چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۸
مدیریت منابع حیاتی؛ معادله‌ای چندمجهولی

کتاب «مدیریت منابع حیاتی»، نتایج طرح‌های تحقیقاتی درباره‌ اهمیت و جایگاه منابع آب، خاک و انرژی را در حیات انسان تشریح می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مدیریت منابع حیاتی، شامل همه منابعی است که حیات انسان به آن وابسته است؛ منابع آب، خاک و غذا. به این موارد، انرژی و تنوع زیستی را نیز می‌توان افزود. منابع حیاتی شامل منابع آب، خاک و وابسته‌های آن مانند انرژی است که می‌تواند معادلات جوامع بشری را با پیچیدگی‌های فراوان همراه کند. برهم کنش این منابع و شناخت آن در مدیریت منابع حیاتی، می‌تواند ضامن توسعه پایدار باشد. توسعه‌ای که با درنظر گرفتن ظرفیت‌های امروز و بهره‌برداری بهینه، نیاز نسل فردا را نیز درنظر بگیرد.
 
کتاب «مدیریت منابع حیاتی»، تألیف مشترک هوشنگ قمرنیا؛ فارغ‌التحصیل دکترای مهندسی آب از دانشگاه نیوکاسل، عضو هیأت علمی و استادتمام دانشگاه رازی و کمال طاهری؛ رئیس گروه تحقیقات کاربردی شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه است که در پنج فصل با عنوان‌های «منابع آب»، «منابع زیستی»، «پساب»، «منابع انرژی» و «کم‌آبیاری» تدوین و در سال جاری از سوی انتشارات سیمای دانش به بازار نشر عرضه شد.


حیات انسان بدون آب و خاک و انرژی چگونه است؟
«مدیریت منابع حیاتی یا به عبارتی مدیریت بر منابعی که در حیات بشر موثرند، می‌تواند شامل طیفی گسترده از منابعی باشد که انسان پیش از تاریخ تا به امروز خواسته یا ناخواسته برای تأمین نیازهایش از آن‌ها بهره‌برداری کرده است. توسعه شهرهای بزرگ و انفجار جمعیت جهان با چالش‌های زیست‌محیطی فراوانی همراه شد. ابرشهرهای جهان بزرگ و بزرگ‌تر شدند و نیاز به منابع بیشتر و بیشتر گردید. شهرهای بزرگ برای نگهداشتن شهروندانشان به منابع آب، خاک و انرژی برای تولید غذا و رفاه نیاز داشته و دارند. استفاده بیشتر از خاک با فرسایش آن توأم گشت و استخراج بی‌رویه آب زیرزمینی فرونشست را به ارمغان آورده است. استفاده بی‌رویه از آفت‌کش‌ها و سموم و ساخت سدهای بزرگ، چهره سیستم‌های طبیعی را تغییر داده‌اند. منابع آب زیرزمینی با افزایش بهره‌برداری برای کشاورزی در معرض کاهش جدی است. در این میان استفاده از انواعی از تخصص‌ها است که می‌تواند منابع حیاتی را مدیریت کند. استفاده از مدل‌ها و روش‌های نوین به همراه برخی تدابیر هدفمند و روش‌های استفاده بهینه، می‌تواند به شناخت بیشتر منابع حیاتی کمک کرده و از این منظر امنیت منابع برای توسعه پایدار رقم بخورد.»


کاربرد پساب در کشاورزی، بهترین شیوه دفع آن است
«در شرایطی که کشور به شدت از لحاظ کمبود آب شیرین رنج می‌برد و مسأله بحران آب به‌صورت یک مسأله جدی مطرح می‌باشد، توجه به منابع نامتعارف آب (آب‌های باکیفیت نامطلوب)، یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است. از سوی دیگر، تمرکز مراکز جمعیتی و صنعتی در نقاط مختلف، باعث شکل‌گیری حجم زیادی از پساب می‌گردد که عدم توجه به یافتن بهترین شیوه‌های دفع آن، دشواری‌های زیست‌محیطی زیادی در اطراف این مناطق به همراه خواهد آورد. بررسی‌های نشان داده است که کاربرد پساب در کشاورزی، بهترین شیوه دفع آن است.»
 
نخستین چاپ کتاب «مدیریت منابع حیاتی» در 415صفحه با شمارگان 100نسخه به بهای 100هزار تومان از سوی انتشارات سیمای دانش با همکاری انتشارات آذر راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها