یکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۴
شناخت واقع‌بینانه از هوش مصنوعی در یک کتاب

کتاب «هوش مصنوعی کاربردی به زبان ساده» انواع اشکال هوش مصنوعی و کاربردهای آن را به تصویر می‌کشد و حتی مبتدی‌ترین افراد قادر خواهند بود پس از مطالعه‌ آن با کسی که در این زمینه صاحب نظر است به یک گفت‌وگوی تخصصی بپردازند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «هوش مصنوعی کاربردی به زبان ساده» نوشته ‏‫کریستیان هاموند از سوی انتشارات دانش بنیان به چاپ رسید. هوش مصنوعی، به قابلیت‌هایی کامپیوتری گفته می‌شود که به واکنش‌های هوشمند انسان شبیه باشند. سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی قدرت درک موقعیت‌های پیچیده، شبیه‌سازی پروسه‌های ذهنی و تکنیک‌های حل مسائل، و قابلیت کسب تجربه را دارا هستند.
 
نوید فرخی؛ مترجم این اثر درباره این کتاب به ایبنا می‌گوید: کتاب «هوش مصنوعی کاربردی به زبان ساده» دو هدف اساسی را در دستور کار خود قرار داده است، ابتدا اینکه به خوانندگان کمک خواهد کرد تا از هوش مصنوعی شناختی واقع‌بینانه پیدا کنند؛ در حقیقت نه ترس و وحشت بی‌مورد و نه اعتماد بی‌قیدوشرط. هدف دوم کتاب این است که خواننده را با مختصات این فناوری آشنا کند و انتظار می‌رود تا افراد با افزایش آگاهی از هوش مصنوعی، نسبت به گزینه‌های مختلفی که در ارتباط با آن در مقابل خود می‌بینند، بهترین انتخاب را داشته باشند.
 
به گفته این مترجم، اولین کار بنیادین در زمینه‌ هوش مصنوعی از سوی پیشگام کامپیوتر و ریاضیات آلن ماتیسون تورینگ انجام گرفت. او دهه‌ها پیش یک ماشین کامپیوتری انتزاعی را تشریح کرد که از طریق یک اسکنر می‌توانست در حافظه‌اش جلو/عقب برود و به طور تصادفی به اطلاعات دست یابد. امروزه به طور ماهوی، تمام کامپیوترهای مدرن از الگویی استفاده می‌کنند که تورینگ بنا نهاد. از آن زمان تاکنون هوش مصنوعی پستی و بلندی‌های متعددی را سپری کرده و به جایگاهی کنونی رسیده، جایگاهی که از دیدگاه بسیاری مانند شمشیر دو لبه است.
 
فرخی معتقد است هوش مصنوعی هیجان و ترس زیادی ایجاد می‌کند. از ربات‌های قاتل که ممکن است بر دنیا مسلط شوند تا سیری که به ما می‌گوید از کجا می‌توانیم ساندویچ تهیه کنیم، منظره‌ وسیعی از معنا و مفهوم هوش مصنوعی و تکثر کاربردهایش وجود دارد و توضیح می‌دهد. در حقیقت کتاب «هوش مصنوعی کاربردی به زبان ساده» انواع اشکال هوش مصنوعی و کاربردهای آن را به تصویر می‌کشد و حتی مبتدی‌ترین افراد قادر خواهند بود پس از مطالعه‌ آن با کسی که در این زمینه صاحب نظر است به یک گفت‌وگوی تخصصی بپردازند. 
 
کتاب «هوش مصنوعی کاربردی به زبان ساده» به شش فصل تقسیم می‌شود که هرکدام به موضوع متفاوتی در حوزه‌ هوش مصنوعی می‌پردازند. فصل اول کتاب به خواننده، پس زمینه‌ای در مورد ظهور هوش مصنوعی می‌دهد و برای این سوال گیج کننده که هوش مصنوعی دقیقا چیست پاسخ‌های روشنی را ارائه خواهد داد. فصل دوم کتاب، خواننده را با ابزارهای لازم برای تشخیص مولفه‌های هوش مصنوعی، به ویژه آن سیستم‌هایی که در زندگی روزمره‌مان مورد استفاده هستند، آشنا می‌کند.
 
در فصل سوم توضیح داده شده که وجود کلان داده چگونه به فناوری‌های هوش مصنوعی به ویژه در توانایی آنها در ارزیابی، استنتاج و پیش‌بینی کمک خواهد کرد. در فصل چهارم، از اسرار ماشین‌های هوشمند جدید که به تازگی وارد بازار شده‌اند صحبت شده است. فصل پنجم قابلیت‌های ارتباط هوش مصنوعی با زبان انسانی، بحث پردازش و فرآوری، و نیز چشم‌انداز و آینده‌ی هوش مصنوعی را می‌کاود. و نهایتا در فصل ششم، رهنمودهایی کاربردی در انتخاب سیستم هوش مصنوعی مناسب برای فرد یا سازمان‌ ارائه می‌شود.
 
کتاب «هوش مصنوعی کاربردی به زبان ساده»،  با شمارگان 500 نسخه و به قیمت پانزده هزار تومان از سوی انتشارات دانش‌بنیان منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها