یکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۳
کتاب «استنباط‌های فلسفی از آیات و روایات» منتشر شد

کتاب «استنباط‌های فلسفی از آیات و روایات» نوشته «عسکر دیرباز» از سوی انتشارات جهاد دانشگاهی قم منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، کتاب «استنباط‌های فلسفی از آیات و روایات» برداشتی از آیات به ویژه روایات یا الهیات نقلی است و سعی می‌کند معرفت صحیح و گسترده‌ای در حد توان برای خواننده فراهم کند.
 
منابع این نوشته به طور عمده روایات اعتقادی است که در کتاب‌های اصول کافی و توحید صدوق آمده است که مجموعه آنها در کتاب بحارالانوار جمع شده و مصدر این نوشته است.
 
از جمله پیش‌فرض‌های کتاب «استنباط‌های فلسفی از آیات و روایات»، آن است که تعالیم الهی برای تعطیل کردن فعالیت های معرفتی بشر نیامده؛ بلکه هدف، تقویت ابزارهای معرفتی بشر و نشان دادن محدودیت‌های این ابزارها بوده است. در همین راستا مفروض آن است که ما معرفت‌های بدیهی و نظری داریم که یکی از مصادیق معرفت‌های بدیهی اصول اولیه قواعد استنتاج منطقی است.
 
ترتیب مطالب کلی کتاب «استنباط‌های فلسفی از آیات و روایات» به این صورت است: شناخت خداوند متعال، گرایش و علاقه به او از طریق فطرت، مهمترین استدلال‌های مطرح شده در قرآن و روایات برای آشنا ساختن بیشتر انسان با خدای متعال و به نحوه اثبات وجود او بعنوان غنی‌البذات، حتمی‌الوجود، کمال مطلق، بررسی میزان و چگونگی توانایی انسان نسبت به شناخت ذات خداوند متعال، شناخت‌هایی اعم از شناخت فطری و شهودی، شناخت عقلی، شناخت تجربی؛ از طریق شناخت معلول پی به شناخت علت‌العلل بردن، شناخت خدای متعال توسط خود او، بررسی میزان و چگونگی توانایی انسان نسبت به شناخت صفات خداوند متعال از طریق معرفی اوصاف ایجابی و سلبی.
 
«استنباط‌های فلسفی از آیات و روایات» اثر حجت الاسلام و المسلمین عسکر دیرباز، از سوی انتشارات جهاد دانشگاهی قم منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها