چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۶
کتابی برای تقویت روح جمعی و مقابله با فردگرایی منفی

کتاب «مسائل اجتماعی در ایران» با زیر عنوان هشت پرسش جامعه‌شناختی جامعه ایرانی با این امید نوشته شده که با شناخت عمیق مسائل اجتماعی، روح جمعی را تقویت کند تا دربرابر فردگرایی منفی مقاومت کنیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «مسائل اجتماعی در ایران» با زیر عنوان هشت پرسش جامعه‌شناختی جامعه ایرانی نوشته طاها عشایری و فاطمه نامیان به خواننده نشان می‌دهد مسائل اجتماعی چیست، چگونه در فرآیند تاریخی شکل و ظهور یافته و چه راه‌حل‌هایی دارد.

این کتاب همه مسائلی را مطرح می‌کند که دغدغه تمامی کسانی است که برای آینده اجتماعی جامعه ایرانی اهمیت قائل‌‌اند. وقایع اجتماعی، حوادث، وقوع اتفاقات منفی، بازگوکننده و انعکاس‌دهنده رواج فردگرایی، کاهش نوع‌دوستی، رواج بی‌تفاوتی اجتماعی، عبور از قانون و سایر مسائلی است که جامعه‌شناسان، مدیران و سیاست‌مداران را به کنکاش وامی‌دارد تا سیاست‌گذاری اجتماعی ـ فرهنگی متناسب برای آینده‌ای متعادل‌تر ایجاد کند و دغدغه و تلاش‌های جامعه‌شناسان را بیشتر کانون توجه برای ایجاد جامعه عاری از مسائل اجتماعی قرار دهند.

درواقع کتاب ضمن رجوع به آثار منتشر شده درباره مسائل اجتماعی ایران و الگو گرفتن از آن‌ها، سعی کرده، رویکرد جدیدی در باب مسائل اجتماعی داشته باشد و به مهمترین چالش‌های اجتماعی کشور که دغدغه امروز و فردای ما را تشکیل می‌دهد و به دلسوزانی که برای آن‌ها، نسل آتی مهم است و به جامعه ایرانی و تبدیل آن به جامعه عاری از مسئله اجتماعی علاقه‌مند هستند، توجه کرده است. 

نویسندگان در مقدمه کتاب تاکید می‌کنند که کتاب «مسائل اجتماعی در ایران» خود را متعهد به بازگویی و شناسایی و حل مسائل اجتماعی مهم ایران می‌داند و با طرح هشت پرسش اساسی درباره اوضاع کلی جامعه ایرانی، اهمیت جامعه‌شناسی را در پاسخ، تبیین و تحلیل آن‌ها بازگو می‌کند. 

آن‌ها همچنین توضیح می‌دهند که کتاب با این امید نوشته شده که با شناخت عمیق مسائل اجتماعی، روح جمعی را تقویت کند تا دربرابر فردگرایی منفی مقاومت کنیم. در مقابل تحریم‌ها مقاوم باشیم، نوع‌نگر و نوع‌دوست و جمع‌گرا باشیم. از احتکار کالاها دست برداریم و به طبقات پایین جامعه بیشتر بیندیشیم. 

بر همین اساس کتاب حاضر در دو بخش و ده فصل آماده شده و از نگاه به پاردایم‌ کارکردگرایی ـ ساختاری، تضاد و کنش متقابل نمادین مسائل اجتماعی کلان از قبیل آنومی اجتماعی در جامعه درحال گذار، بی‌تفاوتی اجتماعی و ساختار سیاسی را بررسی کرده و نهایتا به ریشه‌شناسی فساد و آسیب‌های اجتماعی مثل مواد مخدر و شکنندگی بینیان خانواده و خودکشی و خشونت علیه زنان می‌پردازد. در فصل آخر نیز نگاهی دارد به آینده پژوهشی جامعه‌شناسی و مسائل اجتماعی ایران.

کتاب «مسائل اجتماعی در ایران» با زیر عنوان هشت پرسش جامعه‌شناختی جامعه ایرانی نوشته طاها عشایری و فاطمه نامیان در ۵۱۳ صفحه، شمارگان ۲۰۰ نسخه و به قیمت ۷۸۰۰۰ تومان از سوی انتشارات جامعه‌شناسان منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها