شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۸
گزیده اشعار عبدالله صالحی سمنانی منتشر شد

کتاب «در غبار خویش» شامل گزیده اشعار عبدالله صالحی‌سمنانی با مقدمه مهرداد اوستا به اهتمام حسن یعقوبی، گردآوری و به‌همت دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری استان سمنان، از‌سوی انتشارات سوره مهر منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، این کتاب گزیده‌ای است از اشعار عبدالله صالحی سمنانی از دفتر سرود ناتمام و اشعار ‌منتشرشده او در مجلات و مطبوعات آن روزگار که در دو قسمت تدوین شده است؛ بخش نخست، ‌شامل ‌غزل‌های صالحی است و بخش دوم، دیگر سروده‌ها از جمله قصیده‌ها و مثنوی‌های وی را در برمی‌گیرد.

عبدالله صالحی سمنانی در سال 1285 شمسی در سمنان به دنیا آمد و تحصیلات مقدماتی خود را در همین شهر به پایان رساند. پس از شهریور 1320 اشعار صالحی سمنانی مطرح شد و اهل ادب او را شناختند و نخستین مجموعه وی با نام سرود ناتمام با مقدمه استاد مهرداد اوستا در سال 1353 منتشر شد.

صالحی از اعضای انجمن ادبی حکیم نظامی بود و آثار خود را در مطبوعات آن روزگار از جمله مجله ارمغان و باغ صائب منتشر می‏‌کرد. مثنوی زیبا، روان، و اجتماعی او به نام «کاوه آهنگر» در 48 صفحه در سال 1330 انتشار یافت که بیانگر مسائل و نیازهای روز بود و با استقبال اهل ادب روبه‏‌رو و پس از چندی نایاب شد.

وی همچنین دو دفتر از اشعارش را گردآوری کرد: نخستین مجموعه با نام سرود ناتمام شامل غزل‏‌ها، ‏قصیده‏‌ها و مثنوی‏‌های او، با مقدمه‏ 48 صفحه‌‏ای استاد مهرداد اوستا، به کوشش دامادش، یوسف بابک، در سال 1353 منتشر شد. اما مرگ، فرصت چاپ دفتر دوم آثارش را به او نداد. صالحی خردادماه 1362 شمسی در تهران درگذشت و در آرامگاه ابن بابویه به خاک سپرده شد.

کتاب «در غبار خویش» گزیده اشعار عبدالله صالحی سمنانی با مقدمه مهرداد اوستا به اهتمام حسن یعقوبی در 212 صفحه در قطع رقعی با شمارگان هزار و 250 نسخه و با قیمت 17 هزار تومان در تیر ماه سال 1397 از سوی دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری استان سمنان توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها