مکاتب و البته حوزه‌های پراهمیتی همچون ادبیات، فضای دانشگاهی، سیاست و هنر داشته است.

 برخی دیگر نظیر جان ورونوف سرویراستار کتاب حاضر معتقدند: «تاثیر اگزیستانسیالیسم فراتر از اینهاست و در حوزه‌های بسیار متنوعی مثل روان‌درمانی، الهیات و تفکر آسیایی احساس شده است.

میشلمن نویسنده کتاب هم یادآوری می‌کند: «اگزیستانسیالیسم پیش و بیش از هر چیز نوعی فلسفه است نه یک سبک ادبی یا نگرش زیباشناختی، گرچه بسیاری از اگزیستانسیالیست‌های فرانسوی ترجیح دادند ایده‌های خود را از طریق ادبیات و فلسفه بیان کنند، داستان اگزیستانسیالیستی بیشتر «دنبال کردن فلسفه با ابزارهای دیگر»‌ است نه تلاشی برای بیان ادبی به منزله غایتی فی‌نفسه یا صرفا تلاشی برای تاثیر نهادن بر بورژوازی.»

این فرهنگ، «فلسفه اگزیستانس» آلمانی و فرانسوی را دهه‌های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ و تحول آن به صورت «اگزیستانسیالیسم» در دهه‌های ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ را به شکل مستند بررسی می‌کند. طیف گسترده‌ای از نویسندگان، اندیشمندان، آثار و هرآنچه به اگزیستانسیالیسم مربوط است، در این فرهنگ آمده و هر مدخل، مخاطب را به سویه‌ای از این اندیشه در ادبیات، فلسفه سیاست و تاریخ آشنا می‌کند.

این کتاب اثری آسان‌فهم برای همه علاقه‌مندان فلسفه و تاریخ مدرن است. همچنین موهبتی است برای غیرمتخصصانی که اگزیستانسیالیسم تدریس می‌کنند و جویای منبعی جامع و کامل هستند.

استفن میشلمن (کارشناسی از کالج واسر، کارشناسی ارشد و دکتری از دانشگاه استونی بروک) دانشیار فلسفه کالج ووفورد است. او بیش از دو دهه را صرف مطالعه اگزیستانسیالیسم و پدیدارشناسی کرده و مقالات، نقدها و ترجمه‌هایی در این حوزه‌ها و همچنین درباره روان‌کاوی و فلسفه معاصر فرانسوی منتشر کرده است.

فرهنگ اگزیستانسیالیسم نوشته استفن میشلمن با ترجمه ارسطو میرانی در 496 صفحه و قیمت 79500   تومان در موسسه انتشارات پارسه منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها