سه‌شنبه ۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸
​پشت صحنه جنگ دوم خلیج فارس به روایت دیوید هیر

نمایشنامه «مصیبت هم پیش می‌آد» اثر دیوید هیر از ماجرای حمله آمریکا به عراق می‌گوید و داستان آن در پایتخت دو کشور آمریکا و انگلیس می‌گذرد و سیاست‌مدارهای این دو کشور مانند جورج بوش و تونی بلر شخصیت‌های این نمایشنامه را تشکیل می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) دیوید هِیر فیلمنامه‌نویس و نمایشنامه‌نویس انگلیسی است که در آثارش نگاهی به نقش زنان در جامعه و چالش آن‌ها با خود، دیگران و جامعه دارد؛ همچنین موضوعات سیاسی نیز از مباحثی است که هیر در آثارش مطرح می‌کند. نمایشنامه «مصیبت هم پیش می‌آد» نمونه‌ای از نمایشنامه با موضوع سیاسی این نویسنده است که محسن یلفانی آن را ترجمه کرده است.

این نمایشنامه پشت صحنه جنگ دوم خلیج‌ فارس در پایتخت‌های آمریکا و اروپا را روایت می‌کند، جنگی که ارتش ائتلاف به رهبری آمریکا سلاح‌های کشتار جمعی در ارتش صدام حسین را بهانه‌ای قرار دادند و به کشور عراق حمله کردند.

«مصیبت هم پیش می‌آد» فرآیند و چگونگی حمله آمریکا به عراق در زمان صدام حسین را نشان می‌دهد. این اثر با استفاده از گفته‌های دقیق از مصاحبه‌ها و ظاهر عمومی نوشته شده که با تصورات نویسنده از پشت درهای بسته ترکیب شده است؛ هیر یک روایت تاریخی و درام انسانی را بازگو می‌کند که درگیری عراق را نمایش می‌دهد.
 

دیوید هیر

جرج دبلیو. بوش، لورا بوش، دیک چِینی، کالین پاول، کُندولیزا رایس، دونالد رامسفلد، جرج تِنِت، پُل وُلفوویتز، پُل اونیل، مایکل گِرسُن، مارک دِیتون، دَن بارتلِت، جان نگروپونته، جان مک‌کِین، جیسکا اِسترن، دیوید کِی، آری فلایشر، خبرنگار اشخاص آمریکایی این نمایشنامه را تشکیل می‌دهند و ۳ شخصیت انگلیسی «مصیبت هم پیش می‌آد» هم تونی بلر، جک اِستراو و دیوید مَنینگ هستند.

در قسمتی از این نمایشنامه می‌خوانیم:
«بلر: ما هر دو –تو و من- ببین، موضوع کاملا روشن است- دستگیری بن لادن اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد...
بوش: بله،‌ ممکنه.
بلر: یک تاثیر فوق‌العاده. و از نظر جهانی، این که ارتش بریتانیت او را دستگیر کند با این که شما این کار را بکنید خیلی فرق دارد. من این را کاملا قبول دارم.
باز یک سکوت دیگر. هر دو گروه در  دو سوی اقیانوس اطلس ساکت می‌مانند.
من نمی‌خواهم این موضوع را مشکل‌تر کنم.
بوش: تونی،‌ این موضوع را مشکل‌تر نمی‌کنی. فقط یک موضوعی را مطرح می‌کنی. ما این‌}ا همیشه به حرف‌های تو گوش می‌دیم.
بلر به منینگ نگاه می‌کند. منینگ با اشاره به او می‌فهماند که کاری از او ساخته نیست.
بلر:  از یازده سپتامبر به این طرف بن لادن از روی نقشه ناپدید شده. دستگاه‌های اطلاعاتی ردش را گم کرده‌اند. در فاصله زمانی‌ای که به ما دستور داده شده عقب‌نشینی کنیم تا شما وارد صحنه شوید، بن لادن فرار کرد.
بوش: بله» (صفحه 46)

دیوید هیر علاوه بر نگارش فیلمنامه برخی از آن‌ها را نیز کارگردانی کرده است؛ مانند «پاریس در شب» که زندگی زنی سیاست‌مدار را به تصویر می‌کشد. او همچنین نمایشنامه‌های متعددی نوشته است که «اتفاق می‌افتد» با ترجمه حسن کامشاد و «فراوانی‌» ترجمه غلامحسین دولت‌آبادی از جمله آن‌هاست که در ایران منتشر شده است.
 
انتشارات جهان کتاب نمایشنامه «مصیبت هم پیش می‌آد» اثر دیوید هیر با ترجمه محسن یلفانی را در 160 صفحه، 440 نسخه و با قیمت 20000 تومان منتشر کرده است.
 
 
.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها