جمعه ۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰
نکاتی کاربردی برای مراقبت از بیمار و سالمند در منزل

کتاب «مراقبت‌های پرکاربرد از بیماران در منزل»، نکاتی کاربردی و مهم در مراقبت‌های پرستاری در منزل ازجمله جلوگیری از زخم بستر و رعایت رژیم‌های دارویی و غذایی را بیان می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، انجام خدمات پرستاری از بیمار، مراقبت از سالمند یا فردی که به تنهایی نمی‌تواند کارهای شخصی خود را انجام دهد، برای همه افراد مقدور نیست. از فواید خدمات پرستاری در منزل می‌توان به ارتقاء، حفظ و بهبود سلامت خانواده‌ها با درمان و پیشگیری و مراقبت‌های توانبخشی اشاره کرد. چون بیمار در فضای آرام منزل و در میان خانواده است، به شدت در روحیه و آرامش وی موثر است. 
ازجمله کارهایی که یک پرستار برای مراقبت سالمند در منزل و پرستاری باید انجام دهد، شامل کنترل علایم حیاتی، مراقبت از انواع استومی‌ها، مراقبت از زخم و تعویض پانسمان، رعایت رژیم‌های دارویی و تغذیه‌ای، تزریقات و مراقبت از پا در بیماران دیابتی است.
 
کتاب «مراقبت‌های پرکاربرد از بیماران در منزل»، به همت زهرا شریفی؛ عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد و سید مجید صدرزاده؛ متخصص طب اورژانس و استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد تألیف و از سوی انتشارات پرستاران جوان در سال جاری به بازار نشر عرضه شد. «تأثیر عوامل روحی روانی در بهبود بیماران»، «موسیقی درمانی چگونه اثر می‌کند؟»، «ورزش و بیماری قلبی»، «تغذیه و متابولیسم»، «گوارش»، «پاکسازی موثر روده‌ها»، «زخم بستر»، «نحوه صحیح پانسمان کردن زخم در منزل»، «انواع پانسمان»، «اکسیژن‌تراپی در منزل»، «اصول ساکشن»، «فیزیوتراپی تنفسی روشی جهت بهبود عملکرد ریه» و «سونداژ مثانه»، برخی از سرفصل‌های این کتاب است.
 

مراقبت از گاستروستومی
«زمانی که بیمار به دلایل مختلف قادر به تغذیه کافی و کامل از طریق دهان نباشد، از ابزاری خاص جهت تأمین مواد غذایی مورد نیاز استفاده می‌شود که یکی از این ابزارها، لوله تغذیه گاستروستومی می‌باشد. این لوله از طریق دیواره شکم و به یک شیوه غیرجراحی، مستقیما در داخل معده قرار می‌گیرد. نوعی عمل جراحی ساده و سرپایی است که برای ایجاد منفذی در معده جهت رساندن غذا و مایعات در مواردی که بیمار قادر به خوردن غذا از راه دهان نباشد، انجام می‌شود. این نوع تغذیه با دستور پزشک و شرایط بیمار انجام می‌شود. نکاتی که باید قبل از انجام این روش رعایت شود، بدین شرح است: یک هفته قبل از موعد گذاشتن لوله گاستروستومی، از مصرف آسپرین و داروهای ضدانعقاد خون خودداری شود. بیمار از 8 ساعت قبل، ناشتا باشد. در صورت وجود دندان مصنوعی، آن‌را خارج کنید. بهتر است بیمار یک رگ محیطی آماده جهت تزریق سرم داشته باشد.»


پیشگیری از ایجاد زخم بستر
«موثرترین روش در پیشگیری از ایجاد زخم بستر، تغییر وضعیت مکرر بیمار است. در تغییر وضعیت بیماری که در بستر خوابیده، باید به نکات زیر دقت کرد: حداقل هر یک ساعت یک‌بار وضعیت دراز کشیدن تغییر کند. بیمارانی که قدرت اندام فوقانی آن‌ها خوب است، می‌توانند با استفاده از میله‌ها و دستگیره‌هایی که از بالای سرشان در تخت آویزان است، وضعیت خوابیدن خود را تغییر دهند. بعضی انواع بالشتک که با آب، فوم، ژل یا هوا پر می‌شوند، می‌توانند به توزیع بهتر فشار کمک کنند. نباید بالای سر تخت بیمار را بیش از 30 درجه بالا آورد (به دلیل سُر خوردن و آسیب پوست). وضعیت دراز کشیدن بیمار و استفاده از بالشتک‌ها را طوری درنظر می‌گیریم که قسمت‌های حساس به زخم بستر، کمتر تحت‌فشار قرار گیرند. به هنگام قرار گرفتن به پهلو باید از خوابیدن مستقیم روی استخوان ران پرهیز کرد. وضعیت دراز کشیدن با زاویه 30 درجه، بهترین موقعیت را ایجاد می‌کند. به این منظور بالش‌ها را بالا بیاورید، طوری‌که سنگینی بدن روی قسمت گوشتی ران بجای استخوان آن بیفتد.»
 
نخستین چاپ کتاب «مراقبت‌های پرکاربرد از بیماران در منزل» در 131 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 15 هزار تومان از سوی انتشارات پرستاران جوان در مشهد راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها